Stadler opracowuje pojazd dla linii regionalnych, zasilany bateriami lub wodorem

Stadler opracowuje pojazd dla linii regionalnych, zasilany bateriami lub wodorem

14 czerwca 2024 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Producent taboru kolejowego Stadler Rail finalizuje prace nad nowym pojazdem o nazwie RS Zero. Będzie on oferowany w wersji jedno - lub dwuczłonowej. Jest on skierowany głównie do operatorów obsługujących linie regionalne.

 

 

Stadler opracowuje pojazd dla linii regionalnych, zasilany bateriami lub wodorem
Fot. zdopravy.cz
Stadler Rail po raz pierwszy ogłosił tę wiadomość na targach w Ostrawie. Sam pojazd, który ma być następcą RegioShuttle RS1, zostanie zaprezentowany jako prototyp na targach InnoTrans w Berlinie we wrześniu tego roku.

Producent kieruje się głównie sytuacją na europejskim rynku pojazdów, gdzie z oferty praktycznie zniknęły niskowejściowe pojazdy dla linii regionalnych. Na przykład w Czechach sytuacja ta jest rozwiązywana poprzez import starszych wagonów RS1 z Niemiec, a stopniowo ponad sto z nich będzie kursować na czeskich liniach lokalnych. Obecnie na rynku nie ma żadnego nowego pojazdu o małej pojemności.

Nowe pojazdy będą oferowane wyłącznie z zasilaniem bateryjnym lub wodorowym, więc będą całkowicie bezemisyjne lub będą kombinacją obu. Firma nie rozważa wersji z silnikiem wysokoprężnym. Pojemność będzie wynosić 70-150 miejsc w zależności od konfiguracji. Maksymalna prędkość wyniesie 120 kilometrów na godzinę, a maksymalny nacisk na oś 18 ton.

Producent podpisał już memorandum o współpracy z jednym z przewoźników i klientów w Niemczech, ale przedstawiciele Stadlera nie chcieli podać jego nazwy.

Nowy pojazd czeka na homologację, Stadler chce ją uzyskać do 2026 roku.