Hybrydowe pojazdy serwisowe pomagają austriackim kolejom w dekarbonizacji

Hybrydowe pojazdy serwisowe pomagają austriackim kolejom w dekarbonizacji

25 czerwca 2024 | Źródło: ABB / Plasser&Theurer / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pojazdy konserwacyjne produkowane przez Plasser & Theurer zmniejszą emisję CO₂ i hałasu, poprawią zdrowie i bezpieczeństwo w miejscach pracy oraz zwiększą produktywność operacji konserwacji kolei w Austrii.

 

Hybrydowe pojazdy serwisowe pomagają austriackim kolejom w dekarbonizacji
Fot. ABB / Plasser&Theurer
Podróż koleją jest zdecydowanie bardziej przyjazna dla środowiska niż inne formy transportu. W Austrii krajowy operator kolejowy Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) dąży do prowadzenia działalności w sposób zrównoważony, a swoje pociągi i stacje zasila energią elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii. Celem ÖBB jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w sektorze mobilności do 2030 roku i neutralności klimatycznej w całej grupie do 2050 roku.

Ponieważ koleje stanowią infrastrukturę krytyczną, wymagają konserwacji w celu zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa, niezawodności i wydajności. Do kontroli i konserwacji torów, linii napowietrznych i konstrukcji nośnych potrzebne są specjalne pojazdy szynowe, które do tej pory były napędzane silnikami wysokoprężnymi. Flota konserwacyjna ÖBB jest używana od około 40 lat i jest obecnie stopniowo wymieniana.

Innowacyjne pojazdy hybrydowe

Kiedy ÖBB postanowiło odnowić swoją starzejącą się flotę konserwacyjną, zamówiło innowacyjne pojazdy hybrydowe, które będą wspierać przejście na neutralność węglową. Nowe pojazdy zostaną dostarczone przez Plasser & Theurer, wiodącego producenta pojazdów infrastruktury torowej.

Plasser & Theurer współpracuje z ABB nad systemami napędowymi od około dziesięciu lat i wybrał ABB jako dostawcę najnowocześniejszych przetwornic trakcyjnych i wysokowydajnych akumulatorów litowo-jonowych dla 51 pojazdów. Kontrakt ABB obejmuje opcję dostawy sprzętu trakcyjnego dla kolejnych 45 pojazdów.

 

Fot. Plasser &Theurer 

 

Lepsze warunki pracy

Hybrydowe pojazdy serwisowe ograniczą emisję CO2 w miejscach pracy do minimum i poprawią warunki pracy. Bezemisyjna praca w trybie akumulatorowym umożliwia wykonywanie prac konserwacyjnych w tunelach bez narażania personelu na działanie spalin. Mieszkańcy mieszkający w pobliżu linii kolejowych również zauważą pozytywną różnicę, gdy prace będą prowadzone w pobliżu ich domów.

Nowe pojazdy zostaną rozmieszczone w austriackiej sieci kolejowej, aby zapewnić szybką dostępność w przypadku nieoczekiwanych zakłóceń. Przyczynią się również do realizacji projektów infrastruktury kolejowej ÖBB, w tym 130-kilometrowej wysokowydajnej kolei Koralm, a także tunelu Semmering Base, który umożliwi pociągom jazdę z prędkością do 230 km/h.

Edgar Keller, Prezes Dywizji Trakcji ABB powiedział: "Jesteśmy dumni, że zostaliśmy wybrani przez Plasser & Theurer jako ich zaufany partner w zakresie technologii trakcji i baterii. ABB wnosi wieloletnie doświadczenie w dziedzinie elektrycznych i hybrydowych rozwiązań napędowych, w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem w zakresie systemów magazynowania baterii w różnych zastosowaniach. Zastosowanie akumulatorów ABB o dużej mocy i długiej żywotności umożliwia szybkie przejście do bardziej zrównoważonej eksploatacji oraz poprawia zdrowie i bezpieczeństwo personelu konserwacyjnego".

Wysokowydajny sprzęt trakcyjny

Nowe pojazdy utrzymaniowe będą współpracować z siecią trakcyjną 15 kV 16,7 Hz AC systemu kolejowego i mogą poruszać się w trybie w pełni elektrycznym z prędkością do 120 km/h. Gdy zasilanie z sieci trakcyjnej nie jest dostępne - na przykład na nowych odcinkach torów lub z powodu zakłóceń - potężna bateria trakcyjna ABB umożliwi kontynuowanie pracy w trybie elektrycznym. Bateria oparta jest na technologii LTO i jest szczególnie odpowiednia dla rozwiązań napędu hybrydowego. Korzyści obejmują wysoki poziom bezpieczeństwa, wysoką moc i możliwość szybkiego ładowania, długą żywotność i doskonałą wydajność w niskich temperaturach.

Elastyczna technologia konwertera ABB umożliwia ładowanie akumulatora pokładowego używanego do pracy w miejscu pracy na trzy różne sposoby: z sieci trakcyjnej, poprzez hamowanie regeneracyjne oraz z zapasowego agregatu spalinowo-elektrycznego. Silnik wysokoprężny zwiększa zasięg działania pojazdu, gdy zasilanie z sieci trakcyjnej nie jest dostępne przez dłuższy czas lub w sytuacjach awaryjnych. Pokładowy magazyn energii oznacza, że silnik wysokoprężny może być zmniejszony i umożliwia jego dłuższą pracę z optymalną wydajnością.

Trudnym aspektem projektu było zintegrowanie różnych hybrydowych i w pełni elektrycznych trybów pracy oraz umieszczenie komponentów napędu - w tym falowników, akumulatorów i transformatorów - w dostępnej przestrzeni instalacyjnej. Eksperci z ABB wsparli Plasser & Theurer i pomogli w rozwiązaniu tych wyzwań. Technologia systemu akumulatorów opracowana przez ABB okazała się niezbędna do zapewnienia spełnienia niezbędnych wymogów bezpieczeństwa.

 

Fot. Plasser &Theurer 

 

Zwiększona wydajność konserwacji

Cichy układ napędowy ABB umożliwia wykonywanie prac konserwacyjnych w nocy i w gęsto zaludnionych środowiskach miejskich bez hałasu i spalin. Zapewnia to możliwość zwiększenia wydajności prac konserwacyjnych.

Pierwszy z nowych pojazdów został zaprezentowany w czerwcu 2023 r. przez ÖBB wraz z Plasser & Theurer. Kilka pojazdów przechodzi obecnie oficjalny proces homologacji w celu dopuszczenia ich do użytku w sieci kolejowej. Testy obejmują pracę w temperaturach do -25oC i do +45oC, a także jazdę z prędkością do 120 km/h.

Kolej już teraz jest bardziej przyjazna dla środowiska niż podróże drogowe czy lotnicze, a dzięki inicjatywom takim jak cel neutralności węglowej ÖBB stanie się jeszcze bardziej zrównoważona. Skuteczne utrzymanie odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu płynnego działania kolei, a pojazdy hybrydowe Plasser & Theurer z wyposażeniem trakcyjnym ABB umożliwią dekarbonizację operacji utrzymania i przejście na czystszą, bezpieczniejszą pracę elektryczną.