Co z kontraktem dla PLK? Brak decyzji

Co z kontraktem dla PLK? Brak decyzji

02 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Resort transportu od dawna pracuje nad wieloletnim kontraktem, jaki zostanie zawarty z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Umowa zapewni zarządcy torów stabilność finansową a rządowi gwarancję właściwego zarządzania liniami. Kiedy zostanie podpisana?

Fot. Adam Brzozowski

Od 2006 r. zarządca infrastruktury kolejowej otrzymuje z budżetu państwa dotacje na utrzymanie majątku i usług służących przewoźnikom. Wysokość dotacji jest każdego roku inna. Z tego względu PKP PLK nie są w stanie sporządzić długoterminowych planów utrzymania linii. Nie mogą też przygotować cennika stawek dostępu do infrastruktury (drugie źródło dochodów spółki) na okres dłuższy niż jeden rok.

Remedium na bolączki
O tym, że problemy finansowania działalności PKP PLK może rozwiązać wieloletni kontrakt na utrzymanie infrastruktury, zawarty między rządem (minister transportu) a PKP PLK, mówi się od kilku lat. Dzięki kontraktowi zarządca torów będzie w stanie m.in. lepiej, bardziej racjonalnie i efektywniej wykorzystywać dotacje z budżetu. Ministerstwo będzie zaś mogło rozliczyć zarządcę infrastruktury z powierzonych mu zadań. Wiceminister Andrzej Massel, powtarza, że zarządzanie infrastrukturą powinno być ukierunkowane na rezultaty – PLK należy rozliczać z efektów i uzyskiwać konkretne korzyści.

Orędownikiem kontraktu wieloletniego, potencjalnie 5-letniego, był Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK, którego kadencja niedawno się zakończyła. Jego zdaniem kontrakt wieloletni to najbardziej efektywny sposób rozliczania. I preferowany przez Komisję Europejską, która rozważa, czy nie wprowadzić w państwach UE wymogu zawierania takich kontraktów.

Umowy wciąż nie ma
Ponieważ Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej od dawna podkreśla, że trwają prace nad przygotowaniem kontraktu, postanowiliśmy sprawdzić na jakim są aktualnie etapie. Odpowiedź z ministerstwa wskazuje, że nie na końcowym, bo zostało jeszcze wiele do zrobienia. A w zasadzie wciąż nie podjęto wiążących decyzji, co do szczegółów umowy.

„Wieloletnia umowa na finansowanie infrastruktury kolejowej ze względu na jej złożoność wymaga współdziałania wielu resortów, szczególnie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Obecnie trwają prace nad tym kontraktem i żadne decyzje dotyczące jego zakresu oraz terminu podpisania nie zostały jeszcze podjęte.” – brzmi odpowiedź, jaką otrzymaliśmy z biura prasowego MTBiGM.