Prototypowy pociąg z napędem wodorowym testowany na hiszpańskiej sieci kolejowej.

Prototypowy pociąg z napędem wodorowym testowany na hiszpańskiej sieci kolejowej.

06 czerwca 2023 | Źródło: RENFE / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Projekt FCH2Rail, w ramach którego opracowywany jest dwusystemowy prototypowy pociąg napędzany wodorem, osiągnął ważny kamień milowy w fazie testów na torze, którą przeprowadza, uzyskując zezwolenie na jazdę w sieci kolejowej w interesie ogólnym (RFIG) i wraz z przybyciem jednostki na stację Canfranc w Pirenejach Aragońskich ukończył pierwszą z planowanych tras.

 

Fot. Renfe

 

Prototypowy pociąg jest pierwszym pociągiem wodorowym, który osiągnął ten kamień milowy. Jest to ważny kamień milowy, ponieważ linia Canfranc jest szczególnie wymagająca ze względu na strome i wysokie nachylenia, które stanowią duże wyzwanie dla nowych pokładowych systemów wytwarzania energii. W tym celu prototyp, jednostka Renfe Cercanías, kursował na linii Saragossa-Canfranc zarówno w trybie elektrycznym, w obszarze zelektryfikowanym, jak i w trybie hybrydowym, łącząc energię z ogniw wodorowych i akumulatorów na odcinkach niezelektryfikowanych.

 

Fot. Renfe

 

Obecnie trwa nowa faza prób na torach, której celem jest przetestowanie nowej technologii w szerokim zakresie warunków zasilania i zapotrzebowania na energię, symulując różne usługi komercyjne. W tym celu pociąg ma kursować na różnych liniach RFIG, głównie w Aragonii, Madrycie i Galicji. Scenariusze testowe obejmują jazdę w różnych warunkach klimatycznych i operacyjnych. Pozwoli to na pełniejszą charakterystykę nowej technologii pokładowej w celu późniejszej oceny konkurencyjności nowego dwumodowego, hybrydowego rozwiązania napędowego z ogniwami wodorowymi jako zrównoważonej alternatywy dla trakcji spalinowej stosowanej obecnie na wielu liniach.

Projekt FCH2Rail jest realizowany przez konsorcjum firm utworzone przez CAF, DLR, Toyota, Renfe, Adif, CNH2, IP i Stemmann-Technik. Inicjatywa ta opiera się na istniejącym pociągu podmiejskim Renfe, w którym CAF zainstalował nowe rozwiązanie do generowania energii elektrycznej z hybrydyzacji energii z ogniw wodorowych i akumulatorów, a następnie zintegrował je z istniejącym systemem trakcyjnym pojazdu. Po fazie testów statycznych w zakładzie CAF w Saragossie i pierwszych tankowaniach wodoru, w połowie 2022 r. rozpoczęły się testy dynamiczne na zamkniętym torze, które posłużyły do optymalizacji nowego systemu przed obecną fazą testów na reprezentatywnych liniach RFIG. Rozpoczęcie tej nowej fazy testów oznaczało pierwsze zezwolenie od Adif na testowy obieg pociągu wodorowego na RFIG, przechodząc wszystkie procesy analizy ryzyka i walidacji bezpieczeństwa nieodłącznie związane z testowaniem nowych technologii. W tym samym czasie maszyniści i kierownicy pociągów Renfe przeszli szkolenie niezbędne do prowadzenia pociągu CIVIA przekształconego w dwusystemowy pociąg wodorowy.

 

Fot. Renfe 

 

Pomyślny rozwój tego projektu potwierdza i wzmacnia zaangażowanie firm tworzących konsorcjum FCH2Rail w rozwój przyjaznych dla środowiska rozwiązań w zakresie mobilności. Podobnie, projekt liczy również na nieocenioną współpracę firm takich jak IBERDROLA, w zakresie dostaw zielonego wodoru do testów pociągów, SHIE-ARPA, dostarczającej wysokociśnieniowe rozwiązanie do dozowania wodoru, oraz Ercros, producenta zielonego H2 do zastosowań mobilnych, który ułatwił wykorzystanie swoich obiektów w Sabiñánigo podczas etapu testów na odcinku między Sabiñánigo i Canfranc.

 

Fot. Renfe 

 

Przypomnijmy, że projekt ten rozpoczął się na początku 2021 roku, a jego zakończenie zaplanowano na koniec 2024 roku. Z budżetem w wysokości 14 milionów euro, projekt jest finansowany w wysokości 10 milionów euro przez Clean Hydrogen Partnership, dawniej FCH2 JU, agencję Komisji Europejskiej zajmującą się promowaniem rozwoju wodoru i ogniw paliwowych.