Kluczbork – Poznań: podróżni zyskali nowe perony w Kępnie i w Słupi

Kluczbork – Poznań: podróżni zyskali nowe perony w Kępnie i w Słupi

31 maja 2023 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Podróżni w Kępnie i Słupi wygodnie wsiadają już do pociągów z nowych peronów. Przygotowano m.in. wiaty, ławki i jasne oświetlenie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększyły dostęp do kolei na linii między Kluczborkiem a Poznaniem w ramach ogólnopolskiego programu z wykorzystaniem środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki realizacji prac pasażerowie zyskali dogodniejsze warunki już w kilkunastu miejscowościach w kraju.

 

Fot. PKP PLK

 

Nowe perony w Kępnie i Słupi (linia kolejowa Kluczbork – Poznań, nr 272) zapewniają już dogodniejszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych, także osób mających trudności z poruszaniem się.

– Nowe perony w Kępnie i Słupi, na południu województwa wielkopolskiego, ułatwią podróże i zwiększą atrakcyjność kolei. W ten sposób zachęcamy Polaków do korzystania z transportu kolejowego: transportu bezpiecznego i komfortowego – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

– Sukcesywnie realizowane inwestycje ułatwiają podróże w większych i mniejszych miejscowościach, także w Wielkopolsce. Nowe perony, przebudowane z myślą o potrzebach wszystkich podróżnych, zapewniają dogodne podróże w Kępnie i Słupi oraz wygodniejsze codzienne dojazdy koleją do pracy czy szkoły – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Fot. PKP PLK 

 

W Kępnie, dla lepszej obsługi podróżnych, do przebudowanego wcześniej peronu na górnym poziomie dwupoziomowej stacji doszedł kolejny – od strony budynku dworca. Wyższa platforma ułatwia wsiadanie do pociągów. Dla osób niewidomych przygotowano ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą oraz specjalne nakładki w języku Braille’a. Oczekiwane warunki zapewniają m.in. nowe wiaty, ławki, oznakowanie i oświetlenie LED. W nawiązaniu do historycznego charakteru dworca, przy budynku ułożono granitowe płyty. Sprawne przejazdy pociągów zapewnia wzmocniona skarpa oraz nowy tor i wyregulowana sieć trakcyjna. Na inwestycję w Kępnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 17 mln zł.

W Słupi nowy, wyższy peron (nr 2) zapewnia taki sam standard, jak zmodernizowana wcześniej, sąsiednia platforma. Dla pasażerów są wiaty, ławki, oświetlenie LED, oznakowanie oraz gabloty z rozkładem jazdy i komunikatami przydatnymi w podróży. Przygotowano antypoślizgową nawierzchnię. Dla osób niewidomych pomocne są ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą. Bezpieczeństwo zwiększa przebudowany przejazd kolejowo-drogowy w okolicy peronów: dla sprawnych przejazdów poszerzono jezdnię, ułożono nową, równą nawierzchnię, a piesi zyskali nowe chodniki – dojście do nowego peronu zostało oznakowane i zabezpieczone barierkami. Płynne przejazdy pociągów umożliwiają wymienione podkłady oraz wyregulowany tor i sieć trakcyjna w obrębie przebudowanego peronu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały prace w Słupi za ok. 4 mln zł.

PLK zapewniają coraz lepszy dostęp do kolei

Przebudowa peronów w Kępnie i Słupi to część ogólnopolskiego projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap IV – infrastruktura pasażerska na liniach rewitalizowanych w ramach POIiŚ 2007 – 2013”. Łącznie, na zapewnienie lepszego dostępu do kolei na 22 peronach w 15 miejscowościach, przeznaczono ok. 100 mln zł, przy udziale środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W Wielkopolsce dzięki realizacji projektu podróżni korzystają już także z nowych peronów w Pierzchnie, Domaninie, Solcu Wielkopolskim oraz Łęce Opatowskiej. Łącznie projekt zwiększył dostęp do kolei w regionie na 6 stacjach i przystankach na linii kolejowej Kluczbork – Poznań Główny. Inwestycja objęła także województwo kujawsko-pomorskie (15 peronów) i łódzkie (1 peron).