Coraz więcej młodych ludzi szkoli się na maszynistów PKP Intercity

Coraz więcej młodych ludzi szkoli się na maszynistów PKP Intercity

15 września 2023 | Źródło: PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

W PKP Intercity obecnie zatrudnionych jest 1657 maszynistów i maszynistek. 272 osoby to stażyści przygotowujący się do prowadzenia pociągów. 37% z nich to młodzi ludzie poniżej 26 roku życia. W najbliższych latach przewoźnik planuje rocznie zatrudniać i szkolić ponad 250 nowych maszynistów. 16 września obchodzony jest Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego.

 

Coraz więcej młodych ludzi szkoli się na maszynistów PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

 

Strategia PKP Intercity zakłada, że w 2030 roku przewoźnik będzie uruchamiał dwa razy więcej pociągów i przewoził 88 mln pasażerów. Aby to osiągnąć, sukcesywnie zwiększane jest zatrudnienie, również w sekcji pracowników prowadzących pojazdy trakcyjne. Rośnie też zainteresowanie młodych ludzi wykonywaniem tego zawodu. Obecnie spółka zatrudnia 272 stażystów przygotowywanych do prowadzenia pociągów. To o 47% więcej niż w roku ubiegłym. 37% stażystów to młodzi ludzie poniżej 26 roku życia, a kolejne 36% to osoby w wieku między 26 a 35 rokiem życia. Szczególnie duże zainteresowanie tym zawodem wśród młodych widać w ostatnich dwóch latach. Co skłania młodych ludzi do podjęcia takiej pracy?

Miałem 19 lat gdy wziąłem udział w rekrutacji na licencję maszynisty, a w wieku 21 lat mogłem już samodzielnie prowadzić większość pojazdów z parku taborowego, w tym skład Pendolino – wyjaśnia Sebastian Sałański, od 6 lat maszynista, od pół roku instruktor maszynista w PKP Intercity. Pochodzę z rodziny, która ma tradycje kolejarskie i praca maszynisty zawsze wydawała mi się interesująca: z jednej strony zapewniała stabilizację, z drugiej - dawała możliwość przemieszczania się po całej Polsce.

Kolej przyciąga za nastawnik coraz młodsze osoby. Bardzo nas cieszy to, że młode pokolenie dostrzega nasze starania, aby zapewnić stabilne zatrudnienie i ciekawą pracę. Szczególnie doceniam gotowość do podjęcia tej wymagającej ogromnej odpowiedzialności i dyspozycyjności służby, jaką jest prowadzenie pociągów – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. W Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego pragnę podziękować wszystkim maszynistom oraz maszynistkom, rozpoczynającym swoją przygodę z koleją, i tym z wieloletnim doświadczeniem – za ich zaangażowanie w codzienną pracę. Życzę bezpiecznych służb, zadowolonych pasażerów i – jak sami mawiają wyruszając w trasy – „zielonego na szlaku!”.

Sukcesywnie z roku na rok w zespole maszynistów pojawia się coraz więcej kobiet. Pierwsza z nich zaczęła prowadzić pociągi w 2017 roku, aktualnie aż 8 pań pracuje na stanowisku maszynisty a 19 kolejnych jest w trakcie uzyskiwania uprawnień do zawodu.

Jak zostać maszynistą?

Aby zostać maszynistą PKP Intercity i samodzielnie prowadzić pociągi trzeba zdobyć licencję oraz świadectwo maszynisty.

1. Licencja Maszynisty - szkolenie trwa 302 godziny i kończy się egzaminem Państwowym w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów prowadzonym przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Szkolenie teoretyczne odbywa się w formie kursu i dotyczy zagadnień: środowiska pracy maszynisty, technologii transportu kolejowego, infrastruktury kolejowej, techniki prowadzenia ruchu pociągów, sygnalizacji kolejowej, hamulców kolejowych oraz wybranych zagadnień z zakresu fizyki i elektrotechniki.

2. Świadectwo Maszynisty - proces szkolenia trwa minimum 18 miesięcy i składa się z czterech etapów:

• etap I - szkolenie praktyczne:

- praca przy naprawie taboru kolejowego,

- praca przy czynnościach rewidenta,

- praca przy czynności maszynisty,

• etap II - szkolenie teoretyczne - w formie kursu,

• etap III - prowadzenie pojazdu kolejowego pod nadzorem

(1620 godzin tj. 200 godzin manewrów i 1420 godzin pracy pociągowej przy przewozie osób),

• etap IV - szkolenia na symulatorze.

Zajęcia w czasie szkolenia teoretycznego odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku i trwają po 8 godzin, natomiast staż stanowiskowy i jazdy pod nadzorem mogą rozpoczynać się i kończyć o różnych godzinach i trwać nawet do 12 godzin. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Po dwóch pierwszych modułach szkolenia, kandydaci obowiązkowo przystępują do egzaminu wewnętrznego. Całość szkolenia zakończona jest egzaminem Państwowym w Centrum Egzaminowania oraz Monitorowania Maszynistów prowadzonym przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.