Ukrzaliznycia planuje wprowadzić 18 nowych tras kontenerowych we wrześniu 2024 r.

Ukrzaliznycia planuje wprowadzić 18 nowych tras kontenerowych we wrześniu 2024 r.

14 maja 2024 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Prezes zarządu JSC Ukrzaliznycia Jewhen Lyaszczenko ogłosił, że we wrześniu 2024 r. ukraiński przewoźnik planuje wprowadzić 18 nowych tras kontenerowych, które obejmą przesyłki z Ukrainy do krajów europejskich. Głównym kierunkiem działania  Ukrzaliznyci jest biznes multimodalny. Chodzi o przebudowę i rozwój terminali na terenie całej Ukrainy. "Obecnie budujemy potężną sieć terminali kontenerowych. Powstaną nowe trasy transeuropejskie, które umożliwią efektywną pracę zarówno klientom europejskim, jak i ukraińskim” – stwierdził Lyaszczenko.

 

Ukrzaliznycia planuje wprowadzić 18 nowych tras kontenerowych we wrześniu 2024 r.
Fot. Ukrzaliznycia

 

Laszczenko przypomniał także, że Ukrzaliznycia uruchomiła już pociągi kontenerowe, które przewożą nie tylko surowce, takie jak węgiel, zboże czy ruda, ale także towary masowego spożycia z wartością dodaną (tzw. szybko zbywalne dobra konsumpcyjne).

Konteneryzacja przepływów ładunków

Według Centrum Strategii Transportowych wolumen ładunków przewożonych w kontenerach w 2023 r. był o 34% wyższy niż w 2022 r., kiedy przewieziono tylko 150 tys. TEU. Wcześniej, w 2021 r., UZ przewiózł 279,8 tys. TEU.

Pod względem asortymentu towarów w 2023 r. w kontenerach przewożono najwięcej zboża - 49% i metali żelaznych - 17%. Za nimi uplasowały się makucha (14%) - produkt uboczny ekstrakcji oleju poprzez tłoczenie z nasion oleistych (słonecznika, rzepaku, soi, lnu, anyżu itp.) i olej (10%).

W 2023 r. eksport ładunków w kontenerach wyniósł 124 946 TEU, import - 37 083 TEU, krajowy - 38 387 TEU, a tranzyt - 844 TEU.

Jak podkreśliła Ukrzaliznycia w komentarzu dla CTS, mówimy o kontenerach z ładunkiem. Podczas gdy w poprzednich latach UZ informował o ruchu kontenerowym, w tym o transporcie pustych kontenerów.

W tym okresie całkowity wolumen ruchu wyniósł 44,69 mln ton, co oznacza wzrost o 28,7% rok do roku. To najwyższy wynik w ciągu kwartału podczas wojny.

W pierwszym kwartale 2024 r. koleją przetransportowano 23,39 mln ton ładunków eksportowych, co stanowi wzrost o 50,6% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 r. Jest to również rekordowy wolumen ruchu eksportowego dla kwartału podczas wojny.

Wzrost ruchu eksportowego wynika z efektywnego funkcjonowania ukraińskiego korytarza eksportowego przez porty Wielkiej Odessy, a także z ożywienia ukraińskiej gospodarki jako całości.

Pod względem asortymentu towarów ruchu eksportowego w marcu 2024 r. rudy żelaza i manganu zajęły pierwsze miejsce z wolumenem 3,58 mln ton (44% całkowitego wolumenu ładunków rudy w ruchu eksportowym). Na drugim miejscu znalazły się ładunki zbożowe z wolumenem 3,24 mln ton (39,9% ruchu eksportowego), a na trzecim metale żelazne z wolumenem 0,37 mln ton (4,5% ruchu eksportowego).

Trzeba pamiętać, iż Ukrzaliznycia spodziewa się zbudować w tym roku 120 wagonów zbożowych do użytku krajowego i w międzynarodowych sieciach kolejowych.

Wcześniej okazało się, że Ukrzaliznycia częściowo zrewidowała warunki przeprowadzania aukcji na użytkowanie wagonów zbożowych (GW) zwiększając ich liczbę do 300 dziennie. Ponadto firma poinformowała, że zbudowała we własnych zakładach wagon zbożowy, który jest optymalnie dostosowany do transportu o szerokości toru 1520 mm i europejskiej szerokości toru 1435 mm. Większość komponentów i materiałów jest produkowana w kraju.

Ukrzaliznycia ogłosiła w maju stawki opłat za korzystanie z własnych wagonów. W maju ceny najmu większości taboru spadną. W szczególności obniży się stawka za wagon towarowy do przewozu zboża do 3850 UAH/dzień (wobec 4100 UAH/dzień w kwietniu), a za wagon - gondolę do 1350 UAH/dzień (wobec 1500 UAH/dzień). Przebudowany i zmodernizowany zbiornik będzie kosztować 4700 UAH/dzień w porównaniu do 5100 UAH/dzień w zeszłym miesiącu.

Ukrzaliznycia jest bliskadecyzji o rozbudowie swojego zaplecza do serisowania i naprawy lokomotyw liniowych. Niedawno odbyło się spotkanie z firmami potencjalnie zainteresowanymi taką współpracą.

Ukrzaliznycia zamierza zapewnić większą przejrzystość swoich przetargów poprzez publikowanie planów zamówień z wyprzedzeniem, w celu promowania wykorzystania ukraińskich towarów i komponentów.