Koleje Kazachskie (KTŻ) z funduszem inwestycyjnym zdobywają środki na zakup wagonów

Koleje Kazachskie (KTŻ) z funduszem inwestycyjnym zdobywają środki na zakup wagonów

14 maja 2023 | Źródło: Samruk-Kazyna / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Fundusz Inwestycyjny "Samruk-Kazyna" KTZ współpracował z Kolejami Kazachskimi nad pozyskaniem kredytu z budżetu republiki na odnowienie taboru kolejowych wagonów pasażerskich. Fundusz podpisze umowę kredytową z Ministerstwem Gospodarki Narodowej i Ministerstwem Finansów Kazachstanu, zgodnie z którą 162 mld tenge (ok. 329 mln euro) zostanie przeznaczone na zakup nowych wagonów. Dalsze finansowanie planowane jest w miarę organizacji produkcji i wytwarzania wagonów. Wagony będą produkowane w zakładzie Stadler Kazahstan w Astanie.

 

Fot. Koleje Kazachskie (KTŻ)

 

"Samruk-Kazyna" (kazachski: Samuryk-Kazyna) to kazachski holding inwestycyjny założony w 2008 roku w celu wspierania dobra narodowego Kazachstanu i pracy nad modernizacją jego gospodarki. W 2020 roku Samruk-Kazyna JSC została zaliczona przez ONZ do 20 najlepszych funduszy realizujących inicjatywy zrównoważonego rozwoju.

W ramach umowy o wartości 2,3 mld euro, podpisanej w grudniu 2022 roku, Stadler dostarczy Przewozom Pasażerskim, spółce zależnej Kolei Kazachskich (KTZ), 537 wagonów osobowych różnych klas. Kontrakt bazuje na umowie o współpracy strategicznej, która została podpisana między KTZ a Stadlerem pod koniec 2021 roku podczas inwestycyjnego okrągłego stołu w Genewie z udziałem prezydenta Republiki Kazachstanu. Stadler rozpoczął już przenoszenie zakładów produkcyjnych do kazachskiej fabryki.

Kontrakt o wartości 2,3 mld euro przewiduje utrzymanie taboru przez 20 lat. Stadler zbuduje 234 wagony przedziałowe z 40 miejscami siedzącymi każdy, 233 wagony salonowe z 58 miejscami siedzącymi oraz 35 wagonów z 18 miejscami siedzącymi przeznaczonych dla personelu i pasażerów o ograniczonej mobilności. Wyprodukowanych zostanie także trzydzieści pięć wagonów z jednostkami napędowymi.

 

Fot. Koleje Kazachskie (KTŻ)

 

Wagony o prędkości jazdy do 160 km/h zostaną dostarczone w latach 2023-2030. Będą wykorzystywane w ramach pociągów dziennych i nocnych na trasach krajowych i międzynarodowych, na liniach kolejowych o rozstawie 1.520 mm. Konstrukcja wagonów i technologia ich utrzymania musi zapewnić minimalne obciążenie środowiska. Wagony będą przystosowane do pracy w temperaturach od -50 do +45 °C.

Wagony będą produkowane w Stadler Kazachstan, co pozwoli na stworzenie 350 stałych miejsc pracy. Stopniowy transfer technologii, szkolenie lokalnego personelu w innych zakładach Stadlera, jak również współpraca z lokalnymi dostawcami i uczelniami technicznymi stanowić będzie podstawę ponadnarodowej współpracy. Co najmniej 35% użytych do produkcji produktów będzie pochodziło z lokalnego rynku. Nowe wagony będą wyposażone w klimatyzację, oczyszczanie i dezynfekcję powietrza, monitoring wizyjny, ogrzewanie elektryczne, a także systemy gaśnicze z czujnikami dymu, wężem strażackim i zapasem wody w każdym wagonie. W trosce o komfort pasażerów w wagonach przewidziano gniazdka elektryczne i USB, a także lodówkę, kuchenkę mikrofalową, dystrybutor wody pitnej i tytkę ciepłej wody.

Stadler dostarczał już wcześniej do Azerbejdżanu wagony pasażerskie do pociągów z lokomotywami, które są wyposażone w wysuwane zestawy kołowe do użytku na torach o rozstawie 1520 mm i 1435 mm.

W ramach programu odnowy floty wagonów, Pasażerski Transport S.A. planuje również w 2023 r. zakup 61 wagonów osobowych od kazachskiego producenta wagonów ZIKSTO S.A.