Piątkowa "Nocna Szychta" na Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej

Piątkowa "Nocna Szychta" na Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej

27 maja 2023 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z wczorajszej Nocnej Szychty na Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej.

Fot. Kurier Kolejowy

 

Z oferty jaką przygotowało Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych skorzystało wczoraj 150 osób, dla tych którzy nie zdążyli zakupić biletu na wczorajszy przejazd mamy dobrą wiadomość, w czerwcu będzie kolejna okazja. Zachęcamy do śledzenia fanpage,a Stowarzyszenia na facebooku.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

W piątkowy wieczór w godzinach między 18:00 a 20:15 uczestnicy podzieleni na grupy zwiedzali z przewodnikiem stację Bytom Wąskotorowy oraz poznawali historię Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Osoby, które oczekiwały na odjazd pociągu mogły upiec kiełbaski nad zawczasu rozpalonym ogniskiem.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

Uczestnikom została zaprezentowana salonka, jedyna taka na wąskim torze oraz najstarsza w Polsce lokomotywa Lxd2, która przeszła remont i niedługo zasili czynny park taborowy.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

Równo o godzinie 20:30 skład z uczestnikami wyruszył na "Nocną Sszychtę" w kierunku Miasteczka Śląskiego 

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych zrzesza hobbystów kolejnictwa, zostało założone w 2003 w Bytomiu. Obsługuje przewozy i utrzymuje infrastrukturę Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW) od połowy XIX wieku były kluczowym elementem systemu transportowego w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm połączyły setki kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów. Ten sam rozstaw szyn miały zakładowe koleje technologiczne dysponujące specjalizowanym taborem. Przez ponad 100 lat górnośląska "rosbanka" zwiększała przewozy i była dochodowa. Pod koniec XX wieku załamaniu uległa gospodarka regionu, oparta na przemyśle ciężkim. Zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wszystkich wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały dużą część rozległej sieci i majątku. W 2002 roku rolę głównego właściciela GKW przejał samorząd miasta Bytom, a operatorem ocalałej linii Bytom - Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Pociągi kursują w sezonie regularną linią turystyczną Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie. Dogodne połączenie centrów górnośląskich miast z miejscami atrakcyjnymi turystycznie zapewniają przystanki ulokowane obok Dolomitów Sportowej Doliny w Bytomiu -Suchej Górze, Zabytkowej Kopalni Rud Srebronośnych i Sztolni w Tarnowskich Górach - Reptach i Zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Stacja Bytom Karb Wąskotorowy z lokomotywownią stanowi zaplecze techniczne GKW. XIX-wieczne warsztaty naprawcze kolei wąskotorowych w Bytomiu-Rozbarku są unikalnym w skali światowej zespołem zabytków techniki.
   
Z dawnej kolei lokalnej Gliwice Trynek - Racibórz, mimo objęcia ochroną przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, ocalała jedynie zabytkowa stacja w Rudach wraz z przyległymi krótkimi odcinkami, na których prowadzony jest sezonowy ruch turystyczny.

 

Redakcja Kuriera Kolejowego dziękuję zarządowi Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych za zaproszenie i możliwość uczestniczenia w Nocnej Szychcie.