Koper wita Astrid Maersk, drugi na świecie duży ekologiczny statek napędzany metanolem

Koper wita Astrid Maersk, drugi na świecie duży ekologiczny statek napędzany metanolem

25 czerwca 2024 | Źródło: Maersk / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Drugi duży statek A.P. Moller - Maersk (Maersk), który może być zasilany ekologicznym metanolem, przybył do Koper w Słowenii po raz pierwszy 16 czerwca i został powitany w porcie Koper. Astrid Maersk jest następcą swojej siostrzanej jednostki Ane Maersk, zwodowanej na początku tego roku i podkreśla ambicję Maersk, aby osiągnąć zerową emisję gazów cieplarnianych netto do 2040 roku.

 

Koper wita Astrid Maersk, drugi na świecie duży ekologiczny statek napędzany metanolem
Fot. Maersk

Działając na linii AE12, która łączy Azję i Europę, Astrid Maersk przybył do słoweńskiego portu z Port Said w Egipcie, a następnie kontynuował podróż w kierunku Triestu (Włochy), Tangeru (Maroko) i Singapuru.

 

Fot. Maersk 

 

To fantastyczny i niezapomniany moment oraz wielka przyjemność być świadkiem przybycia Astrid Maersk do Kopru, Słowenii i Adriatyku. Uruchomienie tej klasy statków jest kluczowym kamieniem milowym dla Maersk w naszej podróży do dekarbonizacji transportu oceanicznego. Astrid Maersk, wraz ze swoimi siostrzanymi statkami, realizuje nasze ambicje w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji. Ale ta podróż do dekarbonizacji wymaga współpracy całego ekosystemu, w tym klientów, partnerów, organów regulacyjnych i wszystkich innych interesariuszy, a Port Koper jest jednym z naszych kluczowych partnerów. Jesteśmy w tym razem i dziś mamy widoczny dowód na to, że możemy podążać we właściwym kierunku.

Ivić Vodopija Country Manager na Wschodni Adriatyk i Europę Środkową w Maersk

Nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój i bardziej ekologiczną przyszłość jest silniejsze niż kiedykolwiek. Zmierzamy w kierunku samowystarczalności, zwiększając naszą niezależność energetyczną i digitalizując procesy w celu zmniejszenia naszego śladu węglowego. W ciągu ostatnich kilku lat zelektryfikowaliśmy nasze maszyny, zastępując wiele z nich najbardziej przyjaznymi dla środowiska maszynami elektrycznymi. Co więcej, nasz najbardziej ambitny projekt, elektryfikacja nabrzeża, pozwoli wszystkim statkom towarowym na bezpośrednie podłączenie do energii elektrycznej z lądu do 2029 r., co stanowi ważny krok w naszych wysiłkach na rzecz transformacji klimatycznej. Nasi cenni partnerzy podzielają to zobowiązanie, ponieważ decyzje te mają kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy plany naszych partnerów dotyczące przeprowadzenia zielonej transformacji w ich flocie.

 

Fot. Maersk 

 

Gregor Belič Członek zarządu w Porcie Koper

Port Koper jest portem wielofunkcyjnym, obsługującym wszystkie rodzaje ładunków. Całkowita przepustowość portu w 2023 r. wyniosła 22,3 mln ton, w tym 1,066 mln TEU i 916 728 jednostek pojazdów, co czyni Koper największym terminalem kontenerowym na Adriatyku i jednym z najważniejszych terminali samochodowych w Europie.

W ciągu najbliższych pięciu lat ich misją będzie zapewnienie niezawodnych, wysokiej jakości usług portowych zgodnie z wytycznymi zrównoważonego rozwoju, w celu stania się pierwszym wyborem wśród portów na południowoeuropejskim szlaku transportowym. Rozwój portu będzie opierał się na zwiększaniu przepustowości infrastruktury, przyspieszeniu wprowadzania koncepcji inteligentnego portu, zapewnieniu odpowiedniej liczby pracowników oraz dbaniu o aspekty zrównoważonego rozwoju i ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo.

Wyposażony w najnowocześniejszy silnik dwupaliwowy, który może pracować na zielonym metanolu, Astrid Maersk jest drugim z 18 dużych statków zamówionych przez Maersk, które zostaną dodane do floty Maersk w latach 2024 i 2025. Statki z nowej serii mają pierwszą w branży innowacyjną konstrukcję z mostkiem i zakwaterowaniem umieszczonymi z przodu statku, co pozwala na przewożenie większej ilości ładunku i zmniejszenie zużycia paliwa na kontener.

* Maersk definiuje ekologiczne paliwa jako paliwa o co najmniej 65% redukcji emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia w porównaniu z referencyjnym paliwem kopalnym.