Dziesięć lat połączenia kolejowego RailJet między Wiedniem a Pragą

Dziesięć lat połączenia kolejowego RailJet między Wiedniem a Pragą

25 czerwca 2024 | Źródło: Zukunftbahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od czasu wprowadzenia połączenia Railjet w 2014 r., trasa Wiedeń - Praga stała się wizytówką współpracy między Austriackimi Kolejami Federalnymi (ÖBB) a Kolejami Czeskimi (České dráhy, CD). Liczba pasażerów na tej trasie wzrosła o około 40 procent w ciągu dekady. Aby uczcić dziesiątą rocznicę, 24 czerwca 2024 r. odbyła się uroczysta podróż z Pragi do Wiednia.

 

Dziesięć lat połączenia kolejowego RailJet między Wiedniem a Pragą
Fot. České dráhy

Obecnie trasa Graz - Wiedeń - Brno - Praga jest obsługiwana osiem razy dziennie zarówno przez czerwone ÖBB Railjet, jak i niebieskie CD Railjet. Jedno z tych codziennych połączeń prowadzi poza Pragę do Drezna i aż do Berlina. Ciągły wzrost liczby pasażerów i poprawa komfortu w transporcie transgranicznym między Republiką Czeską a Austrią są kluczowymi czynnikami sukcesu.

Prezes ÖBB Andreas Matthä był zachwycony sukcesem połączenia Railjet: "Wprowadzenie połączenia Railjet między Wiedniem a Pragą przyniosło znaczny wzrost komfortu w transporcie transgranicznym między Czechami a Austrią. Sukces wspólnej usługi ÖBB i České dráhy znajduje odzwierciedlenie w znacznym wzroście liczby pasażerów. Dlatego w nadchodzących latach chcemy dalej zwiększać przepustowość tego ważnego połączenia".

Prezes CD Michal Krapinec również podkreślił znaczenie połączenia Railjet"Nowoczesne pociągi, wysokiej jakości usługi, konkurencyjne, a tym samym atrakcyjne czasy przejazdu i regularne odstępy w rozkładzie jazdy przyniosły transportowi kolejowemu tysiące nowych pasażerów. Jestem przekonany, że w nadchodzących latach będziemy w stanie rozszerzyć zakres bezpośrednich połączeń między Republiką Czeską a Austrią i stworzyć warunki do bardziej intensywnej współpracy gospodarczej, kulturalnej i turystycznej między tymi dwoma krajami. Doświadczenie, które zdobyliśmy w ciągu ostatnich 10 lat, jest jasnym przesłaniem na kolejne 10 lat".

 

Fot. ÖBB

 

Pierwsze pociągi Railjet między Wiener Neustadt, Wiedniem i Pragą zostały wprowadzone w czerwcu 2014 roku. W grudniu tego samego roku uruchomiono nową linię Graz - Wiedeń - Praga, której towarzyszyła dwugodzinna usługa i łącznie siedem par pociągów. Dodatkowa para pociągów została dodana do rozkładu jazdy na 2018 rok.

Od czasu wprowadzenia połączenia dziesięć lat temu, czas podróży uległ skróceniu, a mobilność między dwiema europejskimi stolicami znacznie się poprawiła. Obecnie dostępnych jest osiem połączeń dziennie, z czasem podróży 4:01 godziny z Wiednia do Pragi, 6:45 godziny z Grazu do Pragi i 1:26 godziny z Wiednia do Brna.

Oprócz głównej trasy Graz - Wiedeń - Brno - Praga, ÖBB i CD oferują również alternatywną trasę przez Waldviertel i południowe Czechy. Z wiedeńskiego Franz-Josefs-Bahnhof (FJB) kursują dwa bezpośrednie pociągi dziennie do Pragi przez Gmünd (Dolna Austria) i Tabor.

 

Fot. ÖBB