Koleje Czeskie rozpoczęły budowę nowoczesnej hali naprawczej w Chebie

Koleje Czeskie rozpoczęły budowę nowoczesnej hali naprawczej w Chebie

21 maja 2024 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Spółka ČD oficjalnie rozpoczęła dziś budowę nowej hali naprawczej w Centrum Utrzymania w Chebie. Nowoczesne centrum serwisowe zajmie się jednostkami dalekobieżnymi InterJet, a także pociągami regionalnymi RegioPanter i RegioShark. Jest to kolejny krok w strategii napraw narodowego przewoźnika, która koncentruje się na modernizacji obiektów serwisowych i poprawie jakości serwisowania taboru kolejowego.

 

Koleje Czeskie rozpoczęły budowę nowoczesnej hali naprawczej w Chebie
Fot. České dráhy

 

W miejscu północnej części hali, której rozbiórka również rozpoczęła się dzisiaj, powstanie przejezdna trzytorowa hala do obsługi pociągów o łącznej długości 176 metrów.

 

Fot. České dráhy 

 

"Nie tylko nowe, nowoczesne pociągi, ale także odpowiednie zaplecze serwisowe. Na tym ČD skupi się w nadchodzących latach, a do 2031 roku zainwestuje ponad 12 miliardów koron w rozwój zaplecza serwisowego, w tym ponad 6 miliardów koron w budowę nowych hal naprawczych. Postrzegam to jako ważną pozytywną wiadomość nie tylko dla naszych pracowników, ale także dla wszystkich tych, którzy rozważają teraz swoje kolejne kroki zawodowe i chcieliby rozpocząć pracę dla naszego narodowego przewoźnika" - mówi minister transportu Martin Kupka.

"Cheb jest jedynym centrum serwisowym ČD w regionie Karlowych Warów. Nowa nowoczesna hala pozwoli na łatwiejszą obsługę pojazdów bez konieczności rozłączania całych zestawów. Pozwoli to na znaczne skrócenie czasu potrzebnego na naprawę i szybszy powrót pojazdów do eksploatacji. Hala będzie wyposażona w suwnicę o udźwigu 12,5 tony, trap serwisowy umożliwiający bezpieczny dostęp na dach pojazdów oraz kanały montażowe we wszystkich torach" - opisuje wyposażenie nowej hali Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

"Budowa nowoczesnego centrum serwisowego umożliwi rozszerzenie zakresu usług serwisowych, zarówno pod względem poziomu obsługi, jak i gamy pojazdów. Opieka nad pojazdami będzie skoncentrowana w jednym miejscu, co znacznie usprawni proces utrzymania i obniży koszty" - dodaje Michal Kraus, wiceprezes zarządu ČD i zastępca ds. serwisu.

"Region Karlowych Warów stara się regularnie odnawiać i modernizować swoje wagony kolejowe, dlatego uważam, że stworzenie nowej hali napraw jest krokiem we właściwym kierunku. Sprzęt z pewnością spełni wymagania nowoczesnych wagonów, a jakość usług może ulec poprawie" - powiedział Petr Kulhánek, gubernator regionu Karlowych Warów.

Budowę zapewni konsorcjum firm TSS GRADE i BERGER BOHEMIA, nowa hala powinna zostać ukończona i przekazana w połowie 2026 roku. Budowę wystawiono w przetargu za cenę ponad 755 mln CZK bez VAT. „TSS GRADE, a.s. działa w Czechach i na Słowacji od prawie 25 lat. W tym czasie udowodniliśmy, że w roli wykonawcy jesteśmy rzetelnym partnerem przy budowie i realizacji nowoczesnej infrastruktury kolejowej, obiektów utrzymania kolei czy przestrzeni służących obsłudze podróżnych. Nasze projekty w Pilźnie, Brnie, Ostrawie i wielu innych miastach przyczyniają się do wzrostu efektywności, jakości i bezpieczeństwa transportu kolejowego, tym samym w naturalny sposób podnosząc jakość życia mieszkańców i gości tych miast.

W imieniu naszego stowarzyszenia firm TSS GRADE i BERGER BOHEMIA serdecznie dziękuję za możliwość realizacji nowoczesnej hali naprawczej w Chebie i tym samym uczestniczenie w doskonaleniu zaplecza utrzymania taboru kolei czeskich.” Petr Heiland, szef działu sprzedaży TSS GRADE, a.s., powiedział w imieniu stowarzyszenia wykonawców. „Miasto od dawna zabiegało o to, aby Cheb stał się ważnym węzłem kolejowym. Znane są na przykład nasze wysiłki, aby strona niemiecka w końcu zrealizowała długo obiecywaną i równie opóźnioną elektryfikację linii kolejowej do Norymbergi, tak aby przez Cheb mogły ponownie uruchomić międzynarodowe połączenia dalekobieżne, gdyż było w przeszłości. Nowa hala remontowa, której budowa właśnie się rozpoczyna, jest właśnie tym, co może wzmocnić znaczenie dworca kolejowego w Chebie. Dlatego bardzo nas to cieszy” – powiedział burmistrz Chebu Jan Vrba podczas uroczystego otwarcia budowy.

 

Fot. České dráhy 

 

Hala zostanie wyposażona w nowoczesne technologie, które pozwolą zmniejszyć zużycie energii. Na dachu przewidywany jest montaż paneli fotowoltaicznych oraz technologia gromadzenia i dalszego wykorzystania wody deszczowej. Hala będzie ogrzewana efektywnym połączeniem kotłowni gazowej i pomp ciepła. Oprócz samego działu obsługi pojazdów, na pracowników serwisu czeka m.in. nowe, godne zaplecza socjalnego czy warsztaty dla mechaników i elektromechaników. Główne parametry nowych torów kolejowych, każdy o długości użytkowej 165 metrów, z możliwością utrzymania kompletnych zestawów, kanały montażowe we wszystkich torach, suwnica portalowa o udźwigu min. 12,5 tony na całej długości hali, co umożliwi wymianę elementów znajdujących się na dachu pojazdów, montaż trapów umożliwiających dostęp do dachów pojazdów, urządzeń do opróżniania toalet zamkniętych pojazdów szynowych, dystrybucję sprężonego powietrza, dystrybucja wody do uzbrojenia pojazdów, warsztatów, obiektów socjalnych, pomieszczeń magazynowych. W Centrum Utrzymania Cheb zapewnione jest utrzymanie składów pociągów do transportu dalekobieżnego na odcinkach Cheb – Pilzno – Praga i Cheb – Ústí nad Labem – Praga, a także taboru kolejowego do transportu regionalnego w Karlowych Warach i części Kraju Uściańskiego, którym opiekuje się łącznie 64 pracowników. Jest częścią Regionalnego Centrum Utrzymania Ruchu (OCÚ) West z siedzibą w Pilźnie. Oprócz własnych pojazdów pracownicy OCÚ Západ zapewniają utrzymanie pojazdów i przewoźników Die Länderbahn CZ, pociągów ARRIVA i GW Train Regio.

Koleje Czeskie będą kontynuować modernizację infrastruktury usługowej w kolejnych lokalizacjach w Czechach. Jest to przede wszystkim budowa hal konserwacyjnych, pralek czy akademików sanitarnych. „Planujemy kolejne podobne budynki na przykład w Czeskich Budziejowicach czy Havlíčkovej Brodzie. Obecnie trwają także prace budowlane przy generalnym remoncie części wejściowej Centrum Utrzymania Ruchu Praga Południe” – podsumowuje zastępca Kraus. Koleje Czeskie planują do 2031 roku zainwestować ponad 12 miliardów koron w rozwój swoich obiektów usługowych. W tym okresie wybudują cztery nowe hale utrzymania ruchu, rozbudują i zmodernizują kolejnych sześć hal. Miliardy koron inwestuje się także w nowe zmywarki, higieniczne tory do zestawów czyszczących oraz w nowoczesny park maszynowy, a także w nowe technologie, takie jak tokarki kołowe podpoziomowe, sprzęt do nieniszczącej defektoskopii czy cyfryzację procesów utrzymania ruchu.