Pierwsze w Niemczech wdrożenie hybrydowego pociągu akumulatorowego Mireo Plus B Siemens Mobility

Pierwsze w Niemczech wdrożenie hybrydowego pociągu akumulatorowego Mireo Plus B Siemens Mobility

08 kwietnia 2024 | Źródło: Siemens Mobility
PODZIEL SIĘ

W dniu 8 kwietnia 2024 r. regionalne usługi kolejowe w sieci 8 ("Ortenau") zostały przeniesione na nowy poziom, gdy pierwsze cztery pociągi akumulatorowe Mireo Plus B firmy Siemens Mobility oficjalnie weszły do służby pasażerskiej. To przełomowe wprowadzenie oznacza, że po raz pierwszy w Niemczech pociągi akumulatorowe były używane w regularnej eksploatacji. W inauguracyjnej podróży z Offenburga do Oberkirch i z powrotem wzięły udział znane osobistości, takie jak Winfried Hermann, minister transportu Badenii-Wirtembergii.

 

Pierwsze w Niemczech wdrożenie hybrydowego pociągu akumulatorowego Mireo Plus B Siemens Mobility
Fot. Siemens Mobility

Minister transportu Winfried Hermann podkreślił znaczenie tej innowacji: "Dzięki hybrydowemu napędowi akumulatorowemu Mireo Plus B pociągi w Ortenau są teraz bardziej przyjazne dla klimatu niż pociągi spalinowe. Badenia-Wirtembergia jest pionierem w dziedzinie innowacyjnych technologii kolejowych". Prezes SWEG Tobias Harms i Albrecht Neumann, szef działu pojazdów szynowych w Siemens Mobility, również podkreślili zalety tej nowej technologii i jej znaczenie dla przyszłości transportu lokalnego.

Nowe pociągi zasilane bateryjnie będą początkowo wykorzystywane na trasach z Offenburga do Bad Griesbach i z Offenburga do Hornbergu, gdzie zastąpią napędzane silnikiem wysokoprężnym Regio Shuttle RS1. Planowane jest stopniowe rozszerzanie ich wykorzystania na inne trasy w sieci. Od czasu zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2023 r. pasażerowie mają już do dyspozycji ulepszoną usługę, z co najmniej godzinnymi przejazdami na wszystkich trasach sieci.

 

Fot. Siemens Mobility 

 

Akumulatorowo-elektryczne zespoły trakcyjne Mireo Plus B są zasilane ekologiczną energią elektryczną, są bezemisyjne i wyjątkowo ciche. Dzięki hybrydowemu napędowi akumulatorowemu mogą być używane zarówno na liniach z siecią trakcyjną, jak i bez niej. Ich zasięg wynosi do 120 kilometrów w trybie bateryjnym, przy czym akumulatory mogą być ładowane zarówno na sieci trakcyjnej, jak i przy użyciu energii hamowania. Pociągi oferują miejsce dla 120 pasażerów i są wyposażone w nowoczesne udogodnienia, takie jak toalety i klimatyzacja.

Pociągi akumulatorowe Mireo Plus B zostały zamówione w ramach otwartego przetargu technologicznego zorganizowanego przez kraj związkowy Badenia-Wirtembergia dla sieci 8. Siemens Mobility otrzymał kontrakt i dostarczył łącznie 27 dwuwagonowych pociągów akumulatorowych. Konserwacja będzie prowadzona przez SWEG w imieniu Siemens Mobility przez prawie 30 lat w nowym warsztacie konserwacji kolei w Offenburgu. Infrastruktura ładowania została zainstalowana przez SWEG Schienenwege GmbH na stacjach kolejowych Achern i Biberach (Badenia).

Sieć 8 ("Ortenau") obejmuje różne trasy o rocznym natężeniu ruchu wynoszącym około dwa i pół miliona pociągokilometrów. SWEG będzie obsługiwać sieć w imieniu kraju związkowego Badenia-Wirtembergia do grudnia 2038 roku.