Niemcy i Francja obiecują bezpośredni pociąg z Berlina do Paryża.

Niemcy i Francja obiecują bezpośredni pociąg z Berlina do Paryża.

03 czerwca 2023 | Źródło: DB AG / zdopravy
PODZIEL SIĘ

Francuzi domagają się trasy przez Strasburg

Fot. DB AG

 

Rok po ogłoszeniu planu wprowadzenia bezpośredniego pociągu między stolicami Francji i Niemiec, niemiecki państwowy przewoźnik Deutsche Bahn i francuska kolej państwowa SNCF nadal nie mogą dojść do porozumienia w sprawie tego, dokąd pojedzie pociąg. Deutsche Bahn już zapowiedziało, że rozpoczęcie działalności nastąpi rok później, czyli w grudniu 2024 r.

Powodem jest spór o trasę Deutsche Bahn chce połączenia przez Saarbrücken, SNCF na pierwszy rzut oka dłuższą trasą przez Strasburg. Francja przekonuje, że chce wzmocnić znaczenie Strasburga i jednocześnie połączyć go z bezpośrednim pociągiem na lotnisko we Frankfurcie. Debaty dotarły już do polityków. Francuski minister transportu Clément Beaune powiedział, że skontaktuje się w tej sprawie ze swoim niemieckim odpowiednikiem w ministerstwie transportu, Volkerem Wissingiem.

Zdaniem francuskiego ministra taka trasa jest ważna także ze względu na to, że w Strasburgu mieści się Parlament Europejski. Ale według Karla-Petera Naumanna ze stowarzyszenia pasażerów kolei Bahn trasa przez Strasburg to strata czasu, jak donosi Tagesspiegel. Trasa przez Saarbrücken jest znacznie krótsza, ale jej część prowadzi bardzo wolną linią z prędkością około 110 km/h. Trasę przez Strasburg popierają politycy z okolic Karlsruhe w Niemczech.

Zgodnie z aktualnym oświadczeniem Deutsche Bahn, przewiduje on czas przejazdu około ośmiu godzin, w zeszłym roku przewoźnik podawał siedem godzin. Na trasie mają zostać rozmieszczone jednostki ICE 3 (seria 407), które już kursują do Paryża ze Stuttgartu, Monachium czy Frankfurtu. Będą jednak musiały zostać zaktualizowane do najnowszej wersji systemu bezpieczeństwa ETCS, ponieważ DB planuje trasę przez Erfurt na nowej linii dużych prędkości.