Kolejowy transport towarowy jako siła napędowa zrównoważonego przemysłu stalowego

Kolejowy transport towarowy jako siła napędowa zrównoważonego przemysłu stalowego

01 marca 2024 | Źródło: ArcelorMittal Germany /bahnblog /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

ArcelorMittal Germany poczynił ostatnio znaczący krok w kierunku neutralnej dla klimatu produkcji stali: W zakładzie w Eisenhüttenstadt pomyślnie rozładowano pierwszy wagon testowy z podstawowym produktem - żelazem gąbczastym. Ta pionierska inicjatywa, przeprowadzona we współpracy z DB Cargo i Innofreight, podkreśla kluczową rolę kolei w logistyce dla przyszłości przemysłu stalowego.

 

Fot. ArcelorMittal

 

Żelazo gąbczaste, produkowane w Hamburgu przy użyciu gazu ziemnego w innowacyjnym zakładzie, zostało przetransportowane do Eisenhüttenstadt w specjalnie opracowanych kontenerach, tak zwanych DryTrainers firmy Innofreight. Kontenery te, dostosowane do transportu żeliwa gąbczastego, mogą być łatwo transportowane koleją w standardowych wagonach towarowych. Pomyślne zakończenie tego testu nie tylko ilustruje wydajność transportu, ale także podkreśla ważną rolę kolei w zrównoważonej logistyce dla przemysłu stalowego.

Ralf-Peter Bösler, członek zarządu ArcelorMittal Eisenhüttenstadt, był zadowolony z udanego testu i podkreślił znaczenie kolei dla dekarbonizacji sektora stalowego: „Specjalne kontenery umożliwiają bezpieczny i ekologiczny transport oraz sprawny rozładunek. Kolej odgrywa kluczową rolę na naszej drodze do produkcji stali neutralnej dla klimatu”. Wizja stali bezwęglowej jest długoterminowym celem firmy. Aby umożliwić tę innowacyjną produkcję, ArcelorMittal planuje wykorzystywać ekologiczny wodór i energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych w fabrykach w Eisenhüttenstadt i Bremie. Istotną częścią tego projektu jest przyjazna dla środowiska logistyka świadczona przez DB Cargo. ArcelorMittal już teraz wykorzystuje kolej do transportu rudy i planuje w przyszłości przenieść transport żelaza gąbczastego na kolej w ramach zrównoważonej produkcji stali. Przybliża to firmę do celu, jakim jest zmniejszenie emisji CO2 z produkcji stali w Europie o 35 procent do 2030 r. i osiągnięcie produkcji neutralnej dla klimatu na całym świecie do 2050 r. DB Cargo i kolej odgrywają kluczową rolę jako ważne elementy składowe tego ambitnego projektu.