Praca i streaming z gigabitową szybkością transmisji danych w pociągach dzięki łączności mobilnej 5G

Praca i streaming z gigabitową szybkością transmisji danych w pociągach dzięki łączności mobilnej 5G

13 maja 2024 | Źródło: Zukunftbahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn (DB), Ericsson, O2 Telefónica i Vantage Towers wyciągnęły pierwsze pozytywne wnioski z ich wspólnych prac nad gigabitowymi połączeniami mobilnymi i transmisji danych w pociągach. Projekt "Gigabit Innovation Track" , finansowany przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu kwotą około 6,4 miliona euro, rozpoczął się w maju 2023 roku.

 

Praca i streaming z gigabitową szybkością transmisji danych w pociągach dzięki łączności mobilnej 5G
Fot. DB AG

 

Według ekspertów, podróżujący koleją będą potrzebować szybkości transmisji danych do 5 gigabitów na sekundę do początku lat 2030-tych, aby móc komunikować się, pracować lub relaksować się w podróży. Projekt GINT ma na celu sprostanie tym wyzwaniom poprzez wykorzystanie technologii mobilnej 5G.

Jednym z głównych zadań projektu jest opracowanie wysokowydajnych połączeń 5G wzdłuż linii kolejowych. Wymaga to nowej generacji masztów radiowych, które są specjalnie dostosowane do potrzeb transportu kolejowego. Innowacyjne maszty radiowe Vantage Towers wykorzystywane w projekcie GINT umożliwiają szybką i ekonomiczną instalację wzdłuż torów.

Nowe maszty zostały zaprojektowane z myślą o oszczędzaniu zasobów i mogą być skutecznie zintegrowane z krajobrazem. Dzięki znormalizowanym ramom podstawy i kotwieniu do podłoża nie ma potrzeby wykonywania kosztownych prac budowlanych, co pozwala zaoszczędzić beton i CO2. Ponadto maszty mogą być wykorzystywane zarówno do radiokomunikacji ruchomej, jak i przyszłej radiokomunikacji kolejowej FRMCS, co zapewnia znaczną synergię.

Wstępne kontrole praktyczne potwierdzają efektywność i wydajność nowych technologii. Planowane są testy z pociągiem laboratoryjnym DB w celu uzyskania wglądu w transport dużych prędkości. Testowane będą również innowacyjne technologie, takie jak przezroczyste szyby do telefonów komórkowych i technologia wielu anten.

Daniela Kluckert, parlamentarna sekretarz stanu przy federalnym ministrze ds. cyfryzacji i transportu, podkreśla znaczenie projektu dla przyszłości komunikacji mobilnej i operacji kolejowych:

„Położenie dzisiaj fundamentów pod potrzeby jutra jest jednym z podstawowych zadań polityki. W tej chwili ważne jest, aby nie rezygnować z rozwoju telefonów komórkowych. Szybkość transmisji danych wymagana przez podróżnych znacznie wzrośnie w dającej się przewidzieć przyszłości. Przede wszystkim w przyszłości operacje kolejowe będą znacznie bardziej cyfrowe, a co za tym idzie, będą wymagały większej ilości danych. Wiedza zdobyta w tym projekcie pomoże nam wyznaczyć kierunek ekspansji opartej na potrzebach i płynnie przeprowadzić przejście na komunikację mobilną nowej generacji. Bo jedno jest jasne: lata frustracji spowodowane licznymi martwymi punktami, które można zamknąć jedynie ogromnym wysiłkiem, nie mogą się powtórzyć”.

Dr. Daniela Gerd Tom Markotten, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii, podkreśla potrzebę zapewnienia pasażerom najwyższej klasy połączeń mobilnych i transmisji danych: „Najwyższej klasy łączność mobilna i transmisja danych są już dziś oczywistością dla naszych podróżnych. Dlatego w projekcie GINT wraz z naszymi partnerami tworzymy ważne fundamenty pod dalszą cyfryzację funkcjonowania kolei i doskonałe połączenia dla pasażerów. Aby móc łatwo pracować lub przesyłać strumieniowo w podróży, potrzebujesz coraz większej ilości danych przesyłanych coraz szybciej. W ten sposób wzmacniamy kolej jako przyjazny dla środowiska środek transportu przyszłości”. Projekt GINT stanowi ważny krok w kierunku zrównoważonej infrastruktury cyfrowej dla transportu kolejowego i pomaga wzmocnić kolej jako przyjazny dla środowiska środek transportu.