Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zaprasza na pierwszą odsłonę projektu “Kolejowe szlaki Dolnego Śląska”.
Głównym celem oferty jest możliwość zwiedzania Dolnego Śląska z kolejowej perspektywy – poprzez podróż w wagonach historycznych, ciągniętych zabytkową lokomotywą. Coraz więcej linii kolejowych w Województwie Dolnośląskim po wielu dekadach wraca do “życia”, co daje możliwość organizacji wycieczek, jakich nowe pokolenia nie mogły wcześniej doświadczać. Planujemy podróżować po trasach, po których nie jeżdżą na co dzień pociągi pasażerskie, a zwłaszcza po liniach, które są wizytówkami krajobrazowymi Dolnego Śląska. Dodatkiem do przejazdów jest komentarz przewodnika ( dostępny tylko w części składu ) – przez klasyczny radiowęzeł opowie on o historii mijanych miejsc w nawiązaniu do historii kolejnictwa, architektury, przemysłu i samego regionu.
Wagony historyczne serii Bi z lat 1928 – 1930 oraz salonkę i kuszetkę z lat 70-tych XX wieku pociągnie lokomotywa “Fiat” SU45 – 079 z 1973 roku ( jedyny czynny z tej serii spalinowóz utrzymany w historycznych barwach wraz z oryginalnym wyposażeniem technicznym. Lokomotywa posiada także detale dekoracyjne, w jakie spalinowozy te wyposażano w latach ich codziennej eksploatacji ).
Wagony nie są ogrzewane, co należy wziąć pod uwagę w doborze ubrań w wypadku niższych temperatur.
W składzie funkcjonuje bar serwujący kawę z ekspresu, herbatę i zimne napoje. Można w nim także kupić klubowe gadżety. Cały zysk ze sprzedaży w barze przeznaczamy na cele statutowe stowarzyszenia.
Ze względu na prawdopodobieństwo wystąpienia niskich temperatur podczas przejazdu, do każdego biletu przysługuje możliwość odebrania bezpłatnego gorącego napoju (kawa, herbata, gorąca czekolada).
Wybierając się z na wycieczkę wspierasz ratowanie zabytków kolejnictwa – zyski ze sprzedaży biletów, w tym klubowych gadżetów i pamiątek przeznaczane są na remonty, prace bieżące przy zabytkowym taborze oraz cele statutowe Klubu.
Poniższe rozkłady jazdy są zatwierdzone.
W dniu 25 listopada 2023 KSK ma do zaoferowania następujące pociągi:
1. Pociąg “Leśnica”
Trasa znana z Kolejowych Zakamarków Wrocławia, jako “Zakamarki Zachodnie”. Będzie okazją do zaliczenia wycieczki “Fiatem” po Wrocławiu, a przy okazji podobnie jak w wypadku “zakamarków” przejechania po towarowych łącznicach w rejonie wrocławskiego węzła kolejowego.
Z względu na krótszy czas trwania i porę dnia polecamy ten kurs jako najlepszy wybór dla rodzin z małymi dziećmi.
Wyruszamy ze stacji Wrocław Główny i kierujemy się przez estakadę kolejową w kierunku posterunku odgałęźnego Wrocław Grabiszyn. Następnie skład uda się w podróż przez stację Wrocław Muchobór, Wrocław Nowy Dwór oraz Żerniki do miejsca docelowego. Po dojechaniu do Leśnicy lokomotywa wykona manewry i zmianę kierunku jazdy pociągu. Na stacji można podziwiać wyremontowane zabytkowe wiaty peronowe oraz budynek dworca. Podróż powrotna dla odmiany prowadzi przez odcinek biegnący przez stację towarową Wrocław Gądów – nie uczęszczany na co dzień przez pociągi osobowe. Skład pojedzie dalej w rejonie ul. Fabrycznej i Robotniczej pod nowym wiaduktem tramwajowym ( kierunek Nowy Dwór, Trasa Autobusowo Tramwajowa ). Po przejechaniu fragmentu Towarowej Obwodnicy Wrocławia skład pojedzie na wysokości torów prowadzących do dworca Świebodzkiego. Tutaj nastąpi kolejna zmiana. Pociąg powróci na szlak obsługiwany na co dzień przez pociągi pasażerskie i dojedzie do dworca głównego po historycznej estakadzie kolejowej.
2. Pociąg “Kocie Góry”
Linia do Trzebnicy jest jedną z pierwszych na Dolnym Śląsku, którą przywrócono do “życia” ponad dekadę temu. Na co dzień odbywa się tutaj ruch pasażerski, ale jest to kultowa trasa dla “Fiata”, ponieważ był to typowy pojazd trakcyjny na tej linii przed jej zamknięciem w latach 80-tych i 90-tych. Będzie to pierwszy wjazd na ten szlak takiego spalinowozu od momentu gdy zawieszono przed laty przewozy. Linię kolejową nr 326 ( Wrocław Psie Pole – Trzebnica ) otwarto dla ruchu pod koniec 1886 roku. Tak jak przed laty tak i dziś łączy Trzebnicę oraz miejscowości powiatu trzebnickiego ze stolicą Dolnego Śląska. Trasa ta posiada wiele łuków w swoim przebiegu. Położna jest wśród pól i terenów zielonych. Na wysokości Trzebnicy tor jest położony w pobliżu Lasu Bukowego, gdzie znajduje się zabytkowa droga krzyżowa wybudowana w 1734 roku. Jej stacje mają formę kaplic o kształcie graniastosłupa z pochyłym dwuspadowym dachem. Są ozdobione czterema pseudopilastrami, pomiędzy którymi znajdują się obrazy męki Chrystusa malowane na blasze. Miejsce jest częściowo widoczne z okien wagonów. Natomiast w samej Trzebnicy na końcu linii kolejowej nr 326 do dziś stoi zachowany historyczny budynek dworca. W rejonie jego torowisk zachowały się pojedyncze elementy dawnej infrastruktury kolejowej. Trzebnica do roku 1991 była również siedzibą nieistniejącej już kolei wąskotorowej o rozstawie toru 750 mm, nazwanej Wrocławską Koleją Dojazdową. Jej tor biegł tuż pod wiaduktem znajdującym się przy stacji normalnotorowej.
3. Pociąg “Jelczanin”
Ta ciekawa trasa jest okazją do zobaczenia z perspektywy podróży historycznym składem bardzo interesujących terenów przyrodniczych położonych pod Wrocławiem. Przejazd został ułożony tak, aby pociąg wykonał pętlę wokół stolicy Dolnego Śląska, jadąc tam i z powrotem po dwóch różnych liniach kolejowych. W kierunku Jelcza Laskowic skład przejedzie po odcinku linii kolejowej nr 277 ( Wrocław Brochów – Opole Groszowice ), którą zbudowano w czasach kolei pruskich, w 1909 roku. Celem utworzenia tego połączenia kolejowego było odciążenie trasy przechodzącej przez miasto Brzeg – służyła głównie ruchowi pociągów towarowych. Przed miejscowością Czernica Wrocławska na wysokości Kotowic ( gdzie ustawiono wieżę widokową ) znajduje się na tej linii ciekawy konstrukcyjnie most stalowy. Jest on wieloprzęsłowy – składa się z przęseł kratownicowych łukowych i trapezowych. Do ciekawostek warto zaliczyć fakt, że jest wyposażony w kładkę, która umożliwia ruch pieszych a posiada ozdobną, kutą balustradę “nie rzucającą” się w oczy na co dzień ze względu na umiejscowienie mostu. Konstrukcja ma burzliwą historię. Most przebudowano dwukrotnie a podczas drugiej wojny światowej uległ uszkodzeniu w 1945 roku. Był tu także wybudowany przez sowietów szeroki tor prowadzący do stacji Wrocław Brochów. Ponadto linia w tym miejscu przebiega przez malownicze i ciekawe ze względu na florę i faunę tereny przyrodnicze. Tor przechodzi m.in. nad Odrą oraz Jeziorem Panieńskim, które powstało w starorzeczu rzeki Oławy. Blisko linii kolejowej znajduje się również Jezioro Dziewicze. Jest to idealna okolica na rowerowe wycieczki i piesze wędrówki. Natomiast w drodze powrotnej pociąg przejedzie po odcinku linii kolejowej nr 292 ( Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice ) jadąc przez stację Wrocław Swojczyce i Wrocław Sołtysowice.Ta pierwsza była ostatnim miejscem w rejonie wrocławskiego węzła kolejowego gdzie znajdowała się sygnalizacja kształtowa – semafory ramienne. Trasę pomiędzy stacją Wrocław Sołtysowice a Jelcz Miłoszyce oddano w pełni do użytku po 20 latach przerwy w 2021 roku, kiedy przeprowadzono jej remont.
Więcej informacji na stronie klubu https://kskwroclaw.pl/