Horyzontalny Rozkład Jazdy. Ruszają konsultacje

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Ruszają konsultacje

18 lipca 2024 | Źródło: Urząd Transportu Kolejowego / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Centralny Port Komunikacyjny wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury, PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Urzędem Transportu Kolejowego rozpoczyna konsultacje z pasażerami i branżą kolejową. Celem jest m.in. wypracowanie dogodnych połączeń do pociągów dalekobieżnych z każdego powiatu i ustalenie zasad funkcjonowania rynku po 2030 r. Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) jest istotnym krokiem w kierunku liberalizacji rynku przewozów kolejowych w Polsce.

 

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Ruszają konsultacje
Fot. Urząd Transportu Kolejowego

Konsultacje będą prowadzone w drugiej połowie 2024 r. Na specjalnej stronie internetowej HRJ będzie można zapoznać się z założeniami dla oferty przewozowej w rozkładzie jazdy 2034/2035, a więc po wybudowaniu m.in. linii Y Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań).

Do udziału zaproszeni są zarówno przewoźnicy, którzy już działają na rynku, jak i całkiem nowe podmioty zainteresowane wejściem na polski rynek. Ideą HRJ jest, aby planowane do wdrożenia rozwiązania były wypracowane wspólnie z rynkiem. W trakcie procesu konsultacji zostaną udostępnione dane analityczne opracowane na bazie prognozy ruchu.

Aby wziąć udział w procesie konsultacyjnym, przewoźnicy kolejowi powinni zarejestrować się na stronie https://hrj.gov.pl. Formularz zgłoszeniowy można wypełnić do 31 sierpnia 2024 r.

HRJ jest cyklicznym rozkładem jazdy pociągów pasażerskich, opartym na stałych liniach komunikacyjnych. Dzięki niemu połączenia kolejowe powinny zostać dobrze zaplanowane. Stworzą przez to spójny system, który zapewni przewidywalność i łatwe przesiadki. W HRJ przyjęty zostanie gwarantowany standard oferty przewozowej, co oznacza odpowiednio dużą częstotliwość kursowania pociągów oraz ich rozłożenie w dobie i w trakcie roku. Przyjęte rozwiązania powinny być stabilne, czytelne dla pasażera i nie wymagające częstych zmian.

HRJ wdroży koncepcję dostępu do krajowego systemu kolei dalekobieżnej z każdego powiatu (bezpośrednio, koleją regionalną, autobusem dowozowym). W trakcie konsultacji projektu, wspólnie z marszałkami województw, zostanie określona odpowiedzialność za kolejowe lub autobusowe połączenia dowozowe.

HRJ będzie niezbędnym narzędziem do liberalizacji rynku przewozów kolejowych w Polsce i jednocześnie bazą dla organizatora przewozów, która pozwoli na stworzenie precyzyjnego planu transportowego dla krajowych i międzynarodowych przewozów dalekobieżnych. Na bazie HRJ uruchomione zostaną przetargi na wybór operatorów dla przewozów dotowanych (PSO – Public Service Obligation) w ramach kontraktów wieloletnich. Przydzielona zostanie też przepustowość dla przewozów komercyjnych na liniach konwencjonalnych i dużych prędkości. W rezultacie w grudniu 2030 r. uruchomiony zostanie cykliczny rozkład jazdy, który zapewni większą dostępność pociągów, dogodne ich ze sobą skomunikowanie oraz niższe ceny biletów.

Prace nad projektem HRJ trwają od 2022 r., a prognoza ruchu pasażerskiego na lata 2031-2040, na podstawie, której zaplanowano układ połączeń dalekobieżnych, opracowana została przy pomocy Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT). Jej ewaluacja została przeprowadzona za pomocą Zintegrowanego Modelu Ruchu (ZMR) opracowanego przez CUPT.

Projekt HRJ realizowany jest wspólnie przez:

  • Ministerstwo Infrastruktury (odpowiedzialne m.in. za segment PSO oraz ramy funkcjonowania rynku kolejowego w Polsce),
  • PKP PLK (odpowiedzialne za alokację przepustowości i umowy ramowe z przewoźnikami),
  • CPK (odpowiedzialny za koordynację prac merytorycznych nad HRJ oraz budowę nowych linii dużych prędkości w Polsce),
  • CUPT (odpowiedzialne za wsparcie merytoryczne projektu)

przy współpracy z UTK (dba o to, aby proces przygotowania HRJ nie dyskryminował żadnego zainteresowanego podmiotu).