Stadler po raz pierwszy prezentuje nowy KISS dla Słowaków

Stadler po raz pierwszy prezentuje nowy KISS dla Słowaków

06 czerwca 2023 | Źródło: Stadler Rail
PODZIEL SIĘ

W ramach targów "Rail Business Days" w Ostrawie Stadler i słowackie koleje ŽSSK wspólnie zaprezentowały dziś publiczności pierwszy piętrowy zespół trakcyjny KISS z napędem elektrycznym. Sześciowagonowe pojazdy są przeznaczone do użytku na liniach regionalnych w zachodniej i środkowej Słowacji, w szczególności w okolicach Żyliny, Kut i Nowych Zamków. Będzie to pierwszy raz, kiedy piętrowe zespoły trakcyjne Stadlera będą eksploatowane na słowackiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową, dostawa czterech nowych KISS-ów jest zaplanowana do końca 2023 roku.

Stadler po raz pierwszy prezentuje nowy KISS dla Słowaków
Fot. Stadler Rail

 

W ramach targów "Rail Business Days" w Ostrawie Stadler i słowackie koleje ŽSSK wspólnie zaprezentowały dziś publiczności pierwszy piętrowy zespół trakcyjny KISS z napędem elektrycznym. Sześciowagonowe pojazdy są przeznaczone do użytku na liniach regionalnych w zachodniej i środkowej Słowacji, w szczególności w okolicach Żyliny, Kut i Nowych Zamków. Będzie to pierwszy raz, kiedy piętrowe zespoły trakcyjne Stadlera będą eksploatowane na słowackiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową, dostawa czterech nowych KISS-ów jest zaplanowana do końca 2023 roku.

"Z wielką przyjemnością prezentujemy dziś w Ostrawie nasz niezawodny, bezpieczny i komfortowy piętrowy zespół trakcyjny KISS dla Słowacji. Zarówno operator kolejowy, jak i pasażerowie w równym stopniu skorzystają z nowoczesnych pojazdów. Jesteśmy szczególnie dumni, że to zamówienie pozwala nam budować naszą wspólną historię z ŽSSK. Dziękujemy ŽSSK za zaufanie i cieszymy się na dalszą udaną współpracę" - powiedział Martin Halmo, szef sprzedaży na Czechy i Słowację, podczas prezentacji pociągu.

 

Fot. Stadler Rail 

 

Flota ŽSSK obejmuje już 21 jednopokładowych przegubowych wagonów kolejowych (GTW) firmy Stadler, z których 15 wąskotorowych GTW z napędem elektrycznym jest eksploatowanych w Tatrach Wysokich od 2001 roku. 6 normalnotorowych GTW z napędem spalinowo-elektrycznym działa na linii Bratysława - Dunajská Streda od 2003 roku. Od 2021 r. pięć zębatych przyczepnych zespołów trakcyjnych GTW i jedna wielofunkcyjna lokomotywa zębata przyczepna również pracują dla ŽSSK w sieci zębatych i adhezyjnych, o 1000 mm rozstawie szyn, elektrycznych kolei górskich TEŽ w Tatrach Wysokich, "najmniejszym paśmie wysokogórskim na świecie".

"Jeśli chcemy, aby ludzie przesiedli się z wygodnych samochodów do pociągów, musimy zaoferować im równie wygodne i niezawodne nowoczesne pociągi" - powiedział Roman Koreň, prezes zarządu i dyrektor generalny ŽSSK. "To jedyny sposób, w jaki możemy zmotywować ludzi do regularnego korzystania z pociągów podczas podróży służbowych lub rekreacyjnych. To jedyny sposób, w jaki możemy zmotywować ludzi do regularnego korzystania z pociągów podczas podróży służbowych lub wypoczynkowych. Cieszę się, że po dostawie niezawodnych pociągów Tatra ponownie współpracujemy z firmą Stadler. Wierzę, że i tym razem nasza współpraca będzie przebiegać sprawnie" - dodał.

 

Fot. Stadler Rail 

 

Sześciowagonowe pojazdy KISS mają 155 metrów długości i ponad 600 miejsc w 1. i 2. klasie. Podobnie jak wszystkie pojazdy KISS firmy Stadler, charakteryzują się one dużą mocą napędową i szybkim przyspieszeniem. Dzięki napędowi elektrycznemu zasilanemu przez sieć trakcyjną, KISS osiąga maksymalną prędkość do 160 kilometrów na godzinę. Pociągi mają bezstopniowy dostęp i cztery toalety, z których jedna jest przeznaczona dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM).

Oprócz miejsc siedzących dla osób na wózkach inwalidzkich, wielofunkcyjne przedziały oferują również dużą przestrzeń do przechowywania rowerów, wózków dziecięcych i bagażu. Nowe KISS-y są wyposażone w klimatyzację przedziałów pasażerskich i kabin kierowcy. Pasażerowie mogą korzystać z nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej (FIS) i WIFI. Kamery wewnątrz i na zewnątrz, a także na dachu w celu obserwacji pantografu zapewniają bezpieczne operacje kolejowe. Pojazdy są również wyposażone w certyfikowany system pomiaru zużycia energii i precyzyjny system zliczania pasażerów. Maszyniści wagonów korzystają z nowoczesnej i ergonomicznie zaprojektowanej kabiny maszynisty.

 

Fot. Stadler Rail 

 

Od 14 lat w Czechach

Stadler działa w Czechach od 14 lat i prowadzi zakład w Pradze zatrudniający 170 pracowników. Zajmują się oni projektowaniem najnowocześniejszych pojazdów szynowych i lekkich pojazdów szynowych dla wszystkich rynków zbytu firmy. Zespół jest zaangażowany w proces przetargowy już na etapie sprzedaży, pracuje nad umowami, projektuje pociągi i przejmuje bardzo złożone zarządzanie projektami. Ponadto lokalizacja ta jest również odpowiedzialna za zarządzanie rejestracją.

Na początku zakład w Pradze zapewniał wsparcie inżynieryjne dla szwajcarskich oddziałów firmy. Pierwszym projektem realizowanym w całości w Pradze były pociągi FLIRT dla prywatnego czeskiego operatora kolejowego LEO Express. Następnie zrealizowano wiele innych projektów, takich jak pociągi FLIRT dla węgierskiego MAV, pociągi FLIRT dla Raab-Oedenburg-Ebenfurter Eisenbahn (GySEV), KISS dla rosyjskiego Aeroexpress, kolejne FLIRT dla Serbii, Polski i Słowenii. W przypadku nowego projektu pociągu dużych prędkości SMILE dla Szwajcarskich Kolei Federalnych, Praga wspierała prace inżynieryjne w Szwajcarii.

Pierwszy na świecie z Pragi

Dzięki zamówieniu ze Słowenii w 2018 r. zakład w Pradze mógł zademonstrować swoje umiejętności i niezależność: Słoweńska kolej zamówiła mieszaną flotę elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych z homologacją transgraniczną. Stadler Praga podjął wyzwanie, odniósł sukces, a nawet stworzył pierwszy na świecie produkt. W ramach kolejnej specjalizacji technicznej w Pradze budowane są obecnie pociągi pomiarowe dla hiszpańskiego operatora infrastruktury ADIF.

Dobrze znany w Ostrawie

Lokalizacja w Pradze jest również odpowiedzialna za projekt, w tym homologację, systemu KISS dla ŽSSK, który jest obecnie prezentowany po raz pierwszy w Ostrawie. Specjalną cechą jest to, że w pociągach zaimplementowano słowacki system informacji pasażerskiej, słowacki system pomiaru energii i system ochrony pociągu ETCS w połączeniu z systemem sterowania pociągiem MIREL VZ1.

Produkty Stadlera są już dobrze znane w Ostrawie: Przez pięć lat 40 tramwajów TANGO firmy Stadler przejechały już ponad 10 milionów kilometrów. Zarządzanie projektem i prace inżynieryjne dla tych pojazdów były również prowadzone w Pradze.