Samobalansujące kapsuły podmiejskie jeżdżą po starych liniach kolejowych na żądanie

Samobalansujące kapsuły podmiejskie jeżdżą po starych liniach kolejowych na żądanie

21 maja 2024 | Źródło: Monocab
PODZIEL SIĘ

Mieszkańcy wsi lubią niezależność oferowaną przez ich samochody, więc jak skłonić ich do korzystania z transportu publicznego? Odpowiedzią może być system Monocab, który wykorzystuje indywidualne kapsuły na żądanie, podróżujące po istniejących opuszczonych liniach kolejowych.

 

Samobalansujące kapsuły podmiejskie jeżdżą po starych liniach kolejowych na żądanie
Fot. Monocab

 

Wiele osób na obszarach wiejskich woli korzystać z samochodów, aby dostać się do i z centrów miast, kiedy tylko chcą, w przeciwieństwie do czekania na nieliczne autobusy lub pociągi. Ten brak zainteresowania transportem publicznym skutkuje jeszcze mniejszą liczbą oferowanych autobusów i pociągów, co prowadzi do jeszcze mniejszego wykorzystania przez mieszkańców.

W rezultacie, w krajach takich jak Niemcy, wiele wiejskich kolei podmiejskich jest obecnie w dużej mierze nieużywanych. Co więcej, ponieważ nie każdy chce czekać na transport publiczny lub pokonywać długą drogę, coraz więcej osób decyduje się mieszkać w miastach zamiast na wsi.

Co jednak, gdyby możliwe było wezwanie małego pojazdu elektrycznego dokładnie wtedy, gdy go potrzebujesz - za pośrednictwem aplikacji w stylu Taxi lub Uber - który odebrałby Cię z pobliskiej linii kolejowej, a następnie autonomicznie zawiózł do miasta? To jest właśnie idea stojąca za Monocab.

Wspierany przez Unię Europejską projekt rozpoczął się w 2022 r. i jest wynikiem współpracy między niemieckim Uniwersytetem Technicznym OWL (Technische Hochschule Ostwestfalen-Lippe), Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Bielefeld i instytutem Fraunhofer IOSB-INA.

 

Fot. Monocab

 

Same Monocaby są - lub będą - cztero- lub sześcioosobowymi akumulatorowo-elektrycznymi pojazdami jednoszynowymi, które wykorzystują system żyroskopowy do samobalansowania na tylko jednej szynie istniejącej nieużywanej linii kolejowej. Pozostawia to drugą szynę wolną dla innych Monocabów, które mogą podróżować w przeciwnym kierunku.

Zespół pracuje nad maszyną instalowaną na torach, która będzie w stanie podnosić pojedyncze kapsuły z jednej szyny i umieszczać je na drugiej (bez pasażerów w tym czasie), zapobiegając ich gromadzeniu się na obu końcach trasy.

Niektóre z tych technologii mogą brzmieć nieco "zbyt ambitnie", ale należy pamiętać, że projekt został zainspirowany w pełni funkcjonalnym, samobalansującym się pojazdem jednoszynowym, który inżynier mechanik Louis Brennan zaprojektował i zademonstrował na początku XX wieku.

Testowe kapsuły są już testowane na krótkim odcinku linii kolejowej w Niemczech, a Försterling twierdzi, że ostateczna wersja prototypu powinna wejść do użytku w 2028 roku.