Transport miejski Tramwaj Moderus Beta na testach w Łodzi

Tramwaj Moderus Beta na testach w Łodzi

11 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Cztery tygodnie będzie trwało testowanie na łódzkich torach tramwaju Moderus Beta MF 02 AC. Jest to jednoprzestrzenny, trójczłonowy pojazd z nowoczesnym oraz wydajnym układem wentylacji i ogrzewania. Pozytywne zakończenie testów może skutkować decyzją Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi o budowie własnego tramwaju już w przyszłym roku.

Fot. Mikołaj Manowski

Moderus Beta MF 02 AC to tramwaj o długości 28,25 metra. Posiada on energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.

Pojazd z czarną skrzynką
We wnętrzu znajduje się 30 miejsc do siedzenia oraz 9 składanych foteli. Pojazd może zabrać na swój pokład 207 pasażerów.  Środkowy człon jest niskopodłogowy co ułatwia podróż osobom niepełnosprawnym, starszym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. Komfort wewnątrz tramwaju zapewniają urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdujące się w suficie i pod siedzeniami. Sterowanie układem pozwala na utrzymanie stałej temperatury. Tramwaj wyposażono w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, dzięki którym wymiana pasażerów jest zdecydowanie sprawniejsza.

Tramwaj został wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Moderus Beta posiada system zapowiedzi głosowej oraz rozbudowany system monitoringu. Kamery obserwują nie tylko wnętrze tramwaju. Są także trzy zewnętrzne, obserwujące przestrzeń przed tramwajem, z lewej i prawej strony pojazdu.

Moderus Beta MF 02 AC posiada „czarną skrzynkę”, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Tramwaj jest sterowany przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, ma do dyspozycji ekran dotykowy, a tramwaj prowadzi przy pomocy joysticka, który zastąpił dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka.

Będzie seryjna produkcja?
Idea stworzenia trójczłonowego tramwaju z niskopodłogowym środkiem powstała w MPK Łódź już w połowie lat 90. ubiegłego wieku. Jednak planów tych wówczas nie zrealizowano. Obecnie spółka rozważa rozpoczęcie seryjnej produkcji. Łódzka konstrukcja była bardzo zbliżona do Moderusa Beta. Dlatego zdecydowano się na testy w Łodzi. Ich wyniki są kluczowe dla przyszłości tego projektu. Nie bez znaczenia będzie również opinia pasażerów. Dlatego MPK Łódź zdecydowało się na przeprowadzenie ankiety na własnej stronie internetowej.

Tramwaj Moderus Beta MF 02 AC stworzyła poznańska firma Modertrans. Jej pierwszym produktem były wysokopodłogowe Moderusy Alfa, bazujące na konstrukcji szeroko rozpowszechnionego w Polsce tramwaju Konstal 105Na. Następnie opracowano model tramwaju przegubowego, trójczłonowego, częściowo niskopodłogowego. Pojazd ten nazwano Moderus Beta. Zadebiutował on w Poznaniu w 2011 r. Obecnie po tym mieście jeździ osiem takich pojazdów.

Dane techniczne tramwaju Moderus Beta MF 02 AC

Długość - 28250 mm
Szerokość - 2350 mm
Wysokość - 3350 mm
Liczba miejsc - 207
Liczba miejsc siedzących - 30+9
Maksymalna prędkość - 70 km/h
Niska podłoga - na jednej czwartej długości pojazdu

Poniżej przedstawiamy film Bartka Rimulewicza, który sfilmował przejazd Moderusa Beta po Łodzi.