Noc Muzeów z KSK we Wrocławiu

Noc Muzeów z KSK we Wrocławiu

15 maja 2024 | Źródło: KSK Wrocław / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Wystawa zabytkowego taboru kolejowego zostanie zaprezentowana na dworcu Wrocław Główny przy peronie 6 w godzinach 20:00 - 00:00.

 

Noc Muzeów z KSK we Wrocławiu
Fot. KSK we Wrocławiu

 

Z okazji nadchodzącej "Nocy Muzeów" Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu przygotował kolejną wystawę zabytkowego taboru kolejowego. Na odwiedzających czeka moc atrakcji. W stosunku do ostatniej wystawy z tej okazji, przygotowano niespodzianki, zarówno dla dorosłych uczestników jak i tych najmłodszych. 

Wśród eksponatów z kolekcji Klubu wystawiony zostanie wagon pocztowy 5G z 1956 roku, zbudowany w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Ostrowie Wlkp. Przed laty wagon ten służył w Urzędzie Pocztowym Żagań 2, obecnie jest w zbiorach stowarzyszenia. Poza samą wystawą ukazującą historię powstania wrocławskiego węzła kolejowego, która się w nim znajduje, na odwiedzających czeka niespodzianka. W środku wagonu będzie stoisko Poczty Polskiej. Każdy chętny ma możliwość zakupu kartki pocztowej przygotowanej specjalnie na tę okoliczność, wraz z odciskiem pamiątkowego datownika, przygotowanego również specjalnie na "Noc Muzeów". To szczególna gratka dla kolekcjonerów oraz tych, którzy zbierają pamiątki z miejsc jakie odwiedzili. Dodatkowo Poczta Polska na okoliczność wystawy wydała w ramach projektu "MójZnaczek" arkusz znaczków z trzema historycznymi lokomotywami z kolekcji Klubu ( będzie można zamówić go na stoisku podczas "Nocy Muzeów lub przez internet oraz w Urzędzie Pocztowym Wrocław 68 ).

Fot. Barbara Zegarlicka


Kolejną niespodzianką na wystawie będzie pierwsza publiczna prezentacja wagonu towarowego krytego 208K. Jest to jeden z najnowszych nabytków stowarzyszenia w ramach powiększania zbiorów historycznego taboru. Wagony te produkowano w latach 1972 - 1990, w kilku odmianach a zbudowano ich łącznie ok 6 tys. sztuk. Prezentowany egzemplarz to wersja przystosowana do przewozu wojska. Jest to prawdopodobnie jeden z ostatnich wagonów z tego typu istniejących jeszcze w Polsce. Zbudowano go w 1987 roku w zielonogórskim "Zastalu". Większość wagonów 208K pocięto na złom. 

Ponadto na wystawie wśród eksponatów znajdą się:

1. Wagon bagażowy 209Ca zbudowany w 1975 roku, we wrocławskim "Pafawagu" a w nim niespodzianka dla starszych i młodszych. W środku będzie makieta modułowa w skali H0 1:87 z realistycznie odwzorowanym taborem kolejowym i krajobrazem. Tym razem będzie ona większa, rozstawiona w całej przestrzeni wagonu, zarówno z częścią ruchomą obsługiwaną przez członków sekcji modelarskiej Klubu oraz z częścią ekspozycyjną, nieruchomą. Wagon 209Ca należący do stowarzyszenia jest jednym z dwóch zachowanych w Polsce.

2. Wagon kryty drewniany z 1907 roku, który był "aktorem" w filmie "Sami Swoi - początek". W wagonie na odwiedzających czeka wystawa zdjęć klubowej fotografki Barbary Zegarlickiej, wzbogacona o emisję prawdziwych dźwięków z prac przy renowacji taboru kolejowego oraz odgłosów pracy parowozu.
 

3.  Dwa wagony osobowe serii Bi z lat 1928 - 1930, w tym jeden z barem, gdzie będzie można zakupić klubowe gadżety i pamiątki, z których dochód wspiera ratowanie zabytków kolejnictwa.

4. Spalinowóz SU45 - 079 z 1973 roku, zbudowany w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu. W żargonie lokomotywa ta jest nazywana "Fiatem" ze względu na rodzaj silnika licencyjnego zastosowanego w tej serii pojazdów. Jest to ostatni przedstawiciel tych lokomotyw, zachowany w historycznych barwach, z oryginalnym wyposażeniem technicznym i mechanicznym, historycznymi detalami ozdobnymi a jednocześnie sprawny.

 

Fot. Barbara Zegarlicka


 

5. Elektrowóz EP05 - 22 zbudowany w 1961 roku, w czechosłowackich zakładach Skoda. Lokomotywa ta jest "Świadkiem historii". W 1976 roku prowadziła pociąg "Opolanin", który zatrzymali strajkujący pracownicy Ursusa. Potem rozkręcili tory i wykoleili ją na znak protestu. Elektrowóz EP05 - 22 jest jednym z trzech zachowanych pojazdów tej serii w Polsce. W latach 70. były to najszybsze elektrowozy w kraju o prędkości maksymalnej 160 km/h. EP05 - 22 prowadził także awangardowy w okresie PRL ekspress "Odra 2", którego wagony zbudowano we wrocławskim "Pafawagu". Pociąg kursował na trasie Wrocław - Warszawa.

6. Spalinowóz SM30 - 662 z 1964 roku. Lokomotywa znana z "Kolejowych Zakamarków Wrocławia", zwana w żargonie "skrzyżowaniem czołgu z tramwajem",

7. Spalinowóz SP42 - 001 zbudowany w 1969 roku. Pierwszy przedstawiciel tej serii lokomotyw, przeznaczonych do pociągów pasażerskich, zwany w żargonie "kociołkiem" ze względu na posiadany kocioł parowy do ogrzewania wagonów osobowych. Lokomotywa wyremontowana po łącznie 4 latach prac dzięki zaangażowaniu członków Klubu, pomocy darczyńców oraz wpłatom patronów. Wróciła do pełnej sprawności technicznej po ponad 20 latach od odstawienia ze służby. W kwietniu bieżącego roku po jeździe próbnej z Wrocławia do Boreczka otrzymała pełne dopuszczenie do ruchu. SP42 - 001 zamykała w 2000 roku połączenie kolejowe do Karpacza. Zamiarem Klubu jest zorganizowanie przejazdu specjalnego z tą lokomotywą i historycznymi wagonami po ponownym otwarciu linii do Karpacza. 

 

Fot. Barbara Zegarlicka



Podczas "Nocy Muzeów" do każdej lokomotywy, wagonu można wejść i zwiedzać ! W wagonach zostanie załączone klimatyczne oświetlenie.
Kolejną atrakcją podczas wystawy w ramach "Nocy Muzeów" będą oprowadzania z przewodnikiem, ze specjalnie przygotowanymi przez niego z tej okazji opowiadaniami. Przejścia odbędą się o następujących godzinach: 20:15, 20:55, 21:40, 22:25, 23:10 i 23:45. Punkt startowy zostanie oznaczony specjalnym plakatem w formacie A2. Godziny oprowadzania  mogą ulegać nieznacznym przesunięciom w zależności od ilości chętnych i sytuacji na wystawie. Nie są prowadzone zapisy, każdy chętny może wziąć udział. A na najmłodszych czeka jeszcze jedna niespodzianka. Podczas wystawy będą dostępne do pobrania kolejowe kolorowanki.
W trakcie wydarzenia odbędzie się licytacja obrazów przedstawiających tabor kolejowy, których autorem jest MIchał Wędzina. Dochód z ich sprzedaży zostanie przeznaczony ratowanie zabytków kolejnictwa. Gorąco zapraszamy !

 

Fot. Barbara Zegarlicka

 

Dojazd historycznym autobusem linii M10