Kolejne Flirty Stadler Polska zasilą flotę Kolei Mazowieckich

Kolejne Flirty Stadler Polska zasilą flotę Kolei Mazowieckich

04 lipca 2024 | Źródło: Stadler Polska
PODZIEL SIĘ

Koleje Mazowieckie, jeden z najnowocześniejszych operatorów przewozów pasażerskich w Polsce, konsekwentnie inwestuje w nowoczesny tabor, zwiększając sukcesywnie komfort i bezpieczeństwo podróży koleją na Mazowszu. Po zawarciu w ubiegłym tygodniu umowy ramowej na dostawy 50 ezt FLIRT i dwóch umów wykonawczych na 25 jednostek, mazowiecka spółka przewozowa i Stadler Polska podpisały dziś kolejną umowę na dostawy 15 pojazdów FLIRT z opcją na dodatkowych 10 jednostek. Wartość nowej umowy to ponad 1.6 mld złotych. Kontrakt zostanie zrealizowany m.in. dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych, którego łączna wartość wynosi niemal 390 mln złotych. 

 

Kolejne Flirty Stadler Polska zasilą flotę Kolei Mazowieckich
Fot. Stadler Polska

Umowa na dostawy łącznie 25 pojazdów FLIRT najnowszej generacji wraz z usługą ich 18- letniego utrzymania została podpisana w dniu dzisiejszym w Warszawie przez przedstawicieli Kolei Mazowieckich: Roberta Stępnia i Czesława Sulimę oraz przedstawicieli Stadlera: Philippa Brunnera oraz Arkadiusza Świerkota.  Jej zawarcie było możliwe dzięki uzyskaniu funduszy unijnych – Koleje Mazowieckie otrzymały dofinansowanie w wysokości 242 618 065,50 zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 na zakup 15 pociągów elektrycznych oraz w wysokości 143 667 785,89 zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na zakup 10 kolejnych jednostek.

Pojazdy z zamówienia podstawowego będą obsługiwały połączenia na terenie województwa mazowieckiego realizowane na w pełni zmodernizowanej sieci TEN-T - transeuropejskiej sieci transportowej. Realizacja opcji pozwoli na rozwój oferty przewozowej Kolei Mazowieckich poprzez zwiększenie liczby połączeń na trasach: Warszawa – Płock, Warszawa – Otwock i Warszawa – Sochaczew.

 

Fot. Stadler Polska 

 

«Cieszę się, że działamy tak prężnie w kierunku rozwoju województwa mazowieckiego, ale także przewozów kolejowych w naszym regionie. W 2018 roku zawarliśmy umowę na zakup 61 ezt  FLIRT. W tym roku podpisaliśmy już umowy na zakup łącznie 75 nowych pojazdów. Te inwestycje są możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych. To właśnie dzięki nim jest możliwy dynamiczny rozwój Kolei Mazowieckich. Takie inwestycje są najlepszym dowodem na to, że Spółka to nowoczesny przewoźnik kolejowy gwarantujący wysoką jakość świadczonych usług transportowych» –  podkreśla Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Nowe pojazdy dla Kolei Mazowieckich, podobnie jak jednostki z poprzednich zamówień, zostaną wyprodukowane w siedleckim zakładzie Stadler Polska.

Philipp Brunner, członek zarządu Stadlera i wiceprezes wykonawczy dywizji Europa Centralna,  podkreśla wieloletnią, udaną współpracę z mazowieckim przewoźnikem: «Cieszę się, że możemy dziś podpisać kolejną umowę z Kolejami Mazowieckimi na dostawy 15 pojazdów FLIRT i wesprzeć naszego Klienta w konsekwentnym dążeniu do zapewnienia najwyższej jakości usług przewozowych na Mazowszu. Wliczając umowy podpisane w ubiegłym tygodniu nasz siedlecki zakład ma już zamówienia na 40 pojazdów FLIRT. Zakładając realizację obu umów w pełnym zakresie, wyprodukujemy dla Kolei Mazowieckich w kolejnych latach aż 75 pięcioczłonowych pociągów FLIRT najnowszej generacji. To bardzo dobra wiadomość zarówno dla Stadler Polska, jak i dla naszych dostawców w regionie oraz dla pasażerów mazowieckich tras. Dziękujemy naszemu Klientowi za zaufanie i cieszymy się na kontynuację naszej owocnej współpracy».

Pojazdy FLIRT KM to jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej elektryczne zespoły trakcyjne, poruszające się z prędkością do 160 km/h. We wnętrzu każdego z nich znajduje się 275 miejsc siedzących, a także przestrzeń z wieszakami na rowery oraz półki na większy bagaż. Ezt FLIRT posiadają bezprzewodowy dostęp do Internetu, wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością, tj. platformy i mocowania dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, toalety z obiegiem zamkniętym przystosowane dla potrzeb tych osób. W wagonie C zintegrowano pętlę indukcyjną. Wysyła ona sygnał elektromagnetyczny do aparatów słuchowych osób niesłyszących, aby udostępnić im dane z systemu informacji pasażerskiej.

 

Fot. Stadler Polska