CargoBeamer pozyskuje 140 milionów euro na rozbudowę terminali

CargoBeamer pozyskuje 140 milionów euro na rozbudowę terminali

23 maja 2024 | Źródło: CargoBeamer/zukunft/ Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

CargoBeamer otrzymał dofinansowanie na łączną kwotę 140 milionów euro w ramach bieżącej rundy finansowania serii B. Fundusze zostaną wykorzystane na rozbudowę dwóch innowacyjnych terminali do obsługi wszystkich typów naczep w Kaldenkirchen (Niemcy) i Domodossola (Włochy) niedaleko Mediolanu. Rozbudowa ta wspiera bieżącą strategię rozwoju CargoBeamer w Europie. Finansowanie pochodzi zarówno od prywatnych inwestorów, jak i instytucji publicznych, w tym Niemieckiego Federalnego Urzędu Kolejowego i Szwajcarskiego Federalnego Urzędu Transportu.

CargoBeamer pozyskuje 140 milionów euro na rozbudowę terminali
Fot. Cargobeamer

 

Niemiecki Federalny Urząd Kolejowy i Szwajcarski Federalny Urząd Transportu zadeklarowały łącznie około 90 milionów euro, przy czym każda instytucja zapewnia fundusze na budowę terminali CargoBeamer w Niemczech i we Włoszech. Wkład Szwajcarii w wysokości około 40 milionów euro przyniesie korzyści terminalowi w Domodossola, ważnemu węzłowi transalpejskiego transportu towarowego. Oczekuje się, że terminal ten będzie w stanie przenieść do 185 000 przeładowywanych i przeładowywanych ciężarówek z transportu drogowego na kolejowy każdego roku. W Kaldenkirchen trwają już końcowe przygotowania do rozpoczęcia budowy pierwszego terminalu CargoBeamer w Niemczech.

Oprócz środków publicznych, CargoBeamer otrzymał kolejne 50 milionów euro od prywatnych inwestorów w ramach finansowania serii B. Grupa inwestorów była prowadzona przez biuro Albrecht (Nordwind Ventures). Dr Markus Fischer, dyrektor finansowy CargoBeamer, wyraził wdzięczność za wizję i zaufanie inwestorów oraz podkreślił, że ich zaangażowanie ma kluczowe znaczenie dla przyszłego sukcesu firmy. Runda finansowania będzie otwarta dla kolejnych inwestorów do lata.

Nicolas Albrecht, dyrektor generalny CargoBeamer, podkreślił znaczenie inwestycji publicznych jako dowodu wartości technologii firmy i silnego argumentu dla dalszych wysiłków na rzecz pozyskiwania funduszy. Opisał on CargoBeamer jako jedną z najbardziej znaczących innowacji w europejskim transporcie towarowym w ostatnich dziesięcioleciach, przyczyniając się znacząco do przeniesienia transportu towarowego na kolej, co jest ekonomicznie i politycznie pożądane.

Obecne zobowiązania finansowe po raz kolejny podkreślają pozycję CargoBeamer jako najbardziej obiecującej prywatnej firmy transportu kombinowanego w Europie. Pomimo szybkiego rozwoju, CargoBeamer już teraz przynosi zyski. Oprócz Kaldenkirchen i Domodossola, CargoBeamer posiada w pełni zautomatyzowany terminal w Calais we Francji i obsługuje inne lokalizacje w Perpignan (Francja), Ashford (Wielka Brytania) i Bari (Włochy). Firma planuje zbudować 18 terminali i ustanowić do 50 tras w całej Europie w ciągu najbliższych dziesięciu lat, co doprowadzi do znacznej redukcji emisji CO2 w transporcie towarowym.

Transport kolejowy pozwala zaoszczędzić około 85% emisji CO2 w porównaniu z transportem drogowym. Terminale CargoBeamer, w których można załadować do 38 ciężarówek na pociąg w zaledwie 20 minut - dziewięć razy szybciej niż w konwencjonalnych terminalach - tworzą pilnie potrzebną przepustowość dla przyjaznego dla środowiska transportu w europejskim ruchu towarowym. Innowacja ta przyczynia się również do rozwiązania problemu niedoboru kierowców ciężarówek w Europie. W ostatnim czasie wolumen transportu CargoBeamer w ramach podstawowej działalności wzrósł o 39%, podczas gdy cały europejski rynek intermodalny skurczył się o około 14%. Szacuje się, że europejski rynek CargoBeamer będzie wart około 77 miliardów euro w nadchodzących latach.