Firma Movares Polska, która zajmuje się projektowaniem linii kolejowych, informuje, że jej inżynierowie korzystają z oprogramowania AutoCAD Civil 3D. Dzięki temu narzędziu powstały m.in. projekty szlaków Pruszków – Grodzisk Mazowiecki i Trzebinia – Krzeszowice.
- Zastosowanie AutoCAD Civil 3D pozwoliło nam na podniesienie efektywności procesu projektowania oraz jakości pracy. Stworzenie zintegrowanego środowiska projektowego w oparciu o AutoCAD Civil 3D umożliwiło łatwiejszą wymianę informacji, a także lepszą kontrolę dokumentacji projektowej – ocenia Piotr Abramczyk, prezes zarządu Movares Polska.
Elastyczne narzędzie projektowe
AutoCAD Civil 3D daje możliwość dodawania własnych szablonów i podzespołów kolejowych. Pozwala dostosować rozwiązanie do indywidualnych potrzeb i zakresu projektu. Projektanci Movares Polska, których jest ok. 100 w trzech pracowniach - w Lublinie, Katowicach oraz Krakowie, podkreślają wysoką funkcjonalność AutoCAD Civil 3D zarówno w obszarze projektowania, jak i wspomagania pracy grupowej, a także jego kompatybilność pozwalającą na obsługę pełnego procesu projektowo-inżynierskiego.
- Praca w oparciu o model 3D ułatwia wykrywanie błędów i kolizji, ułatwia również komunikację - dodaje projektant Bartłomiej Bańka.
Jak przebiega projektowanie?
Proces projektowy w Movares Polska rozpoczyna się od przygotowania trójwymiarowej mapy cyfrowej. Na jej podstawie w AutoCAD Civil 3D tworzona jest odpowiednia struktura wzajemnie powiązanych plików, obejmująca opracowywane elementy, tj. trasowanie, profile, korytarze, przekroje, drenaże czy rowy. Takie podejście umożliwia optymalne wykorzystanie aplikacji w projektowaniu kilkudziesięciokilometrowych odcinków tras kolejowych przy równoczesnym tworzeniu wielu elementów. Projekty stworzone w AutoCAD Civil 3D przekazywane są pozostałym branżom biorącym udział w procesie projektowym, np. elektrycznej, teletechnicznej, trakcyjnej.
Sprawdzian możliwości
Przy wykorzystaniu AutoCAD Civil 3D spółka zrealizowała liczne kontrakty. Szczególną rolę odegrał on przy następujących projektach:
- linia nr 1, szlak Pruszków – Grodzisk Mazowiecki (kompletny projekt łącznie z przekrojami poprzecznymi),
- linia nr 133, szlak Trzebinia – Krzeszowice (kompletny projekt łącznie z przekrojami poprzecznymi),
- linia nr 64, Kozłów – Psary (32 km – trasowanie oraz profil; projektowanie odbywało się równolegle z pracami geodetów dostarczającymi pomiary, co umożliwiło wykonanie zadania w bardzo krótkim terminie),
- liczne studia wykonalności (AutoCAD Civil 3D wykorzystany w zakresie zaprojektowania geometrii poziomej i pionowej).
W celu zapewnienia projektantom możliwości ciągłego podnoszenia kwalifikacji oraz zwiększania konkurencyjności, Movares Polska na bieżąco aktualizuje oprogramowanie projektowe. Oprócz AutoCAD Civil 3D spółka wykorzystuje także inne rozwiązania Autodesk – Autodesk Revit Architecture, Autodesk Revit MEP, AutoCAD Map 3D, Autodesk Robot Structural Analysis.