56 nowych pociągów Talgo dla Deutsche Bahn

56 nowych pociągów Talgo dla Deutsche Bahn

17 maja 2023 | Źródło: Talgo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn potwierdza największe zamówienie w swojej historii dla Talgo: 56 nowych pociągów Talgo 230 za około 1400 mln euro.

 

Fot. Talgo


Niemieckie Koleje Federalne Deutsche Bahn ogłosiły dziś ambitny plan rozbudowy floty szybkich pociągów ICE, który zaowocuje największym kontraktem na dostawę pociągów dla Talgo w ponad 80-letniej historii firmy: 56 nowych jednostek o wartości około 1,4 mld euro. To nowe zamówienie jest częścią umowy ramowej podpisanej w 2019 r. wraz z pierwszym wiążącym zamówieniem na 23 pociągi. Łącznie oba zamówienia zwiększą flotę pociągów ICE Talgo w Niemczech do 79 jednostek.
Pociągi, które należą do platformy technologicznej Talgo 230, będą obsługiwane przez Deutsche Bahn w całych Niemczech pod marką ICE L, która oznacza usługi dalekobieżne i szybkie, które będą również miały niską podłogę i poziom peronu we wszystkich wagonach (Intercity-Express Low-Floor), a zatem będą w pełni dostępne, co jest cechą, którą tylko hiszpańska firma posiada w globalnym przemyśle kolejowym.
56 nowych jednostek ICE L będzie identycznych z 23, które są obecnie w produkcji i będą stopniowo wprowadzane do eksploatacji od jesieni 2024 roku, są to najnowocześniejsze pociągi, o większej przestrzeni i wysokim poziomie komfortu, składające się z lokomotywy, która zapewnia trakcję 17 wagonom pasażerskim, z których ostatni zawiera kabinę maszynisty, aby uczynić operacje bardziej elastycznymi, w konfiguracji nieznanej w Hiszpanii, ale dość powszechnej w Niemczech.

Dla tras międzynarodowych

Lokomotywa, opracowana w całości przez Talgo, jest wielosystemowa, a zatem w pełni interoperacyjna, co pozwoli pociągom ICE L podróżować nie tylko w Niemczech, ale także na trasach międzynarodowych łączących Berlin z Amsterdamem szybko i bez zatrzymywania się na granicy. Skład będzie również kompatybilny z lokomotywami innych producentów, umożliwiając eksploatację na przykład na liniach niezelektryfikowanych.

Każdy pociąg oferuje łącznie 562 miejsca siedzące, w tym 85 w pierwszej klasie i 477 w drugiej klasie, w tym wagon bistro/kawiarnia i inny przeznaczony wyłącznie dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM), i zawiera nowy wystrój wnętrz, który charakteryzuje się połączeniem funkcjonalności i trwałości z jasnością i ciepłem materiałów. W nowych wagonach po raz pierwszy zastosowano również nowy typ okna, zaprojektowany w celu poprawy zasięgu telefonicznego i mobilnej transmisji danych na pokładzie pociągu.

Sprawdzona niezawodność

Wraz z projektem ICE L, Deutsche Bahn angażuje się w technologię Talgo, którą firma opisała we wrześniu 2022 r. jako "świadomy wybór sprawdzonej platformy pojazdu w celu osiągnięcia większej niezawodności dzięki zastosowaniu wypróbowanych i przetestowanych komponentów".

Michael Peterson, członek zarządu Deutsche Bahn ds. długodystansowego transportu pasażerskiego, powiedział - "W nadchodzących latach DB przejdzie gruntowny remont. Dotyczy to zarówno sieci kolejowej, jak i naszych pociągów. W tym roku otrzymamy średnio trzy nowe pociągi ICE miesięcznie. Obecnie przyspieszamy proces odmładzania naszej floty pociągów. W tym procesie polegamy również na dodatkowych pociągach ICE L od Talgo. Najważniejszym elementem tych pociągów jest wsiadanie i wysiadanie na poziomie peronu, co oznacza znaczny wzrost komfortu dla wszystkich pasażerów".

Carlos Palacio Oriol, prezes Talgo, powiedział - "Nowe zamówienie od Deutsche Bahn jest największym w historii firmy i pokazuje zaufanie europejskiego operatora do innowacji, które nasze pociągi wprowadzą na rynek niemiecki, poprawiając dostępność, komfort, efektywność energetyczną i niezawodność".

"Ten nowy kontrakt" - dodał Palacio - "to świetna wiadomość dla wszystkich profesjonalistów w Talgo, którzy każdego dnia ciężko pracują nad produkcją najnowszej generacji pociągów ICE L, a także świetna wiadomość dla hiszpańskiego przemysłu kolejowego i jego technologii, ze względu na sukces konsolidacji krajowej referencji na najbardziej dynamicznym i wymagającym rynku kolei dalekobieżnych w Europie".

W ubiegłym tygodniu Federalny Minister Cyfryzacji i Transportu, Volker Wissing, powiedział podczas ceremonii wręczenia Talgo nagrody FEDECOM "Firma Roku" w Berlinie: "W Europie jesteśmy bardzo ambitni, jeśli chodzi o cele klimatyczne. Łącząc siły możemy być znacznie silniejsi i dlatego cieszę się, że inspirujemy się nawzajem, że wspieramy się nawzajem: że hiszpańska firma pomogła rozwiązać problem, który mieliśmy w Niemczech".

ICE L - Dane techniczne

  • Umowa ramowa na 100 jednostek
  • Pierwsze wiążące zamówienie: 23 jednostki; luty 2019 r.
  • Drugie wiążące zamówienie: 56 jednostek; maj 2023 r.
  • Skład: 1 lokomotywa + 16 wagonów + 1 wagon kabinowy
  • (w tym 1 wagon bistro; 1 wagon PRM)
  • Miejsca siedzące: 562 (85 w pierwszej klasie; 477 w drugiej klasie)
  • Dostępność: pełna dostępność na poziomie peronu w całym pociągu
  • Długość: 256 metrów (w tym lokomotywa 19,7 metra)
  • Wysokość wagonów: od 3,6 do 3,8 metra
  • Masa własna: 406 ton
  • Liczba osi: 24 (w tym 4 w lokomotywie)
  • Maksymalna prędkość handlowa: 230 km/h