PKP Intercity wprowadza nowy system zarządzania rozkładem jazdy

PKP Intercity wprowadza nowy system zarządzania rozkładem jazdy

24 maja 2023 | Źródło: PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity wdraża nowy System Planowania i Obsługi Rozkładów Jazdy. Infrastruktura informatyczna usprawni działania wewnątrz spółki, a pozytywną zmianę odczują również podróżni. Przewoźnik podpisał umowę z wykonawcą projektu, którym została firma PKP Informatyka. Na realizację projektu spółka przeznaczy ponad 7,6 mln zł.

 

PKP Intercity wprowadza nowy system zarządzania rozkładem jazdy
Fot. PKP Intercity

 

Nowy system informatyczny wspierać będzie proces przygotowania i realizacji rozkładu jazdy w PKP Intercity. Aplikacja składać się będzie z pięciu elementów, które pozwolą na pełną informatyzację procesów biznesowych związanych z planowaniem, zarządzaniem i obsługą rozkładów jazdy. Są nimi:

• moduł komunikacyjny odpowiedzialny za pobieranie i dystrybucję zamówionych rozkładów jazdy;

• moduł obsługujący międzynarodowy rozkład jazdy i komunikację z systemami zewnętrznymi;

• moduł umożliwiający tworzenie modelu sieci krajowej i rozkładu jazdy;

• moduł obiegowy umożliwiający projektowanie obiegowania pociągów spółki;

• moduł zamówień rozkładów jazdy.

System planowania i obsługi rozkładów jazdy (SPIORJ) pozwoli na pełną cyfryzację procesu tworzenia rozkładu jazdy, a także jego realizację. Wdrożenie będzie miało istotny wpływ na funkcjonowanie wielu obszarów wewnątrz PKP Intercity. System ujednolici zasób wiedzy o ofercie, a pracownicy zyskają pełny dostęp do rozkładów jazdy, zarówno w obszarze czasu, jak i komponentów z nim związanych. Ważną zmianą będzie również dostępna online informacja o potrzebach taborowych. Dane z systemu SPIORJ umożliwią szacowanie dostępności taboru na podstawie udostępnionych projekcji przyszłych rozkładów, a także określanie potrzeb w zakresie przyszłych inwestycji.

Dynamiczne zmiany na rynku wymagają dużych inwestycji w rozwój technologii. Rozumiemy tę potrzebę, dlatego inwestujemy nie tylko w rozwój zdalnych kanałów sprzedaży, lecz także w wewnętrzne systemy wpływające na pracę naszych pracowników. Nowe narzędzie usprawni działanie spółki, na czym skorzystają również nasi pasażerowie – mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

W wyniku przeprowadzonego przetargu realizacją inwestycji zajmie się PKP Informatyka, która jest odpowiedzialna również za stworzenie systemu sprzedaży internetowej e-IC 2.0. oraz wdrożenie i utrzymanie nowego Centralnego Systemu Sprzedaży.

Realizacja wdrożenia systemu SPIORJ to kolejny krok w budowaniu potencjału spółek kolejowych opartego o kompetencje sektorowe, a także potwierdzenie ścisłej współpracy celem dostarczenia pasażerom wysokiej jakości obsługi i nowoczesnych rozwiązań - mówi Tadeusz Turzyński, prezes zarządu PKP Informatyka.

Rozwój technologiczny w PKP Intercity

W grudniu ubiegłego roku PKP Intercity podpisało trzy umowy, dzięki którym już w 2023 roku podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w nowym systemie sprzedaży internetowej, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku. Łączna wartość umów wynosi 143 mln zł brutto.

Nowy system e-IC 2.0 zaoferuje podróżnym nową szatę graficzną i ścieżkę zakupową. Pojawią się nowe funkcje takie jak wyszukiwanie połączenia umożliwiającego planowanie podróży „tam i z powrotem”, tworzenie profili zakupowych (gdzie można wskazać ulubione lub najczęstsze relacje) czy dodanie biletu do kalendarza. e-IC 2.0 podpowie i wybierze dla podróżnych najlepszą ofertę. Po określeniu wieku pasażera platforma zasugeruje ulgi najbardziej korzystne dla danego przedziału wiekowego. Jest to szczególnie ważne przy zamawianiu biletów międzynarodowych na przejazdy z najmłodszymi, ze względu na złożone zasady zniżek dla dzieci i młodzieży.

e-IC 2.0 to jednak nie jedyna nowość, jaką w najbliższym czasie planuje wprowadzić przewoźnik. W drugiej połowie 2024 roku zostanie uruchomiony nowy Centralny System Sprzedaży- technologia dużo bardziej elastyczna w stosunku do obecnie eksploatowanej, co pozwoli przewoźnikowi na szybsze i łatwiejsze wprowadzanie nowych rozwiązań i funkcji. Dzięki niej możliwe będzie proste aplikowanie zmian oczekiwanych przez podróżnych.