Będzie łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej?

Będzie łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej?

08 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W połowie marca informowaliśmy o planach remontu po 2014 roku linii nr 117 z Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony przez Wadowice do Bielska-Białej. Czy modernizacja linii nie powinna być realizowana wraz z budową łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej?

Fot. Krzysztof Kuś

Zdaniem Andrzeja Nowakowskiego, profesora Uniwersytetu Rzeszowskiego związanego z regionem wadowickim, budowa łącznicy pomiędzy liniami nr 97 i 117, tak aby pociągi kursujące na trasie Wadowice - Kraków nie musiały zmieniać kierunku jazdy w stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, to absolutna konieczność. – Łącznica pozwoliłaby na skrócenie czasu przejazdu i stworzenie konkurencyjnej oferty w stosunku do przewoźników drogowych – twierdzi Nowakowski.

Pozostał tylko nasyp
Co ciekawe, taka łącznica już kiedyś funkcjonowała. Do dzisiaj pozostał po niej tylko nasyp. - Łącznicę w Kalwarii Zebrzydowskiej zbudowano w 1939 roku. Bardzo intensywnie wykorzystywano ją podczas tzw. kryzysu zaolziańskiego. Łącznica funkcjonowała do lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, służąc m.in. jako miejsce postoju taboru naprawczego – wyjaśnia Nowakowski. - Kilkusetmetrowy odcinek torów w latach osiemdziesiątych rozebrano. Pozostał jedynie kolejowy nasyp – dodaje.

Jak wyjaśnia dalej Nowakowski, budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej nabiera szczególnego znaczenia w kontekście mającej powstać łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki pomiędzy liniami nr 91 i 94. – Obecnie pociąg jadący z Krakowa do Wadowic musi zmieniać dwukrotnie kierunek jazdy. Najpierw w Krakowie Płaszowie, potem w Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie. Jeśli obok łącznicy omijającej Płaszów udałoby się zbudować także łącznicę w Kalwarii Zebrzydowskiej, czas przejazdu z Wadowic do Krakowa skróciłby się o ok. kilkanaście minut – ocenia Nowakowski.

W 2007 r. na zlecenie Oddziału Regionalnego PKP Polskich Linii Kolejowych w Krakowie wykonana została dokumentacja projektowa na budowę łącznicy między linią kolejową nr 97 Skawina - Żywiec i linią nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała. Przeszkodą w realizacji budowy łącznicy w 2007 r. było jednak kilka kwestii.

Sprzeciw społeczności
- Po pierwsze brak zgody Konwentu Ojców Bonifratrów na zajęcie terenu pod inwestycję. Chodzi o 30 arów działki będącej własnością zakonu, która bezpośrednio przylega do terenów kolejowych, a jest niezbędna dla poszerzenia n asypu. Istotnym problemem stał się także sprzeciw lokalnej społeczności Kalwarii Zebrzydowskiej, obawiającej się zmniejszenia roli stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona a także brak finansowania – mówi Dorota Szalacha z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Jak wyjaśnia budowa łącznicy jest ciągle możliwa. Niemniej jej powstanie jest uzależnione od kilku kryteriów. - Istotnym warunkiem do podjęcia decyzji o budowie łącznicy jest określenie zasadności i opłacalności zadania w dłuższej perspektywie czasu. Aktualnie, linia nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała nie cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych i frekwencja w pociągach jest bardzo niska – podkreśla Szalacha.

- Podjęcie budowy łącznicy w obecnym czasie byłoby możliwe po zwiększeniu zapotrzebowania na przewozy na linii nr 117 ze strony przewoźników kolejowych oraz uzyskaniu środków finansowych na inwestycję. Mogłyby one pochodzić np. z budżetu państwa lub samorządów lokalnych – argumentuje Szalacha.

Szacunkowy koszt budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej w oparciu o kosztorys inwestorski z 2007 r. wynosi ok. 24 mln zł netto.