Najnowocześniejszy pociąg ComfortJet jeździ testowo z pasażerami

Najnowocześniejszy pociąg ComfortJet jeździ testowo z pasażerami

13 czerwca 2024 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Spółka ČD wprowadziła pierwszy z pociągów dalekobieżnych ComfortJet do próbnej eksploatacji na krajowych torach. ComfortJety są obecnie eksploatowane w tymczasowym ośmiowagonowym składzie bez wagonu sterowniczego i z wagonem restauracyjnym. ČD wejdzie w posiadanie łącznie ośmiu składów ComfortJet do końca tego roku.

 

Najnowocześniejszy pociąg ComfortJet jeździ testowo z pasażerami
Fot. České dráhy

"Pociągi ComfortJet w końcu wyjechały na tory, a pasażerowie będą mogli na własne oczy przekonać się o ich komforcie i nowoczesnym wnętrzu. Obecnie chcemy przetestować pełną funkcjonalność wszystkich systemów pasażerskich, a także zapewnić dodatkową przestrzeń dla naszego personelu kolejowego, aby szczegółowo poznać nowe pociągi. Linia Ostravany między Pragą a Bohuminem jest do tego idealnym połączeniem" - mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD,i dodając: "Jestem przekonany, że pasażerom spodoba się podróżowanie ComfortJetami i że nowy okręt flagowy floty dalekodystansowej ČD wejdzie do służby bez większych problemów".

Po udanych testach w Republice Czeskiej, pierwsze jednostki ComfortJet zostaną wdrożone w nadchodzących miesiącach w pociągach tymczasowych w berlińskich pociągach jadących do stolicy Niemiec. Stopniowo jednostki ComfortJet będą pojawiać się w pociągach Vindobona i Metropolitan. Po wprowadzeniu systemu ETCS w Niemczech będą one wykorzystywać swoją maksymalną prędkość 230 km/h na przykład między Berlinem a Hamburgiem, a w przyszłości będą mogły z niej korzystać także na innych liniach, na przykład na nowej austriackiej linii Koralmbahn lub na pierwszych odcinkach linii dużych prędkości w Czechach.

ComfortJet w punktach

  • Nowoczesny, nietrakcyjny,  dziewięciowagonowy zespół z wagonem sterowniczym,
  • Wagonem sterującym 1. klasy, wagonem 1. klasy, wagonem z przedziałem restauracyjnym i przedziałem 2. klasy, wagonem wielofunkcyjnym 2. klasy (kino dla dzieci, miejsca dla wózków inwalidzkich itp.), 4 wagonami 2. klasy, wagonem końcowym 2. klasy (przedział rowerowy),
  • W pełnej konfiguracji ComfortJet posiada 99 miejsc w 1. klasie, 456 miejsc w 2. klasie,
  • Sekcję restauracyjną z 18 miejscami siedzącymi i możliwością zakupu ciepłych lub zimnych posiłków i innych napojów podczas podróży, nowoczesną kuchnię z technologią schładzania żywności i kuchnią pdo jej podgrzewania, ekspres do kawy, kran do piwa i zmywarkę do przyjaznych dla środowiska naczyń wielokrotnego użytku.
  • duże klimatyzowane wnętrze,
  • Szczelność ciśnieniowa całego składu pociągu (szczególnie ważna podczas jazdy z wyższymi prędkościami), chroniąca pasażerów przed skokami ciśnienia podczas przejazdu przez tunele lub mijające się składy pociągów, a jednocześnie pomagająca stworzyć ciche i czyste wnętrze w dłuższej perspektywie,
  • Dostępność wewnętrzna, w tym szerokie, stale otwarte przejścia międzywagonowe, automatyczne drzwi przesuwne między przedziałami i strefami wsiadania obsługiwane przez fotokomórkę,
  • Drzwi wejściowe obsługiwane przyciskiem oraz system selektywnego odblokowywania drzwi wejściowych, który umożliwia centralne zamknięcie drzwi i zablokowanie ich przed otwarciem przed ruszeniem pociągu oraz odblokowanie po zatrzymaniu pociągu wyłącznie po stronie peronu,
  • Ergonomiczne rozkładane fotele w pierwszej klasie w konfiguracji 2+1 ze skórzaną tapicerką,
  • W układzie 2+2 z tapicerką tekstylną, siedzenia znajdują się z tyłu (układ lotniczy) i naprzeciwko siebie (vis-à-vis),
  • Składane stoliki przy siedzeniach z tyłu i stałe stoliki między siedzeniami w układzie siedzeń naprzeciwko siebie,
  • Półki nad głową na zwykły bagaż i półki na duży babagażI
  • Indywidualne lampki do czytania zintegrowane z półką na bagaż w 1. i 2. klasie,
  • Bezprzewodowe ładowarki do telefonów komórkowych w klasie 1,
  • Gniazda 230 V oraz złącza USB A i C do zasilania przenośnej elektroniki pasażerskiej,
  • Innowacyjna technologia okien ułatwiająca przenikanie sygnałów z telefonów komórkowych do wnętrza pociągu przy jednoczesnym zachowaniu właściwości termoizolacyjnych szyb, chowane rolety przeciwsłoneczne w oknach,
  • bezprzewodowa sieć danych Wi-Fi do połączenia z Internetem,
  • portal rozrywki i informacji na pokładzie,
  • elektroniczny system informacji audiowizualnej z monitorami LCD i elektronicznym systemem rezerwacji,
  • rozwiązanie dla podróżujących na wózkach inwalidzkich, w tym 3 miejsca dla wózków inwalidzkich, toaleta dostępna dla wózków inwalidzkich, elektryczne platformy podnoszące do wsiadania i wysiadania z wózków inwalidzkich oraz gniazda do ładowania akumulatorów elektrycznych wózków inwalidzkich, składane stoliki dla pasażerów na wózkach inwalidzkich,
  • Dla osób niewidomych i niedowidzących pociąg jest wyposażony w przyciski dotykowe i oznaczenia w alfabecie Braille'a,
  • kino dla dzieci, gry planszowe dla dzieci w wyznaczonych miejscach, składany blat do przewijania niemowląt, miejsca do przechowywania wózków dziecięcych,
  • miejsce do przechowywania 12 rowerów (w tym gniazda do ładowania rowerów elektrycznych) i nieporęcznego bagażu,
  • na jednym końcu jednostka jest wyposażona w tradycyjny interfejs UIC, który umożliwia podłączenie i przejście do innych wagonów o konwencjonalnej konstrukcji,
  • zatwierdzony do eksploatacji w Republice Czeskiej i sąsiednich krajach europejskich (Niemcy, Polska, Austria, Słowacja, Węgry i Dania),
  • system ochrony przeciwpożarowej i system awaryjnego hamowania umożliwiający eksploatację w bardzo długich tunelach, takich jak Koralm (32,9 km), tunel pieszy Semmering (27,3 km) lub podwodny tunel Fehmarn (17,6 km),
  • możliwość obsługi linii dużych prędkości,
  • Jednostki ComfortJet będą eksploatowane z lokomotywami Siemens Vectron o maksymalnej prędkości 230 km/h.

Dostawa pierwszych nowoczesnych zespołów trakcyjnych ComfortJet jest częścią rekordowego odnowienia floty taboru ČD, które ma miejsce w tym roku. W tym roku koleje otrzymają prawie 140 nowych jednostek elektrycznych, spalinowych  oraz lokomotyw elektrycznych. Jeśli policzymy każdy wagon i jednostkę osobno, jest to około 440 pojedynczych pojazdów. W przeliczeniu na miejsca siedzące, ČD oddadzą do użytku ponad 22 000 wygodnych miejsc siedzących w klimatyzowanych i pozbawionych barier pociągach z pokładowym Wi-Fi i innymi gadżetami, które należą do podróży XXI wieku.

 

Fot. Škoda Group