Jak poinformował włoski portal branżowy Ferrovie. Info, FERROVIENORD S.p.A. zamierza przystąpić do wyboru podmiotu, z którym zostanie zawarta umowa sprzedaży pociągów ATR 220.024 i ATR 220.025 Pesa. Szacowana wartość sprzedaży wynosi 427 829,61 EUR plus VAT. Ofertę należy złożyć wyłącznie drogą elektroniczną w nieprzekraczalnym terminie do dnia 26 maja 2023 r. do godz. 09:00. Pojazdy znajdują się w zakładzie MA.FER w Sermide e Felonica (MN).
Jednostki zostaną ostatecznie dostarczone w stanie, w jakim znajdują się w chwili ogłoszenia przetargu, zgodnie z tym, co zostało zaobserwowane i sprawdzone podczas prezentacji, podczas której pojazdy mogą być oglądane i sprawdzane zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie, z wyjątkiem podwozia, ponieważ tor z kanałem niezbędnym do takiej inspekcji nie jest dostępny w zakładzie.
Oba pojazdy to diesle z przekładnią hydrauliczną, wyprodukowane w bydgoskiej fabryce PESA i są identyczne z dostarczanymi przez tego samego producenta dla Ferrovie del Sud Est (Kolei Południowo-Wschodnich - największe prywatne przedsiębiorstwo kolejowe w Apulii we Włoszech) i T-PER (Transport Pasażerski Emilia-Romagna - spółka publiczna nadzorująca transport publiczny w metropolii Bolonii, w prowincji Ferrara oraz w niektórych prowincjach Modena i Rawenna we Włoszech)..
Jednostka nr 025, wyłączona z ruchu w dniu 23 marca 2015 r. w celu instalacji STB, przejechała około 510 000 km. Natomiast pojazd nr 024, wyłączony z eksploatacji w dniu 30 października 2015 r. z powodu awarii silnika spalinowego, przejechał 447 457 km.
13 czerwca 2022 roku Region Lombardia podjął decyzję o zakończenie eksploatacji wyprodukowanych przez PESA Bydgoszcz dwóch pojazdów ATR 220 będących w gestii Ferrovienord.
Na początku 2009 r. Ferrovienord zakupił dwa pociągi spalinowe w celu zwiększenia przewozów na linii Brescia-Iseo-Edolo. Poprzednio ogłoszony przetarg na zakup ośmiu zespołów trakcyjnych dla tej linii został w rzeczywistości zablokowany przez odwołanie, co spowodowało niepewność co do terminu dostawy. Mając na uwadze rosnące zapotrzebowanie zdecydowano się na rozwiązanie awaryjne.
Dwa ATR-y zostały zakupione u polskiego producenta - PESA Bydgoszcz za 4 mln euro każdy, ale od początku było jasne, że nie są to pociągi odpowiednie dla tej linii. Być może również ze względu na zbyt duże nachylenie torów, dwa ATR-y często ulegały awariom, które często zatrzymywały je w zakładzie serwisowym.
W międzyczasie Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Kolejowego ogłosiła alarm bezpieczeństwa "dotyczący problemów związanych z pęknięciem ramy wózka", co z pewnością nie pomogło w karierze obu pociągów. W obliczu tych trudności Trenord, spółka regionalna odpowiedzialna za przewozy kolejowe, zrezygnowała z napraw w 2020 r. i formalnie wycofała pojazdy z eksploatacji.
Teraz, gdy mają być dostarczone zamówione pojazdy Colleoni szwajarskiej firmy Stadler, polskie pociągi nie są już potrzebne, więc region zezwalił na ich sprzedaż, choć po zdecydowanie niskiej cenie.
W rzeczywistości uchwała upoważniła Ferrovienord do rozpoczęcia procedury ogłoszenia publicznego dotyczącego sprzedaży dwóch pociągów ATR.220.024 i ATR.220.025, en bloc i w stanie, w jakim się obecnie znajdują, przyjmując wyłącznie oferty w górę od kwoty wyjściowej..