Zmodernizowany w ramach budowy kolei dużych prędkości w Serbii dworzec kolejowy w Nowym Sadzie

Zmodernizowany w ramach budowy kolei dużych prędkości w Serbii dworzec kolejowy w Nowym Sadzie

08 lipca 2024 | Źródło: Infrastruktura Kolejowa Serbii / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

5 lipca 2024 roku zakończył się drugi etap przebudowy dworca kolejowego w Nowym Sadzie w ramach budowy linii dużych prędkości Nowy Sad – Subotica. Nowy budynek dworca wraz z galerią, ladami, poczekalnią i innymi pomieszczeniami towarzyszącymi, w obecności Ministra Budownictwa, Transportu i Infrastruktury Gorana Vesicia, Prezydent Województwa Mai Gojković, dyrektor generalnej Infrastruktury Kolejowej Serbii Jeleny Tanaskovic, burmistrza Nowego Sadu Milana Đurić i innych gości został otwarty dla pasażerów.

 

Zmodernizowany w ramach budowy kolei dużych prędkości w Serbii dworzec kolejowy w Nowym Sadzie
Fot. Infrastruktura Kolejowa Serbii

 

Przebudowa dworca kolejowego w Nowym Sadzie to projekt realizowany w dwóch etapach. Prace II etapu przebudowy budynku stacji Nowy Sad zakończyły się 5 lipca 2024 roku i wpisują się w projekt budowy linii dużych prędkości Nowy Sad – Subotica do prędkości 200 km/h, który realizowany jest przez spółkę konsorcjum kolei chińskich.

Realizacja pierwszego etapu prac była konieczna, aby stworzyć warunki do przejazdu pociągu na trasie Belgrad – Nowy Sad z prędkością 200 km/h. Po otwarciu linii kolejowej Belgrad – Nowy Sad rozpoczęto kontynuację prac w budynku stacji.

 

Fot. Инфраструктура железнице Србије (Infrastruktura Kolejowa Serbii)

 

Prace drugiego etapu przebudowy dworca kolejowego w Nowym Sadzie obejmowały: wymianę nawierzchni marmurowych w całym budynku stacji, prace izolacyjne na płycie stropowej budynku stacji, uzupełnienie przepustowości torów na stacji Nowy Sad, budowę galerii w holu, wymiana nawierzchni marmurowych w całym holu, wymiana kompletnej stolarki w budynku dworca, aranżacja powierzchni lad i prace w poczekalniach, wymiana marmuru, prace elektryczne i termotechniczne.

Zakończenie prac w budynku stacji obejmowało także zakończenie prac we wszystkich pomieszczeniach technicznych,

 

Nowe Centrum Sterowania Ruchem na stacji w Nowym Sadzie. Fot. Infrastruktura Kolejowa Serbii.

 

Na czas realizacji tych prac w poprzednim okresie konieczne było przeniesienie kas biletowych, poczekalni, toalet itp. do małej hali wyposażonej w 4 kasy biletowe, toalety i poczekalnie oraz przejście podziemne łączące budynek dworca ze wszystkimi peronami.

Już po zakończeniu drugiego etapu prac przywrócono do funkcjonowania zrekonstruowane kasy pasażerskie i poczekalnię w holu dworca. Po zakończeniu przebudowy dworca kolejowego w Nowym Sadzie kontynuowana jest aranżacja pierwszego piętra placu dworcowego, czyli przestrzeni przed budynkiem dworca. Pierwotny budynek dworca kolejowego w Nowym Sadzie znajdował się na miejscu dzisiejszego rynku w Limanie i został zbudowany w 1882 roku. Rok później, 5 marca 1883 roku, do Nowego Sadu - od strony Suboticy - ​​przybył pierwszy pociąg. Kolej do Zemun została uruchomiona 10 grudnia 1883 roku.

 

Hol zmodernizowanego dworca kolejowego w Nowym Sadzie. Fot. Infrastruktura Kolejowa Serbii

 

Obecny dworzec kolejowy w Nowym Sadzie został zbudowany w 1964 roku, w tym samym czasie, gdy budowano most na Dunaju (najbardziej Žeželjev). W ramach budowy dworca kolejowego zgodnie z ówczesnym planem urbanistycznym przeniesiono cały węzeł Nowego Sadu z centrum miasta na ówczesne obrzeża Nowego Sadu. Od momentu uruchomienia stacji kolejowej w Nowym Sadzie aż do kilku lat temu nie przeprowadzono żadnych znaczących przebudów budynku stacji.

 

Dyrektor Generalna Infrastruktury Kolejowej Serbii Jelena Tanaskovic,
Minister Budownictwa, Transportu i Infrastruktury Goran Vesic,
Prezydent Województwa Maja Gojković, Burmistrz Nowego Sadu Milana Đurić
podczas uroczystości udostępnienia pasażerom dworca kolejowego w Nowym Sadzie.
Fot. Infrastruktura Kolejowa Serbii

 

W trakcie uroczystego otwarcia Minister Budownictwa, Transportu i Infrastruktury Goran Vesić powiedział, że w renowację dworca kolejowego zainwestowano 65 mln euro.

Dodał, że na początku września zostaną ukończone wszystkie pozostałe stacje na linii kolejowej Nowy Sad - Subotica, a w sierpniu rozpoczną się na tym odcinku testy statyczne, a następnie dynamiczne. „Spodziewamy się, że przejazdy testowe na trasie Nowy Sad Subotica rozpoczną się w połowie października i potrwają około dwóch miesięcy. „Nasza ocena jest taka, że ​​najpóźniej na początku grudnia na tej linii będziemy mieli normalny ruch” - zaznaczył Vesić. Według niego podróż z Belgradu do Suboticy zajmie godzinę i dziesięć minut, a z Nowego Sadu do Suboticy nieco mniej niż czterdzieści minut, a przez stację w Nowym Sadzie codziennie będzie kursować 150 pociągów.

„W Nowym Sadzie będzie centrum dowodzenia, które będzie kontrolować cały ruch między Nowym Sadem a Suboticą. Gdy zaczniemy jeździć z Belgradu do Budapesztu, na stacjach w Belgradzie, Nowym Sadzie i Suboticy będziemy mieli odprawę węgierską, w Budapeszcie odprawę serbską, więc na granicy nie będzie przystanków” – dodał Vesić.

 

Fot. Infrastruktura Kolejowa Serbii

 

Pociągi z Nowego Sadu do Suboticy będą kursować w godzinach od 5:00 do 22:00, a minister zapowiedział przebudowę kilku kolei regionalnych i wybór projektanta wspólnie z Bankiem Światowym linii kolejowej Belgrad-Vršac-Rumunia.

Przewodnicząca Zarządu Województwa Maja Gojković powiedziała, że ​​obywatele będą teraz mogli nabyć swoje bilety w najnowocześniejszy, bezpieczny i najszybszy sposób. „Ta inwestycja jest dla nas ważna i jest jednym z symboli miasta Nowy Sad. Podróżni przyjeżdżający z Europy twierdzą, że wygląda to lepiej niż ich dworce kolejowe. To staje się portem pasażerskim Nowego Sadu i Wojwodiny, to jest dla nas najważniejsze” - powiedziała.

Obecnie między Nowym Sadem a Belgradem codziennie podróżuje około 11 000 pasażerów, a wraz z otwarciem linii kolejowej do Suboticy liczba ta ma być jeszcze większa.