Na Technicznej Stacji Pasażerskiej w Zemun zaprezentowano nowy chiński pociąg dużych prędkości

Na Technicznej Stacji Pasażerskiej w Zemun zaprezentowano nowy chiński pociąg dużych prędkości

19 czerwca 2024 | Źródło: Železnice Srbije ad (Koleje Serbskie) Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwszy z pięciu pociągów dużych prędkości chińskiego producenta „China Railway Rolling Stock Corporation – CRRC” został zaprezentowany 7 czerwca na Stacji Techniczno-Pasażerskiej „Zemun”. W promocji nowego pociągu elektrycznego „Soko”, wyprodukowanego specjalnie dla kolei w Serbii i na Węgrzech, wziął udział Prezydent Republiki Serbii Aleksandar Vučić, który oświadczył, że pasażerowie wkrótce będą jeździć tym pociągiem z Belgradu do Suboticy. Najpóźniej 1 grudnia.

 

 

Na Technicznej Stacji Pasażerskiej w Zemun zaprezentowano nowy chiński pociąg dużych prędkości
Fot. Koleje Serbskie

 

„Do tej pory zamówiono pięć pociągów elektrycznych, a ostatni powinien przyjechać 31 grudnia 2025 roku. Linię Belgrad-Subotica przetestujemy już we wrześniu, a kiedy będzie już ruch, pociąg ten będzie kursował co dwie godziny” - powiedział prezydent Vučić.

„Z centrum Belgradu do centrum Suboticy można dojechać w godzinę i dziesięć minut, a żaden środek transportu nie pozwoliłby na osiągnięcie tego czasu” - powiedział Vučić i dodał, że przez ostatnie czterdzieści lat Serbia nie miała linii kolejowej obsługującej tylu pasażerów, ile Belgrad - Nowy Sad.

„Ludzie cenią jakość! Ożywiliśmy kolej, importujemy najwyższej jakości i najpiękniejsze pociągi. Mam nadzieję, że niedługo je zrobimy. Byłoby to bardzo ważne dla rozwoju Serbii” - powiedział prezydent i dodał: „Serbia liczy na otwarcie fabryki pociągów dzięki chińskim partnerom. Zaproponowaliśmy już niektóre lokalizacje z Đupriji, okolic Niszu, Aleksinaca, Kraljewa. Pracujemy nad tym i zobaczymy, co powiedzą nasi chińscy przyjaciele”.

 

Prezydent Republiki Serbii Aleksandar Vučić w trakcie prezentacji chińskiego
pociągu dużej prędkości przeznaczonego dla Kolei Serbskich'
Fot. Koleje Serbskie

 

Równolegle z zakupem taboru prowadzone są także prace związane z budową i modernizacją infrastruktury kolejowej.

„W tym roku wybudowane zostanie 3,3 km Stalać- Đunis plus 14,5 km na tym samym odcinku. Pracujemy nad obwodnicą wokół Niszu o długości 22 km, pracujemy na Niszu - Dimitrovgrad, Nisz - Brestovac, 23 km w kierunku Leskovaca i planujemy wybudować ją do Preszewa i przejścia granicznego z Macedonią Północną. Abyśmy mieli z Preszewa, ale także z Dimitrovgradu do Suboticy linię kolejową, na której pociągi będą mogły jechać z prędkością 120 do 200 kilometrów na godzinę” - stwierdził Prezydent Vučić i dodał, że w przyszłości kolej Belgrad-Valjewo zostanie przyspieszona , ale wcześniej należy ukończyć i przebudować linię kolejową Valjevo-Vrbnica prowadzącą do granicy z Czarnogórą."

„Chciałbym szczególnie podziękować China State Railway Company China Communications Construction Company Ltd. (CCCC), która jest prawdopodobnie najlepszą firmą, jaka kiedykolwiek zrobiła coś w Serbii” - powiedział prezydent.

W promocji nowego chińskiego pociągu dużych prędkości w Zemun wzięli udział Jego Ekscelencja Ambasador Republiki Chińskiej w Serbii Li Ming, Minister Budownictwa, Transportu i Infrastruktury Goran Vesić, Zastępca Ministra Kolei i Transportu Intermodalnego Anita Dimoski, dyrektorzy spółek kolejowych i Dyrekcji Kolei.

Wnętrze „Soko” chińskiego producenta „CRRC”. Fot. Koleje Serbskie
Wnętrze „Soko” chińskiego producenta „CRRC”. Fot. Koleje Serbskie

 

Nowoczesny design, inteligentna technologia i komfort Nowy pociąg dużych prędkości chińskiego producenta może pomieścić 250 miejsc pierwszej i drugiej klasy. Ma 103 metry długości i może rozwijać prędkość do 200 km/h. Pociąg posiada cztery wagony - dwa wagony silnikowe i dwie przyczepy i jest w pełni zgodny z systemem TSI. We wszystkich wagonach pierwszej i drugiej klasy jest miejsce na wózki inwalidzkie, toalety dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, miejsce do przechowywania rowerów, bagażu wielkogabarytowego itp. Moc trakcyjna wynosi 2700 kilowatów.

Pociąg posiada „inteligentne systemy” konserwacji, sprzedaży biletów, monitorowania i wspomagania prowadzenia pojazdu. Dzięki tym systemom istnieje możliwość m.in. autodiagnostyka usterek i zakłóceń w pociągu z wykorzystaniem 7 kluczowych systemów i około 100 szablonów, co poprawia efektywność utrzymania ruchu i optymalizuje koszty. Inteligentny system biletowy pokazuje zajęte i wolne miejsca, informację o danym odcinku w czasie, istnieje także możliwość płatności on-line w ekspresach do kawy. Na całym pociągu rozmieszczonych jest około 1000 punktów monitorujących, za pośrednictwem których monitorowany jest stan odcinka pociągu, zasilanie wysokiego napięcia, trakcja, stan hamulców, zasilanie pomocnicze itp.

W tego typu pociągach elektrycznych opracowano interfejs użytkownika w języku serbskim, węgierskim, angielskim i niemieckim. Na wyświetlaczu pojawią się informacje w języku serbskim i węgierskim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wnętrze „Soko” chińskiego producenta „CRRC”. Fot. Koleje Serbskie

Dzięki aerodynamicznemu kształtowi przodu pociągu koszty energii można obniżyć o 10 procent. Poprawiono prędkość hamowania elektrycznego i zmniejszono tempo zużycia części pociągu, a materiał użyty do jego budowy charakteryzuje się o 10 procent wyższym współczynnikiem recyklingu i o 15 procent większą podatnością na degradację, co czyni ten pociąg jeszcze bardziej akceptowalną ekologicznie formą transportu.

Pociąg elektryczny „Soko” chińskiego producenta „CRRC” wyposażony jest w podsystem sterowania, zarządzania i sygnalizacji ETCS-2 i spełnia wymagania ruchu transgranicznego pomiędzy Serbią a Węgrami. Posiada także cztery pantografy dwóch różnych typów, które spełniają wymagania sieci trakcyjnej obu krajów.

Pod względem komfortu nowy pociąg posiada przestronny przedział pasażerski, a także inteligentny system regulacji oświetlenia. Zmniejszony został poziom hałasu wewnątrz pociągu, a także szybkość zmian ciśnienia wewnątrz i na zewnątrz pociągu, co dodatkowo wpływa na większy komfort i wygodę pasażerów podczas podróży.

 

„Soko”  na Technicznej Stacji Pasażerskiej w Zemun. Fot. Koleje Serbskie