Zdalnie sterowany załadunek kolejowy w Fińskim porcie Pori

Zdalnie sterowany załadunek kolejowy w Fińskim porcie Pori

24 maja 2024 | Źródło: Vollert anlagenbau
PODZIEL SIĘ

Operatorzy portu morskiego w Pori w Finlandii polegają na sterowanym radiowo rozwiązaniu manewrowym firmy Vollert do kolejowego załadunku siarczanu żelaza jako towarów masowych. Robot manewrowy Tandem DER 150 przemieszcza pociągi towarowe o masie do 2000 ton. System sprzęgający jest kompatybilny zarówno z systemami wschodnio, jak i środkowoeuropejskimi.

 

Zdalnie sterowany załadunek kolejowy w Fińskim porcie Pori
Fot. Vollert Anlagenbau

 

Siarczan żelaza jest przechowywany i ładowany w porcie Pori, gdzie jest chroniony przed warunkami atmosferycznymi. W celu załadunku za pomocą ładowarki kołowej, pociągi towarowe są przenoszone do hali załadunkowej, a następnie ponownie udostępniane do dalszego transportu na zewnątrz. Zadanie to jest wykonywane przez rozwiązanie manewrowe firmy Vollert - robota tandemowego DER 150. Sterowany radiowo pojazd pozwala kierowcy ładowarki kołowej na obsługę całego 500-metrowego odcinka torów. Niezbędny ciąg zapewnia napęd spalinowo-elektryczny stopnia V, który zasila cztery silniki elektryczne na czterech osiach maszyny tandemowej. DER 150 ma całkowitą masę 100 ton. Obciążenie rozciągające 150 kN umożliwia niezawodne ciągnięcie do 2000 ton ciężaru przy prędkości 0,5 m/s.

Automatyczny system dachowy i elastyczne złącze

Siarczan żelaza jest również chroniony przed deszczem i warunkami atmosferycznymi w wagonach towarowych. W tym celu wagony z otwartym dachem są wyposażone w zamykane pokrywy. Mogą być one otwierane i zamykane hydraulicznie drogą radiową przez robota manewrowego. Odpowiednia jednostka hydrauliczna o mocy 22 kW zapewnia niezbędne ciśnienie.

Ponadto robot w porcie Pori oferuje opcję przetaczania obu wagonów ze sprzęgami wschodnio - i środkowoeuropejskimi. Oznacza to, że zarówno sprzęgi ze zderzakami centralnymi (SA3), jak i zderzaki zewnętrzne powszechnie stosowane w Europie Środkowej mogą być sprzęgane i przemieszczane za pomocą rozwiązania manewrowego firmy Vollert. Wagony kompatybilne z SA3 są również sprzęgane i rozprzęgane automatycznie. DER 150 posiada własną sprężarkę powietrza do zwalniania hamulców wagonów.

 

Fot. Vollert

 

Solidna technologia do pracy w trudnych warunkach

Vollert zainstalował kilka repeaterów wzdłuż 500-metrowego łącza radiowego, aby zapewnić niezawodną transmisję danych sterujących wewnątrz i na zewnątrz systemu torów. System zapewnia automatyczne przełączanie między stacjami w celu optymalnej kontroli mocy nadawania i odbioru. Inny automatyczny system piaskowania wykorzystuje koło pomiarowe do rejestrowania rzeczywistej prędkości robota i zwiększa tarcie czterech osi napędowych w przypadku poślizgu. Zapewnia to niezawodne manewrowanie nawet w niekorzystnych warunkach pogodowych, takich jak deszcz, śnieg i lód. Zdalny dostęp do konserwacji umożliwia również zdalne sterowanie robotem manewrowym, a tym samym szybkie i bezpośrednie wsparcie ze strony zespołu serwisowego Vollert w Niemczech w dowolnym momencie. Wszystkie dane dotyczące wydajności robota, takie jak godziny pracy i zużycie, mogą być oceniane w dłuższych okresach czasu na pulpicie nawigacyjnym.