Zakończyły się targi Rail Business Days w czeskiej Ostrawie - podsumowanie wydarzenia

Zakończyły się targi Rail Business Days w czeskiej Ostrawie - podsumowanie wydarzenia

13 czerwca 2024 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W Ostrawie, w Czechach zakończyły się międzynarodowe targi Rail Business Days, największa kolejowa impreza u naszych południowych sąsiadów. Obok konferencyjnej i targowej części wydarzenia, do którego w charakterze partnera zaproszono Polskę, pokazano sporo jednostek nowego taboru kolejowego. Jak poinformowali organizatorzy tegoroczne targi odwiediło blisko 12 tysięcy osób, co przy 18 tysiącach łącznie przez ostatnie dwa lata swiadczy o wzroście znaczenia i dalszym rozwoju wydarzenia. Do zobaczenia za roku. Partnerem medialnym targów był portal https://kurier-kolejowy.pl/ Zapraszamy do galerii zdjęć wykonanych przez Kurier Kolejowy w trakcie tej trzydniowej imprezy.

 

Zakończyły się targi Rail Business Days w czeskiej Ostrawie - podsumowanie wydarzenia
Fot. Kurier Kolejowy

 

W Ostrawie swoje stoiska miały także firmy działające na polskim rynku: Knorr Bremse, Budimex, Copma, DB Cargo Polska, DB Port Szczecin, INFRA Silesia, bydgoska Pesa, Alstom, był też Stadler, który zaprezentował fabrycznie nową jednostkę dla Kolei Serbskich.

Serbskie Koleje (Srbija Voz) zamówiły łącznie osiemnaście takich pociągów, które będą kursować na liniach w całej Serbii. Ten kolejny zakup jest trzecim kontraktem podpisanym przez Stadlera z przewoźnikiem, po pierwszym zamówieniu na 21 jednostek FLIRT w 2014 roku i drugim zamówieniu na trzy pociągi KISS w 2015 roku. Pojazdy zostały zaprojektowane przez inżynierów z biura projektowego Stadlera w Pradze. Zamówienie jest realizowane w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.

 

Flirt Stadlera przeznaczony dla Kolei Serbskich. Fot. Kurier Kolejowy

 

CD Cargo wraz z Siemensem zorganizowali pokaz fabrycznie nowego Vectrona w atrakcyjnej malaturze, Traxxa zademonstrował Alstom. Najciekawszą premierą była jednak prezentacja pierwszego wyprodukowanego przez Škodę bateryjnego zespołu trakcyjnego. Jego eksploatacja ma się rozpocząć jeszcze w tym roku w Kraju Morawsko-Śląskim.

 

Lokomotywa Traxx Alstomu. Fot. Kurier Kolejowy

 

Lokomotywa Vectron Siemensa. Fot. Kurier Kolejowy

 

Wnętrze pierwszego pociągu akumulatorowego przeznaczonego dla Kolei Czeskich wyprodukowanego przez czeską Grupę Škoda.

Źródło: Kurier Kolejowy

 

Na torze wystawowym można było zobaczyć tabor specjalistyczny - wagon motorowy Plassera do pracy przy sieci trakcyjnej, wagony do przewozu drewna jednakże chyba największą atrakcją Dni Biznesu Kolejowego w Trojhali Karolina w Ostrawie był legendarny czteroosiowy wagon motorowy M 290002 Slovenská strela. Został on wyprodukowany w 1936 roku przez Kopřivnice Tatra dla Czechosłowackich Kolei Państwowych. Pociąg ten był technicznym arcydziełem swoich czasów. Był używany na linii Bratysława-Brno-Praga i mógł przejechać z Bratysławy do Pragi w 4 godziny i 18 minut. W 2021 roku wagon został całkowicie przebudowany.

 

Wagon motorowy M 290002 Slovenská strela. Fot. Kurier Kolejowy

 

Ostatni dzień targów - to był Dzień Kariery, przeznaczony dla uczniów i studentów, którzy w przyszłości moga zasilić szeregi pracowników kolei. Warto zaznaczyć, że w pierwszym i drugim dniu wydarzenia wśród zwiedzających spotkaliśmy grupy młodzieży - uczniów polskich szkół o profilu kolejowym, w tym znanego z innowacji pedagogicznych Zespółu Szkół Logistycznych z Wrocławia.

 

Uczniowie klas kolejowych Zespołu Szkół Logistycznych we Wrocławiu
wraz z opiekunami wkraczają na teren ostrawskich targów.
Fot. Kurier Kolejowy