Szlezwik-Holsztyn zakłada państwowy instytut pojazdów szynowych

Szlezwik-Holsztyn zakłada państwowy instytut pojazdów szynowych

10 lipca 2024 | Źródło: Zukunftbahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Wraz z utworzeniem "Landesanstalt Schienenfahrzeuge Schleswig-Holstein - ZUG.SH", kraj związkowy Szlezwik-Holsztyn podjął ważny krok w kierunku wykorzystania nowoczesnych pociągów elektrycznych w regionalnej sieci kolejowej. Nowa agencja państwowa ma obsługiwać 42 pociągi elektryczne producenta Alstom o wartości około 500 milionów euro, które mają być dzierżawione operatorom różnych tras od końca 2027 roku. Bernhard Wewers, były dyrektor zarządzający lokalnego stowarzyszenia transportowego NAH.SH, został mianowany dyrektorem założycielem ZUG.SH..

Szlezwik-Holsztyn zakłada państwowy instytut pojazdów szynowych
Fot. Alstom

Według sekretarza stanu ds. transportu Tobiasa von der Heide, utworzenie ZUG.SH było konieczne, ponieważ żaden dostawca usług finansowych nie złożył oferty w odpowiedzi na poprzednie zaproszenie do składania ofert ze względu na wysokie oprocentowanie pożyczek. Pierwotny plan zakładał przyznanie zakupu pociągów prywatnej firmie. Von der Heide wyjaśnił, że agencja państwowa mogłaby zaciągnąć korzystniejsze pożyczki niż firmy prywatne, a zatem w dłuższej perspektywie byłaby na plusie. Ta metoda finansowania może zaoszczędzić państwu od 70 do 110 milionów euro w ciągu najbliższych 30 lat.

Nowa agencja państwowa ma na celu nie tylko zakup wysokiej jakości pociągów, ale także promowanie konkurencji na kolei. Von der Heide  podkreślił, że ZUG.SH umożliwi również mniej silnym finansowo przedsiębiorstwom kolejowym udział w przetargach. Firmy te nie musiałyby posiadać własnej floty pociągów i nie musiałyby tworzyć własnego finansowania. Ponadto agencja państwowa będzie ściśle współpracować z NAH.SH w celu utrzymania niskich kosztów administracyjnych. Planuje się, że ZUG.SH będzie zarządzany przez jednego pracownika, a Wewers będzie członkiem zarządu zatrudnionym na pół etatu.

Projekt nie może zostać odroczony, ponieważ umowy transportowe z DB Regio AG na trasy z Kilonii i Flensburga do Hamburga (RE 7 i RE 70, sieć centralna) oraz z Nordbahn na trasy z Itzehoe i Wrist do Hamburga (RB 61 i RB 71, sieć południowo-zachodnia) wygasają w grudniu 2027 roku.

Nowe pociągi Alstom "Coradia Max" oferują do 390 miejsc siedzących, czyli o 70 więcej niż w poprzednich pociągach. Każdy wagon będzie miał bezstopniowe wielofunkcyjne obszary do przewozu wózków dziecięcych, do 24 rowerów i dużych bagaży. "Chcemy, aby ludzie byli podekscytowani transportem publicznym, a nowoczesne pociągi, takie jak te, są tego fundamentalnym czynnikiem" - mówi von der Heide.

Bernhard Wewers był zachwycony swoją nową rolą - "Dzięki ZUG.SH państwo stworzyło bardzo przydatny instrument do utrzymania konkurencji w lokalnym kolejowym transporcie pasażerskim. Chciałbym wspierać to podejście, aby uruchomić wspaniałe pociągi. Wspaniałe zadanie!"