Alstom i Hamburger Hochbahn zawarły umowę ramową na nowe pociągi metra i technologię sygnalizacyjną

Alstom i Hamburger Hochbahn zawarły umowę ramową na nowe pociągi metra i technologię sygnalizacyjną

10 lipca 2024 | Źródło: zukunftbahn/ Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Alstom podpisał umowę ramową z Hamburger Hochbahn AG o wartości do 2,8 mld euro. Kontrakt obejmuje dostawę do 374 nowych pociągów metra do w pełni i częściowo zautomatyzowanej eksploatacji. Alstom wyposaży również w pełni zautomatyzowaną nową linię metra U5 o długości 25 km w innowacyjny, skoncentrowany na pociągu system CBTC Urbalis. Pierwsze zamówienie w ramach tej umowy ramowej obejmuje 48 pociągów metra i sprzęt CBTC dla pierwszego odcinka linii U5, w tym pięciu z 23 nowych stacji metra. Wartość tego zamówienia wynosi około 670 milionów euro.

 

Alstom i Hamburger Hochbahn zawarły umowę ramową na nowe pociągi metra i technologię sygnalizacyjną
Fot. Alstom

Umowa ramowa obejmuje 254 półautomatyczne i 120 w pełni zautomatyzowanych (GoA4) pociągów metra, wszystkie składające się z czterech wagonów. Pociągi charakteryzują się dużą pojemnością, bezpieczeństwem pasażerów i komfortem dzięki nowoczesnemu wystrojowi wnętrz, cyfrowemu systemowi prowadzenia pasażerów i portom ładowania USB. W pełni zautomatyzowane pociągi zostaną wdrożone na linii U5, która jest obecnie w budowie, podczas gdy półautomatyczne pociągi będą stopniowo zastępować obecne pojazdy DT4 i będą częściowo zautomatyzowane w istniejącej sieci.

Müslüm Yakisan, prezes regionu DACH w Alstom, opisuje kontrakt jako kamień milowy: "Dzięki nowym pociągom metra i wyposażeniu w pełni zautomatyzowanej linii U5 w innowacyjną technologię sterowania i bezpieczeństwa, Hamburg zaspokaja rosnące zapotrzebowanie na mobilność i wysyła międzynarodowy sygnał dla cyfrowej i ekologicznej mobilności".

 

Fot. Alstom 

 

Linia U5 zostanie w pełni wyposażona w nowoczesne rozwiązanie sygnalizacyjne Urbalis do pracy bez maszynisty, co zwiększy punktualność, częstotliwość i efektywność energetyczną. Po ukończeniu wszystkich 23 stacji, linia U5 będzie kursować co 90 sekund i każdego dnia bezpiecznie i szybko przewozić około 270 000 pasażerów.

Produkcja nowej generacji metra DT6 odbędzie się w zakładzie Alstom w Salzgitter w Niemczech i ma rozpocząć się w 2026 roku. Dostawa pierwszych pojazdów zaplanowana jest na początek 2028 r., a rozpoczęcie obsługi pasażerów na pierwszym odcinku nowej linii U5 na 2029 r. Fabryka Alstom w Berlinie będzie zarządzać realizacją projektu cyfrowego segmentu kolei, w tym technologii sygnalizacji.

Robert Henrich, dyrektor generalny Hamburger Hochbahn AG, wyjaśnia: "Wraz z nowymi pojazdami modernizujemy naszą flotę i tworzymy warunki do w pełni zautomatyzowanej obsługi linii U5. Nowe DT6 oferują klientom zupełnie nowe wrażenia - od wystroju wnętrza, przejrzystości i jasności po nowoczesne systemy informacyjne, które zapewniają pasażerom optymalną orientację".

Przyszłościowa mobilność dla Hamburga

Anjes Tjarks, senator ds. transportu i transformacji mobilności, podkreśla znaczenie tego kontraktu: "Dzięki dużym inwestycjom w rozbudowę sieci kolejowej i inteligentne, wydajne systemy transportowe, zabezpieczamy przyszłą rentowność naszego miasta. Nowe pociągi Alstom zapewnią większy komfort, przestrzeń, obsługę i bezpieczeństwo systemu transportu publicznego w Hamburgu oraz stworzą nowoczesną, atrakcyjną ofertę mobilności".

Kontrakt ten zwiększy liczbę pociągów metra w Hamburgu o około 50 procent do 2050 roku. Ponadto integracja najnowocześniejszej technologii sygnalizacyjnej na U5 umożliwi bardziej wydajną komunikację między pociągami, co przełoży się na bardziej punktualne i szybsze połączenia.