CZ LOKO zakończyło modernizację czternastu lokomotyw serii 742 dla ČD

CZ LOKO zakończyło modernizację czternastu lokomotyw serii 742 dla ČD

02 lutego 2024 | Źródło: railpage.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

ČD odzyskały już wszystkie 14 lokomotyw serii 742, które zostały całkowicie zmodernizowane przez CZ LOKO. Stało się to praktycznie rok wcześniej, gdyż kontrakt opiewający na ponad 684 miliony koron czeskich przewidywał ukończenie ostatniego pojazdu dopiero w listopadzie 2024 roku.

 

Fot. CZ LOKO

 

Przyspieszenie tej serii modernizacji było praktycznie jedynym sposobem na utrzymanie ekonomiki projektu przynajmniej częściowo w realistycznych granicach. W tym czasie, tuż po podpisaniu umowy, rozpoczęła się wojna na Ukrainie i łańcuchy dostaw uległy załamaniu. Ceny praktycznie wszystkich komponentów ogromnie wzrosły i stanęliśmy w obliczu katastrofalnego scenariusza. Udało nam się tego uniknąć. Niewątpliwie ku zadowoleniu klienta, który mógł korzystać z pojazdów wcześniej" - mówi Jan Kutálek, członek zarządu i dyrektor handlowy CZ LOKO.

W rekordowym czasie firma była w stanie zarządzać zmianą dostawcy ETCS po tym, jak Alstom niespodziewanie i bezkompromisowo zaprzestał stosowania systemu EBICAB używanego w tej serii. W związku z tym CZ LOKO przeszło na nowy system AURIGA od hiszpańskiego producenta CAF.

"Musieliśmy przeprowadzić całą integrację i testy od zera, a to nie jest łatwe. Obecnie planujemy przejść na tryb Switch-On dla lokomotyw seryjnych, w których również używamy hiszpańskiego systemu" - powiedział Jan Kutálek. Pojazd będzie wówczas w pełni kwalifikował się do komercyjnej eksploatacji na żywo w ramach ETCS w krajowej sieci kolejowej.

Kompleksowa modernizacja lokomotyw serii 742 do EffiShunter 1000M jest częścią naszej Strategii 2030, w ramach której odnowimy znaczną część floty" - mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego. Docenia on fakt, że CZ LOKO poradziło sobie z zamówieniem w trudnych warunkach zewnętrznych po pierwotnej cenie i przed terminem. "Niestety, wśród naszych dostawców taka realizacja kontraktu jest dość rzadka" - dodał.

Lokomotywy te będą wykorzystywane przez ČD do niezależnych operacji trakcyjnych na korytarzach wyposażonych w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Pod jego wyłącznym nadzorem eksploatacja na wybranej sieci kolejowej zostanie zapewniona od stycznia 2025 roku.

"Modernizacja przedłuża żywotność lokomotyw, jednocześnie znacznie zwiększając komfort i bezpieczeństwo naszych pracowników, upraszczając konserwację i zmniejszając emisje" - powiedział Jiří Ješeta.

Wymagająca technologicznie modernizacja serii 742 do serii 743.2, dla której CZ LOKO używa nazwy handlowej EffiShunter 1000M, sprawia, że lokomotywy ČKD z lat 1977-1988 są praktycznie nowymi maszynami pierwszej klasy. Są one również wyposażone w monitoring i diagnostykę online oraz nową generację urządzeń trakcyjnych i pomocniczych. Jedynie podwozie i rama główna pozostały oryginalne, ale nawet te części przeszły gruntowny remont i wiele modyfikacji. Silnik spalinowy o mocy 1000 kW pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 100 km/h.

W przeszłości CZ LOKO odniosło już sukces w tym samym projekcie z ČD Cargo, dla którego zmodernizowało 50 lokomotyw tej serii w latach 2018-2022, a kolejne 25 ma zostać dostarczone do końca 2024 r. 20 maszyn jest również modernizowanych dla ZS Cargo Slovakia. Pozostałe pojazdy są własnością przewoźników CER, Rail Cargo Carrier lub ODOS z Ostrawy.