CAF kończy dostawę 206 pociągów Sprinter do Holandii.

CAF kończy dostawę 206 pociągów Sprinter do Holandii.

19 maja 2023 | Źródło: Nederlandse Spoorwegen / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Wczesnym rankiem 9 grudnia 2018 r. pierwszy Sprinter Nowej Generacji (SNG) wyruszył z Haarlem do Lejdy. 9 maja br. pasażerowie mogli po raz pierwszy wsiąść do ostatniego z dostarczonych przez producenta zupełnie nowego SNG, który właśnie opuścił fabrykę CAF w Hiszpanii. Łącznie 206 Sprinterów SNG dotarło już do Holandii.

Fot. Nederlandse Spoorwegen

 

Hiszpańska firma CAF zrealizowała kontrakt na dostawę 206 elektrycznych pociągów podmiejskich Sprinter New Generation Suburban (Sprinter Nieuwe Generatie, SNG) opartych na platformie projektowej Civity dla Kolei Holenderskich (NS). Pierwsza usługa ostatniego dostarczonego pociągu odbyła się 9 maja 2023 r. na trasie Amsterdam-Central-Baarn.

Kontrakt na 68 trzywagonowych i 50 czterowagonowych niskopodłogowych pociągów elektrycznych SNG został przyznany CAF w 2014 roku; później, w 2018 roku, NS zamówił kolejne 50 pociągów trzywagonowych i 38 czterowagonowych. Nowe pociągi, zaprojektowane do prędkości 160 km/h, zaczęły przewozić pasażerów od grudnia 2018 roku.

Maszynista Gerrit Mous miał zaszczyt poprowadzić ostatni nowy SNG z Amsterdamu do Baarn. "W ciągu ostatnich kilku lat miałem okazję prowadzić ten pociąg wiele razy. W międzyczasie Sprintery przejechały ponad 100 milionów kilometrów. To święto, że dziś mogę zaprezentować ostatni skład tej serii".

 

Ostatni z dostarczonych Sprinterów SNG rozpoczyna służbę w Nederlandse Spoorwegen. Fot. NS

 

35 000 miejsc

Pociągi te zastąpią Sprintery typu SGM. Po ponad 46 latach wiernej służby SGM zostały wycofane z eksploatacji. Stare pociągi otrzymają drugie życie: jak najwięcej ich części zostanie ponownie wykorzystanych lub poddanych recyklingowi. 206 SNG-Sprinterów zostało zbudowanych przez hiszpańskiego producenta pociągów CAF i łącznie oferuje ponad 35 000 miejsc siedzących. Pociąg charakteryzuje się przestronnym i jasnym wnętrzem. Pociąg posiada szerokie przejścia i przestronne balkony. Sprinter ma również równe wejście na pokład i wysuwane stopnie, co ułatwia dostęp osobom z wózkami dziecięcymi, na wózkach inwalidzkich lub z ciężkimi walizkami. Ponadto pociąg posiada gniazdka elektryczne i punkty USB oraz toalety przystosowane do wózków inwalidzkich. NS zainwestował w SNG ponad 900 milionów euro.

Od grudnia 2018 r. Sprinter po raz pierwszy kursował między Haarlem a Hagą. Następnie SNG zaczął kursować na coraz większej liczbie tras. Roel Okhuijsen, dyrektor Nieuw Materieel: "Dziesięć lat temu rozpoczęliśmy przetarg. Wprowadzenie nowego pociągu wymaga dłuższego czasu. Na szczęście, z drugiej strony, nowe pociągi wytrzymują również dziesięciolecia. Wystarczy spojrzeć na SGM, który jeździł przez prawie pół wieku. Do tej pory wszystkie nowe Sprintery jeżdżą po prawie całym kraju i przyczyniają się do utrzymania zrównoważonego dostępu do Holandii".

 

Ostatni z dostarczonych Sprinterów SNG rozpoczyna służbę w Nederlandse Spoorwegen. Fot. NS