Stadler otwiera nowe centrum logistyczne dla transportu kolejowego w Berlin Pankow

Stadler otwiera nowe centrum logistyczne dla transportu kolejowego w Berlin Pankow

07 listopada 2023 | Źródło: Stadler Deutschland / Kurier KOlejowy
PODZIEL SIĘ

Wraz z burmistrzem Berlina Kaiem Wegnerem, a także senator ds. gospodarki, energii i przedsiębiorstw publicznych Franziską Giffey oraz innymi gośćmi, Stadler zainaugurował dziś (07.11.2023 r) działalność nowego centrum logistycznego w Pankow. Wraz z terminowym zakończeniem prac, Stadler finalizuje nową budowę i rozbudowę zakładu w Berlinie, która rozpoczęła się w 2019 roku.

Stadler otwiera nowe centrum logistyczne dla transportu kolejowego w Berlin Pankow
Fot. Stadler Deutschland

Stadler wyznacza kurs na przyszłość w północnej części Berlina, firma zbudowała centrum logistyczne dla transportu kolejowego na terenie swojej fabryki w Pankow w dwóch etapach budowy. Teren fabryki zajmuje łączną powierzchnię 80 000 metrów kwadratowych. Nowe centrum logistyczne zajmuje 17 700 metrów kwadratowych wraz z przyległym wielopiętrowym skrzydłem biurowym, w którym obecnie znajdują się nie tylko powierzchnie magazynowe i logistyczne, ale także obszar wstępnego montażu do przygotowywania różnego rodzaju prac wykończeniowych pojazdów szynowych oraz 220 stanowisk biurowych. Firma z siedzibą w Bussnang (Szwajcaria) pozostaje wierna swojej berlińskiej lokalizacji od ponad 23 lat.

Peter Spuhler, prezes zarządu Grupy Stadler Rail, podkreślił znaczenie Stadlera dla sukcesu transformacji transportu w Niemczech: "Zaczynając od 197 pracowników w 2000 roku, jesteśmy dumni, że kontynuujemy naszą historię sukcesu tutaj w Berlinie i pomagamy kształtować transformację transportu w Niemczech i Europie ze stolicy. Nowy zakład jest prawdziwym centrum innowacji dla transportu kolejowego. Dlatego tym bardziej cieszę się, że udało nam się pomyślnie zakończyć budowę i rozbudowę, a tym samym podkreślić nasze zaangażowanie w Berlinie jako lokalizacji".

Jure Mikolčić, CEO Stadler Division Germany, podkreślił znaczenie nowego budynku dla Berlina jako lokalizacji biznesowej: "Inwestycja w Berlinie zabezpieczy i trwale zwiększy tworzenie wartości przemysłowej w regionie stołecznym w perspektywie długoterminowej". Mikolčić podziękował również różnym interesariuszom za ich wsparcie: "Chcielibyśmy podziękować krajowi związkowemu Berlin, Departamentowi Gospodarki, Energii i Przedsiębiorstw Publicznych Senatu Berlina, Berlin Partner i Investitionsbank Berlin za wsparcie w całym projekcie, a także powiatowi Pankow i generalnemu wykonawcy S&V za zarządzanie operacyjne i wsparcie. Jesteśmy dumni, że stworzyliśmy najnowocześniejsze środowisko produkcji i pracy dla naszych pracowników".

 

Fot. Stadler Deutschland

 

Centrum Innowacji Transportu Kolejowego.

Hale montażowe zajmują powierzchnię 16 000 metrów kwadratowych i zostały już zainaugurowane i oddane do użytku w pierwszej fazie budowy latem 2021 roku. W ramach nowoczesnej koncepcji produkcji cyklicznej produkcja przemysłowa jest połączona z elastyczną produkcją, a oprócz montażu odbywa się tu również statyczne uruchamianie pojazdów szynowych.

Inwestycja o wartości około 95 milionów euro jest wyraźnym zobowiązaniem wobec lokalizacji w Berlinie i stwarza idealne warunki do realizacji dużych zamówień. Zapewnia to między innymi nowy zautomatyzowany magazyn małych części, który organizuje proces magazynowania w sposób bardziej wydajny i elastyczny.

Projekt budowlany pokazuje, że Stadler nadal inwestuje w innowacyjny i zrównoważony łańcuch wartości. Cały zakład jest zasilany przez system fotowoltaiczny (14 000 m² i 3 mln kWh), który pokrywa całe zapotrzebowanie na energię elektryczną zakładu, a tym samym cały łańcuch wartości. Nadwyżka energii elektrycznej jest dostarczana do lokalnej sieci energetycznej. Ponadto nowe centrum logistyczne jeszcze bardziej skonsoliduje procesy produkcyjne i magazynowe, minimalizując w ten sposób ruch związany z dostawami.

Dzięki nowemu budynkowi Stadler nie tylko rozszerza swoje możliwości produkcyjne, ale także uruchamia nowe działania na terenie fabryki wraz ze statycznym uruchomieniem pojazdów i centrum logistycznego. Wszystkie prace planistyczne i budowlane zostały przeprowadzone pomyślnie i zgodnie z harmonogramem przez generalnego wykonawcę S&V. Projekt budowlany był dotowany przez kraj związkowy Berlin w ramach dotacji GRW i nadzorowany przez Investitionsbank Berlin.

Burmistrz Berlina Kai Wegner entuzjastycznie odniósł się do nowego kompleksu budynków i docenił zaangażowanie firmy Stadler w rozwój przedsiębiorczości w Berlinie: "Kraj związkowy Berlin, berlińskie przedsiębiorstwa transportowe i Stadler od wielu lat są partnerami w służbie berlińczykom. W zakładzie w Pankow produkowane są pojazdy, które świadczą o wydajności tej firmy o szwajcarskich korzeniach w naszym mieście, w Niemczech i w Europie, a także o nowoczesnej i przyjaznej dla środowiska mobilności. Nowe centrum logistyczne, które jest kamieniem milowym na drodze do zrównoważonego transportu w naszym mieście, również oznacza zrównoważony rozwój. Dzięki tej inwestycji Stadler pokazuje długoterminowe perspektywy dla zakładu w Pankow i jego wysokiej jakości miejsc pracy".

Senator ds. gospodarki, energii i przedsiębiorstw publicznych, Franziska Giffey, również podkreśliła znaczenie Stadlera dla lokalnej lokalizacji biznesu i innowacji: "W ostatnich latach Stadler zainwestował znaczne środki w Brandenburgii i Berlinie i to się opłaca. Stadler jest obecnie jednym z największych i najważniejszych pracodawców przemysłowych w naszym regionie stołecznym. Nowe centrum logistyczne w Pankow jest wyrazem silnego zaangażowania w rozwój Berlina i regionu jako najbardziej dynamicznej lokalizacji biznesowej w Niemczech. Produkując wagony metra dla BVG, Stadler wnosi również istotny wkład w nowoczesną mobilność berlińczyków i osób odwiedzających nasze miasto. Jestem szczególnie zadowolony, że Stadler jest również partnerem w transformacji energetycznej i może pokryć zapotrzebowanie na energię elektryczną dla nowego centrum logistycznego w całości z energii słonecznej. Jesteśmy dumni, że wspieramy ten innowacyjny projekt funduszami GRW z Senatu Gospodarki".

 

Fot. Stadler Deutschland

 

Stadler rozwija się w Berlinie

Zatrudniając około 1500 pracowników, Stadler Niemcy jest jednym z największych pracodawców przemysłowych w Berlinie. Wszystkie produkty z portfolio produktów na rynek niemiecki, a także tramwaje i lekkie pojazdy szynowe na eksport są opracowywane, produkowane i montowane w Berlinie-Pankow.

Firma Stadler Germany została założona w 2000 r. jako spółka joint venture z Adtranz. Od tego czasu zakład stale się rozwijał zgodnie z napływającymi zamówieniami - od 197 pracowników w 2000 r. do 1500 pracowników w 2023 r. Seria IK, zaprojektowana i wyprodukowana w Berlinie-Pankow, jest eksploatowana w berlińskiej sieci metra od 2015 roku. Dziesięć przedseryjnych pojazdów serii 483/484 dla berlińskiej S-Bahn zostało dodanych na przełomie 2020/2021 roku, a pojazdy zostały w pełni dostarczone od września 2023 roku. W 2020 roku Stadler Niemcy wygrał największy przetarg w historii berlińskiego operatora transportu publicznego: nowa seria metra J/JK będzie również produkowana w Berlinie dla Berlina. Ponadto lokalizacja ta od wielu lat stanowi punkt wyjścia dla pionierskich innowacji, takich jak dalszy rozwój alternatywnych technologii napędowych i cyfryzacji.