Stadler zaprezentował jednostkę elektryczną FLIRT dla Serbii na targach w Rail Business Days

Stadler zaprezentował jednostkę elektryczną FLIRT dla Serbii na targach w Rail Business Days

13 czerwca 2024 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Stadler zaprezentował publiczności podczas Rail Business Days najnowszą jednostkę elektryczną FLIRT wyprodukowaną dla Serbii

Stadler zaprezentował jednostkę elektryczną FLIRT dla Serbii na targach w Rail Business Days
Fot. Kurier Kolejowy

Serbskie Koleje (Srbija Voz) zamówiły łącznie osiemnaście takich pociągów, które będą kursować na liniach w całej Serbii. Ten kolejny zakup jest trzecim kontraktem podpisanym przez Stadlera z przewoźnikiem, po pierwszym zamówieniu na 21 jednostek FLIRT w 2014 roku i drugim zamówieniu na trzy pociągi KISS w 2015 roku. Pojazdy zostały zaprojektowane przez inżynierów z biura projektowego Stadlera w Pradze. Zamówienie jest realizowane w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.

Osiem z 18 zamówionych pojazdów zostało już dostarczonych do Serbii. Pierwsze dwie jednostki są obecnie testowane na serbskiej infrastrukturze kolejowej. Proces obejmuje jazdy testowe z pasażerami (30 dni lub 15 000 km). Po pomyślnym zakończeniu prób pojazdy zostaną oficjalnie przekazane przewoźnikowi. Cały kontrakt ma zostać zrealizowany do końca kwietnia 2025 roku.

"Stadler jest dumny z tego, że może uczestniczyć w odnowie taboru Kolei Serbskich. Pojazdy znacząco zwiększą komfort serbskich pasażerów - to dla nas powód do satysfakcji. Chciałbym podziękować naszemu klientowi za zaufanie i doskonałą współpracę. Cieszę się, że mogę zaprezentować publicznie pojazd FLIRT dla Serbii podczas Rail Business Days w Ostrawie. Jednostka FLIRT, nasz bestseller, przyciąga duże zainteresowanie przewoźników i wierzę, że jest również bardzo atrakcyjna dla operatorów transportu pasażerskiego w Czechach i innych krajach w tej części Europy" - powiedział Željko Davidović, dyrektor sprzedaży na Europę Środkową i Wschodnią.

Elektryczna jednostka FLIRT dla Serbii ma lekką aluminiową konstrukcję, spełnia normy TSI i odporności zderzeniowej (EN 15227) i porusza się z maksymalną prędkością 160 km/h. Konstrukcja pojazdu kładzie nacisk na niskie zużycie energii i łatwość obsługi. Do jego produkcji użyto materiałów przyjaznych dla środowiska, w tym powłok na bazie wody i chłodziwa HVAC.

Pociąg jest wyposażony w klimatyzację, wewnętrzną i zewnętrzną telewizję przemysłową oraz systemy informacji wizualnej i dźwiękowej. Wagony są wyposażone w platformę ułatwiającą wsiadanie osobom niepełnosprawnym. Aby zwiększyć bezpieczeństwo na pokładzie, pasażerowie mogą rozmawiać bezpośrednio z maszynistą za pomocą interkomu. Pojazdy składają się z czterech jednostek o długości 80,7 m, mogą pomieścić do 473 pasażerów i mają 244 miejsca siedzące. Jest w nich miejsce dla pasażerów pierwszej klasy, a także dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Pojazd posiada duże luki bagażowe.