Niemcy i Szwajcaria promują cyfrowy sprzęg automatyczny na Międzynarodowym Forum Transportu (ITF)

Niemcy i Szwajcaria promują cyfrowy sprzęg automatyczny na Międzynarodowym Forum Transportu (ITF)

23 maja 2024 | Źródło: Zukunftbahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Podczas Międzynarodowego Forum Transportu (ITF) w Lipsku minister federalny dr Volker Wissing i szwajcarski radny federalny Albert Rösti opowiedzieli się za wprowadzeniem cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAC). Wraz z austriacką minister transportu Leonore Gewessler podpisali stanowisko wzywające do wsparcia finansowego ze strony Unii Europejskiej.

 

Niemcy i Szwajcaria promują cyfrowy sprzęg automatyczny na Międzynarodowym Forum Transportu (ITF)
Fot. Kurier Kolejowy

 

Federalny minister Wissing podkreślił zalety DAK: "Im szybciej technologia ta zostanie zastosowana we wszystkich krajach, tym szybciej odniesiemy korzyści - ekonomiczne i ekologiczne. W końcu DAK jest prawdziwym przełomem i w decydujący sposób przyczyni się do przeniesienia większej ilości ładunków na kolej dzięki większej wydajności. Niemcy są otwarte i gotowe do wzięcia na siebie odpowiedzialności. Ale jedno jest pewne: nie uda się to bez UE. Musi ona zapewnić wsparcie finansowe dla przejścia na DAK. W końcu technologia ta odniesie sukces tylko wtedy, gdy będzie mogła być stosowana w całej Europie".

Szwajcarski minister transportu Albert Rösti również podkreślił znaczenie cyfrowego sprzęgu automatycznego: "DAK sprawi, że kolejowy transport towarowy będzie szybszy, bardziej niezawodny i tańszy! W dłuższej perspektywie pozwoli to zaoszczędzić pieniądze. Logistyka i gospodarka mogą na tym skorzystać, ponieważ towary szybciej docierają do miejsca przeznaczenia".

Sprzęganie wagonów towarowych przed odjazdem pociągu jest do dziś czasochłonnym i wymagającym fizycznie procesem. Sprzęganie wagonów odbywa się ręcznie w niemal niezmienionej formie od prawie 100 lat. DAK może przyspieszyć i uprościć ten proces. Sprzęgi automatyczne są od dawna stosowane w wielu krajach poza Europą.

Oprócz automatycznego sprzęgania, DAC posiada również linię zasilania i transmisji danych, umożliwiając daleko idącą cyfryzację kolejowego transportu towarowego. Można na przykład korzystać z aplikacji telematycznych i znacznie uprościć typowe procesy, takie jak test hamulców przed odjazdem pociągu. Dzięki DAK można osiągnąć znaczny wzrost wydajności w kolejowym transporcie towarowym.

Trzej ministrowie transportu podkreślili potrzebę europejskiej współpracy i wsparcia finansowego ze strony UE. Jedynie wspólny europejski wysiłek umożliwiłby pomyślne wprowadzenie tej technologii we wszystkich krajach w celu osiągnięcia pożądanego wzrostu wydajności i korzyści ekologicznych.