ČD Cargo prezentuje pierwszego Vectrona z nowej serii

ČD Cargo prezentuje pierwszego Vectrona z nowej serii

15 czerwca 2024 | Źródło: railpage.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Podczas targów Rail Business Days 2024 w Ostrawie, które odbyło się w dniach od 11 do 13 czerwca, w dniu otwarcia na odwiedzających czekało kilka premier. Jedną z nich było odsłonięcie projektu lokomotywy 383 013, pierwszej z dziesięciu lokomotyw Vectron MS, które ČD Cargo przejmie od Siemens Mobility w 2024 roku. Zostały one zamówione przez przewoźnika w 2022 r. ze względu na potrzebę wzmocnienia floty lokomotyw pojazdami interoperacyjnymi i zapewnienia dostępu do portów w Rotterdamie, Amsterdamie i Antwerpii.

 

 

ČD Cargo prezentuje pierwszego Vectrona z nowej serii
Fot. Kurier Kolejowy

Producent powinien być w stanie dostarczyć lokomotywy do końca 2024 r., ale proces homologacji musi jeszcze potrwać. Lokomotywy mają zainstalowane nowe oprogramowanie i są wyposażone w nową konfigurację A54-5e do pracy w krajach DE-AT-CZ-SK-HU-PL-BE-NL.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

ČD Cargo postanowiło zadedykować projekt pierwszych pięciu nowych lokomotyw największym osobistościom, które przyczyniły się do rozwoju czeskich kolei w całym kraju. Projekt lokomotywy Vectron 383 013 jest dedykowany Janowi Pernerowi i składa się z dwóch części. Po lewej stronie znajduje się lew z dwoma ogonami, czeski symbol narodowy, obok niego na białym tle znajduje się podobizna Jana Pernera, którą uzupełnia mapa Północnej Kolei Państwowej z ważnymi miastami, przez które przebiega linia.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

Jan Perner (1815-1845) był czeskim inżynierem kolejowym i budowniczym, którego największym dziełem był projekt tzw. Północnej Kolei Państwowej prowadzącej od granicy niemieckiej w Dečínie przez Pragę i Česká Třebová z odgałęzieniem do Ołomuńca i Brna. Linia ta do dziś jest ważnym korytarzem śródlądowym i tranzytowym. Łączy Niemcy z czeskim zapleczem i kilkoma sąsiednimi krajami, Polską, Słowacją i Austrią. Jan Perner został głównym inżynierem kolei państwowych w 1842 roku. Kolej stała się również jego przeznaczeniem. W 1845 r. zmarł w wyniku nieszczęśliwego wypadku, gdy podczas podróży stanął na stopniu pierwszego wagonu i uderzył głową w słup sygnalizacyjny. Następnego dnia zmarł z powodu odniesionych obrażeń.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

Po dostarczeniu tegorocznej pierwszej dziesiątki, przewoźnik będzie posiadał w swojej flocie 24 Vectrony:

1. partia: 12 Vectronów MS 383 001 - 012

2. partia: 2 Vectrony AC DPM 393 001 - 002

3. partia: 10 Vectronów MS 383 013 - 383 022