Deutsche Bahn testuje nowe technologie dla ekologicznego zasilania trakcyjnego

Deutsche Bahn testuje nowe technologie dla ekologicznego zasilania trakcyjnego

15 maja 2024 | Źródło: DB AG /Bahnblogstelle/ Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn (DB) kontynuuje transformację energetyczną w ramach swojej strategii korporacyjnej "Strong Rail". Spółka zależna Grupy, DB Energie, otworzyła centrum innowacji w Tybindze, aby testować nowe technologie dla zrównoważonego zaopatrzenia kolei w energię.

 

 

Deutsche Bahn testuje nowe technologie dla ekologicznego zasilania trakcyjnego
Fot. DB AG

 

Centrum innowacji koncentruje się na nowym typie interfejsu technicznego do sieci trakcyjnej, który powinien w przyszłości umożliwić bezpośrednie zasilanie energią odnawialną. Celem jest przetestowanie rozwiązań w zakresie dostaw zielonej energii dla zasilania trakcyjnego przyszłości i zasadnicza zmiana sposobu zasilania energią odnawialną.

System w zakładzie w Tybindze składa się z sześciu różnych komponentów. W centrum znajduje się tak zwany łącznik sektorowy, który DB współtworzyła na potrzeby tego projektu. Stanowi on interfejs do linii napowietrznej i łączy ją z systemem wytwarzania wodoru i jednostką magazynowania baterii. Łącznik sektorowy jest już wykorzystywany w projekcie, w którym DB po raz pierwszy produkuje zielony wodór do zasilania pociągów wodorowych.

Deutsche Bahn postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku. Odsetek energii odnawialnej w obecnym koszyku trakcyjnym DB wynosi już 68 procent i ma wzrosnąć do 100 procent do 2038 roku. Na rok 2030 wyznaczono tymczasowy cel w postaci 80 procent zielonej energii elektrycznej. Od 2018 r. podróżujący na długich dystansach w Niemczech korzystają w 100 procentach z zielonej energii elektrycznej.

Dr Andreas Hoffknecht, dyrektor zarządzający ds. technologii w DB Energie GmbH, podkreślił znaczenie innowacji:

"Już dziś planujemy, jak będzie wyglądać neutralna dla klimatu mobilność przyszłości i jak przygotujemy sieć trakcyjną na dalszą ekspansję odnawialnych źródeł energii. W centrum innowacji w Tybindze testujemy wykorzystanie innowacyjnych technologii i uzyskujemy wgląd w to, jak możemy elastycznie reagować na tak zwane ciemne mroki w przyszłości".

Jako operator sieci, DB Energie zarządza siecią trakcyjną o długości 8000 kilometrów i każdego dnia zaopatruje w energię elektryczną około 20 000 pociągów. Obecnie istnieje niewiele punktów zasilania, które dostarczają stabilne ilości prądu trakcyjnego zasilanego paliwami kopalnymi. Zmieni się to wraz z rozwojem odnawialnych źródeł energii: Wiele mniejszych punktów zasilania będzie dostarczać do sieci zmienne, mniejsze ilości zielonej energii elektrycznej.

W porównaniu z dużymi konwerterami i falownikami, które dostarczają energię elektryczną z sieci 50 Hz do sieci trakcyjnej 16,7 Hz, łączniki sektorowe mogą dostarczać lokalnie generowaną zieloną energię elektryczną bezpośrednio do sieci trakcyjnej. Oszczędza to przepustowość sieci, ponieważ energia elektryczna jest dostarczana tam, gdzie jest zużywana. Sprzęgacze sektorowe mogą być również wykorzystywane jako interfejs między siecią trakcyjną a technologiami magazynowania, takimi jak przechowywanie baterii lub wodoru. Pozwala to DB Energie elastycznie reagować na wahania sieci.

W Tybindze DB Energie korzysta z innowacyjnego systemu magazynowania akumulatorów drugiego cyklu życia, opracowanego przez wewnętrzny start-up encore | DB, który składa się ze 108 akumulatorów pochodzących z recyklingu pojazdów elektrycznych. Ten system magazynowania umożliwia dostarczanie zmagazynowanej zielonej energii elektrycznej do kolejowej sieci energetycznej w razie potrzeby.

DB Energie wnosi kluczowy wkład w transformację energetyczną Deutsche Bahn poprzez rozwój i dostarczanie infrastruktury energetycznej. Spółka zależna DB z siedzibą we Frankfurcie nad Menem oferuje firmom transportu kolejowego i klientom z branży przemysłowej, handlowej i handlowej niezawodne, ekonomiczne i zrównoważone dostawy energii. Jako operator sieci, DB Energie zarządza siecią trakcyjną o długości ponad 8000 kilometrów i częstotliwości 16,7 herca, zamkniętymi sieciami dystrybucyjnymi o częstotliwości 50 herców oraz systemami zasilania prądem stałym kolei podmiejskich w Berlinie i Hamburgu. Ponad 50 stacji zasilania, konwerterów i falowników dostarcza energię, podczas gdy około 200 podstacji zapewnia odpowiednie napięcie. DB Energie zapewnia również oświetlenie, energię elektryczną i ciepło na około 5 400 stacjach kolejowych w całych Niemczech.