Alstom dostarczy zintegrowany system metra do miasta Cluj-Napoca (Kluż-Napoka) w Rumunii

Alstom dostarczy zintegrowany system metra do miasta Cluj-Napoca (Kluż-Napoka) w Rumunii

25 maja 2023 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Alstom podpisał kontrakt z rumuńską gminą Kluż-Napoka w Transylwanii na budowę pierwszej linii miejskiego systemu metra, w konsorcjum z firmami Gulermak i Arcada. Całkowita wartość tego nowoczesnego projektu "pod klucz" wynosi około 1,8 miliarda euro, a udział Alstom to około 400 milionów euro.

 

Fot. Alstom

 

Alstom będzie odpowiedzialny za integrację systemu, sygnalizację i telekomunikację, zasilanie, prace torowe, drzwi peronowe, bezpieczeństwo i centrum kontroli, a także wdrożenie rozwiązań cyberbezpieczeństwa. Alstom wdroży najwyższy poziom autonomii 4 (GoA4) po raz pierwszy w Rumunii, w oparciu o swoje wysokowydajne rozwiązanie sygnalizacyjne Urbalis, Communication Based Train Control (CBTC).

Communication Based Train Control (CBTC) to sterowanie pociągiem oparte na łączności, to system sygnalizacji kolejowej, który wykorzystuje telekomunikację między pociągiem a urządzeniami torowymi do zarządzania ruchem i sterowania infrastrukturą. CBTC umożliwia dokładniejsze poznanie pozycji pociągu niż w przypadku tradycyjnych systemów sygnalizacji.

"Jestem niezwykle dumny, że Alstom jest zaangażowany w budowę metra Kluż-Napoka. Projekt ten jest kolejnym ważnym krokiem w historii i doświadczeniu Alstom w Rumunii. Jest to ambitny i innowacyjny projekt infrastrukturalny dla tego kraju. Metro Kluż-Napoka jest jednym z największych projektów "pod klucz" w Europie. Wykorzystuje silne portfolio rozwiązań sygnalizacyjnych i infrastrukturalnych, które demonstrują wiodącą pozycję Alstom w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej. To bezzałogowe metro stanowi również wyjątkową okazję do wprowadzenia innowacji na rynku rumuńskim, a nasze międzynarodowe doświadczenie zapewnia nam unikalną wiedzę, która jest niezbędna dla tak nowatorskiego projektu" - powiedział Gian Luca Erbacci, prezes regionu europejskiego Alstom.

Budowa pierwszej linii nowego metra, która obejmie 21 kilometrów i 19 podziemnych stacji, potrwa 8 lat. Pierwszy 9-kilometrowy odcinek będzie miał 9 stacji i napowietrzną zajezdnię. Zostanie on sfinansowany z rumuńskiego Narodowego Planu Odbudowy i Odporności (PRR), a jego ukończenie zajmie 4 lata.

Po ukończeniu, metro Kluż-Napoka będzie pierwszą w pełni zautomatyzowaną linią w Rumunii. Wdrożenie gotowego systemu metra Alstom, wyposażonego w zintegrowane centrum sterowania, technologię Urbalis CBTC, która umożliwia pracę bez maszynisty i usługi o dużej przepustowości z 90-sekundowymi odstępami, oraz zaawansowaną platformę cyberbezpieczeństwa, umożliwi trwałe, niezawodne i energooszczędne działanie w celu połączenia zachodu i wschodu, znacznie poprawiając ekologiczną mobilność w mieście Kluż-Napoka.

Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu i 80 systemom "pod klucz" działającym komercyjnie na całym świecie, Alstom jest światowym liderem w dziedzinie zintegrowanych systemów kolejowych "pod klucz" dostosowanych do wszystkich potrzeb w zakresie mobilności. Ostatnie przełomowe projekty systemów metra obejmują: Montreal's Réseau express métropolitain (REM), metro w Rijadzie, linię 4 metra w Atenach, linię 18 metra Grand Paris, linię C metra w Tuluzie, linię L2 w Panamie, linię 3 metra w Guadalajarze i metro Dubai Route 2020.

Alstom jest światowym liderem na rynku CBTC dzięki zaawansowanym, wysokowydajnym rozwiązaniom sygnalizacyjnym działającym na 145 liniach na całym świecie. W Europie technologia Alstom jest już używana w Madrycie, Mediolanie, Lyonie, Lozannie, Paryżu i Amsterdamie na różnych typach linii i poziomach autonomii. Jest ona również instalowana na wielu innych liniach, w tym na linii 5 metra w Bukareszcie.

Od około trzydziestu lat Alstom jest pionierem innowacji, odgrywając ważną rolę w przejściu Rumunii na nowoczesny, zrównoważony transport kolejowy. Od najnowocześniejszego cyfrowego sterowania koleją po projekty infrastrukturalne i elektryfikacyjne, od taboru metra i głównych linii po długoterminową konserwację pociągów metra w Bukareszcie, Alstom nadal zmienia Rumunię zarówno w zakresie miejskiego, jak i głównego transportu kolejowego.