Kolej górska między Lauterbrunnen a Mürren zyskała nowy tabor I infrastrukturę

Kolej górska między Lauterbrunnen a Mürren zyskała nowy tabor I infrastrukturę

21 maja 2024 | Źródło: Jungfraubahnen
PODZIEL SIĘ

W dniach 13 i 14 maja 2024 r. dostarczono kolejną część nowego taboru dla kolei adhezyjnej Grütschalp-Mürren kolei górskiej Lauterbrunnen-Mürren (BLM). Latem nowe zespoły trakcyjne będą kursować w ruchu mieszanym z istniejącymi pociągami na całkowicie odnowionej trasie między Grütschalp i Mürren. Do tego czasu, jak zwykle w przypadku nowego taboru, wymagane są jeszcze różne testy. Kolej, a także stacje i przystanki będą w przyszłości spełniać wymogi ustawy o dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Ponadto czas podróży zostanie skrócony, a przepustowość zwiększona, co przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności kurortu Mürren bez samochodów.

 

Kolej górska między Lauterbrunnen a Mürren zyskała nowy tabor I infrastrukturę
Fot. Emil Egger AG

 

"Cieszymy się, że możemy teraz zaoferować mieszkańcom i gościom jeszcze większy komfort i jakość tego ważnego i wyjątkowego panoramicznego połączenia z wolną od samochodów wioską Mürren" - mówi Urs Kessler, dyrektor Jungfrau Railways. Nowy tabor oznacza zakończenie czteroletniego projektu budowlanego o wartości 63 milionów CHF, mającego na celu całkowitą renowację kolei adhezyjnej. Nowe zespoły trakcyjne z poziomym dostępem, a także odnowione i rozbudowane stacje Grütschalp i Winteregg oraz stacja kolejowa Mürren spełniają teraz wymogi ustawy o dyskryminacji osób niepełnosprawnych.

Szybciej i bardziej komfortowo

"Komfort podróży w pociągach jest lepszy i można przewieźć więcej pasażerów. Czas podróży został skrócony dzięki zwiększeniu maksymalnej prędkości z 30 do 50 km/h, co pozwala na nową koncepcję obsługi z podwójnym obwodem" - mówi Stefan Wittwer, szef kolei górskiej Lauterbrunnen-Mürren (BLM), wyjaśniając zalety nowego taboru. We wtorek druga część zespołu trakcyjnego zostanie podniesiona na tory w Winteregg, przygotowana do jazdy, a następnie przeniesiona do warsztatu w Grütschalp.

 

Fot. Emil Egger

 

Pierwszy zespół trakcyjny został dostarczony już w listopadzie 2023 roku. Uruchomienie zostało przeprowadzone w miesiącach zimowych. Wnioski z testów zimowych mogły zatem zostać wykorzystane bezpośrednio do ukończenia pozostałych dwóch zespołów trakcyjnych. Dostawa taboru została opóźniona, ponieważ kilku dostawców Stadlera boryka się z wąskimi gardłami dostaw w wyniku wojny na Ukrainie i pandemii, a obiekty testowe i postojowe są ograniczone ze względu na ograniczoną przepustowość torów. Testy typu na wysokości 1600 metrów nad poziomem morza w nocy w bardzo zimowych warunkach z dużą ilością śniegu były również niezwykle trudne i dlatego zajęły dużo czasu.

Nowoczesne i komfortowe pociągi

"Jako szwajcarski producent, Stadler ma szczególną przyjemność wnieść swój wkład w rozwój szwajcarskiej infrastruktury kolejowej dzięki nowym zespołom trakcyjnym dla kolei Grütschalp-Mürren" - mówi Dennis Laubbacher, dyrektor generalny Stadler Bussnang AG. "Nowe zespoły trakcyjne oferują nie tylko maksymalny komfort dzięki przestronnym panoramicznym oknom i wygodnym siedzeniom, ale także nowoczesny system informacji pasażerskiej" - kontynuuje Laubacher. Wszystko to świadczy o długotrwałym partnerstwie pomiędzy Jungfrau Railways i Stadler w zakresie jakości i innowacji.

Wszystko nowe i bez barier

Oprócz nowego taboru, prace remontowe, które odbyły się również w ramach ustawy o dyskryminacji osób niepełnosprawnych, obejmowały również pozbawione barier toalety na Grütschalp i windę na odnowionej stacji Mürren. Od lata 2023 r. goście mogą podziwiać widok na Eiger, Mönch i Jungfrau z nowego bistro na tarasie na dachu stacji Grütschalp. Przejście Winteregg również zostało odnowione, warsztat Grütschalp został zmodernizowany, a stacja Winteregg została nie tylko odnowiona, ale także zainstalowano windy i metro pasażerskie.

Aby całkowicie odnowić linię BLM między Grütschalp i Mürren, w ciągu ostatnich kilku lat w kilku etapach położono łącznie kilka tysięcy ton tłucznia, około 8000 nowych podkładów dębowych i około 9600 metrów torów. "Faza budowy, która trwała ponad cztery lata, była długa i intensywna. Cieszę się, że udało nam się zakończyć prace zgodnie z planem i że oddanie do użytku jest już bliskie" - mówi Stefan Wittwer, szef BLM. Jungfrau Railways zorganizuje uroczystość w Mürren w piątek 9 sierpnia 2024 r. jako wyraz uznania dla lokalnej społeczności.

 

Fot. Emil Egger