Forum Eksportowe podkreśla możliwości dla nigeryjskiego eksportu produktów innych niż ropa naftowa

Forum Eksportowe podkreśla możliwości dla nigeryjskiego eksportu produktów innych niż ropa naftowa

21 czerwca 2024 | Źródło: APM Terminals
PODZIEL SIĘ

Największy terminal kontenerowy w Nigerii, APM Terminals Apapa, zorganizował w tym miesiącu pierwszą edycję Forum Eksporterów, wspierając dążenie rządu federalnego do dywersyfikacji gospodarki poprzez promocję eksportu produktów innych niż ropa naftowa. To odbywające się dwa razy w roku wydarzenie zapewni platformę do wymiany pomysłów i wyeliminowania przeszkód stojących przed nigeryjskim eksportem.

 

Forum Eksportowe podkreśla możliwości dla nigeryjskiego eksportu produktów innych niż ropa naftowa
Fot. APM Terminals

Przemawiając podczas wydarzenia, dyrektor generalny APM Terminals Nigeria, Frederik Klinke, zapewnił uczestników, że "APM Terminals będzie nadal wspierać eksport kraju w celu dywersyfikacji gospodarki, zarabiania większej ilości dewiz, tworzenia miejsc pracy i dobrobytu dla ludzi".

Podwyżki cen paliw, spowodowane zniesieniem dopłat do paliw na początku tego roku, miały ogólny wpływ na całą gospodarkę, ale także na koszty eksploatacji sprzętu do obsługi kontenerów w operacjach APM Terminals w Nigerii. Firma była w stanie do pewnego stopnia zrównoważyć te koszty poprzez zastosowanie metodologii lean w celu identyfikacji marnotrawstwa i nieefektywności.

Wyższe ceny paliwa zwiększają wydajność

"Na przykład, gdy działa sprzęt do obsługi kontenerów, nasze procesy Lean zapewniają, że przenosi on kontenery, a nie pozostaje bezczynny" - wyjaśnił Steen Knudsen, kierownik terminalu w APM Terminals Apapa. "Jeśli więc jakiś sprzęt powinien pracować przez 10 godzin, to przez te dziesięć godzin upewniamy się, że przenosi on kontenery. W ten sposób maksymalizujemy godziny pracy i skracamy czas bezczynności, zmniejszając ilość zużywanego paliwa". Przy wysokich kosztach eksportu, w niedawnym wywiadzie wyjaśnił koszty wysyłki, przed którymi stoją nigeryjscy eksporterzy, oraz w jaki sposób międzynarodowy handel Nigerii znacznie skorzystałby na bardziej stabilnej nairze, ponieważ zachęciłoby to odbiorców do handlu w większych ilościach.

Odnosząc się do zmienności naira, powiedział. "W handlu międzynarodowym większość transakcji przeprowadzana jest w dolarach. Kurs wymiany nairy na dolara w dużym stopniu determinuje koszt odprawy ładunku, wraz z innymi opłatami za wysyłkę. Łącznie determinuje to ilość ładunków wpływających i wypływających z portów".

APM Terminals Apapa zainwestował ponad 438 mln USD (ponad 657 mld N) - najwięcej spośród wszystkich prywatnych operatorów terminali w Nigerii - od momentu rozpoczęcia działalności w 2006 roku. Modernizacja infrastruktury, sprzętu do obsługi kontenerów, modernizacja sprzętu IT i systemów oprogramowania terminali, ciągłe szkolenia i rozwój dodatkowej przepustowości podniosły standardy wydajności, przy zerowym czasie oczekiwania na statki i podwojeniu wolumenu kontenerów.

Większy statek oznacza niższy koszt w przeliczeniu na kontener

W 2022 r. ustanowiono rekord największej liczby przewozów ładunków w ciągu jednego miesiąca. Rekord wynoszący ponad 41 000 ruchów był o około 2% wyższy niż poprzedni rekord ustanowiony w 2014 roku. Terminal powitał również największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do Apapa w zeszłym roku. "Większe statki mieszczą więcej skrzyń, co z kolei oznacza niższy koszt za kontener dla odbiorców" - wyjaśnił Knudsen.

"To wielki postęp dla handlu międzynarodowego w Nigerii. Niższe koszty wysyłki dla odbiorców przekładają się na niższe ceny towarów dla konsumentów, gdy trafiają one na lokalne rynki. Mamy nadzieję kontynuować tę ścieżkę we współpracy z nigeryjskimi władzami portowymi i innymi kluczowymi interesariuszami".

APM Terminals Apapa jest jedynym terminalem kontenerowym w Nigerii, który jest połączony z siecią kolejową. W ubiegłym roku terminal rozpoczął ewakuację ładunków za pośrednictwem standardowej linii kolejowej do Moniya Freight Yard w Ibadan w stanie Oyo, aby usprawnić obsługę eksportu i importu. W 2023 r. 9 150 kontenerów zostało przetransportowanych zarówno przez tory standardowe, jak i wąskotorowe.

Nowe połączenia kolejowe podnoszą standardy niezawodności

Podczas swojej prezentacji na forum, kierownik ds. wywiadu handlowego w APM Terminals Nigeria, Adetunji Igbaugba, wyjaśnił, że "standardowa linia kolejowa gwarantuje bezpieczeństwo, szybszy czas wymiany ładunków, zapewnia niezawodność, przewidywalność i łatwość prowadzenia działalności, a także tworzy punkt kompleksowej obsługi importu, magazynowania i konsolidacji eksportu poprzez operacje kontenerowej stacji towarowej (CFS) w terminalu kolejowym w Moniya Ibadan".

"Musimy jednak nadal ulepszać procesy, aby zapewnić, że przewyższamy oczekiwania naszych klientów, takie jak harmonogram i niezawodność. Będziemy nadal współpracować z Nigerian Railway Corporation i innymi zainteresowanymi stronami, aby zapewnić niezbędną wydajność, aby klienci mieli większe zaufanie do produktu i usługi".

Prezes Stowarzyszenia Zachodnioafrykańskich Eksporterów i Profesjonalistów Morskich, Olubunmi Olumekun, wyraził uznanie dla APM Terminals Apapa za zapewnienie platformy do dyskusji na temat wyzwań logistycznych stojących przed eksporterami. Podsumował: "Nigeria ma ogromny rynek eksportowy, który można rozwijać tylko poprzez współpracę".