Hyundai Rotem dostarczy sześć pociągów dużej prędkości do Uzbekistanu

Hyundai Rotem dostarczy sześć pociągów dużej prędkości do Uzbekistanu

19 czerwca 2024 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Podczas niedawnej wizyty prezydenta Korei Południowej w Uzbekistanie Uzbeckie Koleje (Uzbekistan Temir Yollari) i Temiryulexpress - uzbecki operator koncentrujący się na przewozach pasażerskich za pomocą pociągów dużych prędkości, podpisały kontrakt o wartości 270 mld wonów (ok. 195,7 mln USD) z południowokoreańskim Hyundai Rotem na dostawę i utrzymanie, wraz z krajowym operatorem Korail, sześciu pociągów zaprojektowanych do prędkości 250 km/h.

 

Hyundai Rotem dostarczy sześć pociągów dużej prędkości do Uzbekistanu
Wizualizacja: Koleje Uzbeckie

 

W 2023 r. poinformowano, że Uzbekistan zamierza zakupić pociągi elektryczne od Hyundai Rotem i czeskiej firmy Skoda Transportation. Skoda Transportation ma dostarczyć 30 pociągów elektrycznych o wartości 320 mln euro. Dla Republiki Korei jest to pierwsza zagraniczna dostawa pociągów dużych prędkości.

Umowa została sformalizowana przy wsparciu finansowym koreańskiego Ministerstwa Strategii i Finansów oraz Export-Import Bank of Korea poprzez pożyczkę z Funduszu Rozwoju Gospodarczego i Współpracy Republiki Korei (EDCF). Zgodnie z dekretem prezydenta Uzbekistanu z dnia 10 października 2023 r., sześć szybkich pociągów elektrycznych ma zostać zakupionych przy udziale Funduszu Rozwoju Gospodarczego i Współpracy Korei Południowej (EDCF), który ma udzielić pożyczki w wysokości 185 mln EUR na okres 35 lat z 10-letnim okresem karencji (z oprocentowaniem 0,1% rocznie).

Pociąg dla Uzbekistanu jest analogiem koreańskiego sześciowagonowego pociągu KTX-Eum z rozproszoną trakcją elektryczną, który z kolei jest oparty na szybkim pociągu HEMU-430X zaprojektowanym do prędkości 430 km/h. Siedmiowagonowy pociąg będzie miał 389 miejsc siedzących, w tym w klasie VIP, biznes i ekonomicznej, a także wagon restauracyjny.

Pociąg będzie zoptymalizowany pod kątem warunków eksploatacji na uzbeckich torach kolejowych o rozstawie 1520 mm i napięciu zasilania 25 kV AC. Ponadto perony stacji mają wysokość 200 mm, więc pociąg będzie miał stopnie w obszarze drzwi. Południowokoreańska firma zapewni pasażerom komfortowe warunki podczas podróży w wysokich temperaturach typowych dla pustynnego terenu. Szczególną uwagę zwrócono na ochronę przed pyłem i piaskiem.

Szybki pociąg będzie kursował na trasach o łącznej długości 1216 kilometrów, w tym na połączeniu Taszkent-Buchara (590 kilometrów), a także na budowanych obecnie odcinkach Buchara-Khiva (430 kilometrów) i Miskin-Nukus (196 kilometrów).

Pociąg, zgodnie z sugestią prezydenta Szawkata Mirzijojewa będzie nosił nazwę "Dżalaladdin Manguberdy"*. Oczekuje się, że po uruchomieniu podróż z Taszkentu do Khivy  (około 1020 kilometrów) zajmie 7 godzin.

Jednocześnie państwowi operatorzy kolejowi obu krajów: Uzbekistan Temir Yollari i koreański Korail  podpisali memorandum o współpracy w zakresie utrzymania pociągów.

 

Hyundai Rotem jest częścią Hyundai Motor Group. Została założona w 1979 roku. Od tego czasu jest uważana za jednego z wiodących dostawców pociągów i tramwajów. Pociągi firmy są używane w ponad 50 krajach, w tym w USA, Nowej Zelandii, Australii i Kanadzie. W Azji Środkowej produkty Hyundai Rotem są wykorzystywane w Kazachstanie - jej pociągi obsługują metro w Ałmaty

 

* Dżalaladdin Manguberdy, znany również jako Dżalal ad-Din Chorezmijczyk, był jednym z najwybitniejszych wojowników i liderów w historii średniowiecznego Chorezmu. Żył w latach 1199–1231 i był ostatnim sułtanem Chorezmu z dynastii Anusztiginidów.

Dżalaladdin Manguberdy jest bohaterem narodowym w Uzbekistanie i innych krajach regionu, gdzie jego legenda przetrwała wieki. Jego życie i walki są inspiracją dla wielu ludzi, a jego imię jest często wspominane w kontekście męstwa i patriotyzmu.