GB Railfreight realizuje ostatnią dostawę węgla i nadaje lokomotywie nazwę "Ratcliffe Power Station"

GB Railfreight realizuje ostatnią dostawę węgla i nadaje lokomotywie nazwę "Ratcliffe Power Station"

01 lipca 2024 | Źródło: GB Railfreight / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W przełomowym momencie, oznaczającym koniec pewnej ery, firma GB Railfreight dostarczyła prawdopodobnie ostatnią dostawę węgla do elektrowni Ratcliffe-on-Soar należącej do Uniper, która przygotowuje się do zamknięcia 30 września.

GB Railfreight realizuje ostatnią dostawę węgla i nadaje lokomotywie nazwę
Fot. GB Railfreight

 

Dostawa o wadze 1650 ton, która ma być ostatnią w historii stacji, zawiera węgiel wystarczający do wytworzenia energii elektrycznej dla około 500 000 domów przez okres ośmiu godzin. Jest to zwieńczenie długoterminowej współpracy, w ramach której z portu Immingham przetransportowano ponad 6000 ton węgla.

Aby uczcić zakończenie tej współpracy, GB Railfreight nazwie jedną ze swoich lokomotyw "Ratcliffe Power Station" (Elektrownia Ratcliffe).

Uruchomiona po raz pierwszy w 1967 roku elektrownia Ratcliffe, ostatnia działająca elektrownia węglowa w Wielkiej Brytanii, posiada cztery jednostki o mocy 500 MW, a jej łączna moc 2 GW jest w stanie wyprodukować wystarczającą ilość energii elektrycznej do zasilania ponad dwóch milionów domów, czyli mniej więcej całego obszaru East Midlands. W ciągu 57 lat istnienia elektrowni, wytworzona energia elektryczna wystarczyła do wyprodukowania ponad 1 miliarda filiżanek herbaty dziennie i ponad 21 bilionów dolarów. Elektrownia Ratcliffe będzie działać do końca września.

Dostawa węgla stanowi ważny punkt zwrotny dla elektrowni i kraju, ponieważ Wielka Brytania osiągnie rządowy cel zakończenia produkcji węgla w 2024 roku. Na przełomie XX i XXI wieku węgiel dostarczał ponad 95% energii zużywanej w Wielkiej Brytanii[1]. Do 2023 r. liczba ta spadła do zaledwie 1%.

Podczas gdy węgiel nie ma już miejsca w gospodarce niskoemisyjnej, kolej pozostaje tak samo ważna dla dobrobytu Wielkiej Brytanii jak zawsze, wnosząc 2,45 miliarda funtów do gospodarki narodowej, przy czym 90% tych korzyści jest realizowanych poza Londynem i południowym wschodem.

Wciąż napędzając wzrost gospodarczy, kolejowy transport towarowy jest integralną częścią przejścia Wielkiej Brytanii na gospodarkę niskoemisyjną. Każdy pociąg może przewieźć ładunek odpowiadający 129 ciężarówkom, redukując emisje z przewożonych towarów o 74%.

Firma GB Railfreight zainwestowała około 150 mln funtów w nowe lokomotywy dwusystemowe klasy 99, które są obecnie budowane w hiszpańskiej Walencji. Te najnowocześniejsze lokomotywy zwiększą korzyści środowiskowe wynikające z przewozu towarów koleją i pomogą w dekarbonizacji brytyjskich łańcuchów dostaw.

John Smith, dyrektor generalny GB Railfreight, powiedział: "Ostatni pociąg z węglem do elektrowni Ratcliffe będzie historycznym momentem w brytyjskiej historii. Węgiel i kolej od wieków odgrywają kluczową rolę w napędzaniu brytyjskiego dobrobytu. GBRf transportuje węgiel do elektrowni od wielu lat."

"Chociaż słusznie uznajemy, że węgiel musi zostać wycofany, aby Wielka Brytania mogła z powodzeniem przejść na nowoczesną, bezemisyjną gospodarkę, kolejowy transport towarowy będzie nadal odgrywał kluczową rolę w gospodarce przyszłości. GBRf intensywnie inwestuje w dekarbonizację brytyjskich łańcuchów dostaw i umożliwia firmom pełne wykorzystanie korzyści środowiskowych, jakie oferuje kolej w porównaniu z transportem drogowym".

Mike Lockett, prezes Uniper UK, powiedział: "Jesteśmy naprawdę dumni, że GB Railfreight zdecydowało się nazwać lokomotywę imieniem elektrowni Ratcliffe, aby uhonorować jej 57 lat produkcji energii elektrycznej i naszych ludzi, którzy tam pracowali."

"Ostatnia dostawa węgla będzie znaczącym momentem, który zwiastuje koniec historii elektrowni. Nie jest to jednak koniec dla tego miejsca, ponieważ patrzymy w przyszłość, w której może ono stać się zeroemisyjnym centrum technologicznym i energetycznym dla East Midlands.

"W 2023 r. rada gminy Rushcliffe wydała zarządzenie w sprawie rozwoju lokalnego, które zapewnia ramy dla przyszłego zrównoważonego rozwoju, a duża część terenu jest również częścią East Midlands Freeport. Badamy również potencjał przyszłej produkcji wodoru na terenie elektrowni Ratcliffe. Wszystko to jest zgodne z celem Uniper, jakim jest osiągnięcie całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2040 r.".