Transport miejski Kraków: przenośny rozjazd pod Bagatelą

Kraków: przenośny rozjazd pod Bagatelą

15 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od poniedziałku ruch tramwajowy na odcinku Bagatela – Bronowice Nowe w Krakowie jest możliwy dzięki rozjazdowi nakładkowemu. Nietypowy element nawierzchni szynowej wyprodukowany przez spółkę z Grupy KZN „Bieżanów”, pozwala zredukować do minimum ingerencje w istniejący układ drogowy w trakcie remontów i modernizacji.

Fot. KZN Bieżanów

Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe  „Bieżanów” zaprojektowały, wyprodukowały i zabudowały ten tymczasowy układ torowy, umożliwiający zmianę kierunku i toru jazdy tzw. tramwajom dwukierunkowym.

To pierwszy rozjazd nakładkowy w Polsce o tak innowacyjnej konstrukcji, którego zwrotnica monoblokowa została wykonana ze stali trudnościeralnej. Takie rozwiązanie w znaczący sposób zwiększa w znaczący sposób trwałość eksploatacyjną rozjazdu nakładkowego.

Rozjazd jest mocowany bezpośrednio na istniejących torach zabudowanych w jezdni. A wjazd na niego, czyli nieznaczne wzniesienie się pojazdów szynowych nad poziom gruntu, umożliwiają specjalne tory najazdowe. Jego montaż nie wymaga więc przebudowy całego układu torowo-drogowego, wystarczą tylko punktowe przytwierdzenia. 

- To znacząca oszczędność czasu i pieniędzy. Tym bardziej, że to urządzenie wielorazowego użytku. Po spełnieniu swej roli pod Bagatelą zostanie zdemontowane i przekazane podmiotowi zajmującemu się bieżącym utrzymaniem sieci tramwajowej w Krakowie, by służyć także przy innych modernizacjach czy remontach sieci tramwajowej –akcentuje Jacek Paś, dyrektor techniczny krakowskiej spółki.

Podkreślić należy, iż KZN „Bieżanów”, działając na zlecenie Grupy ZUE – generalnego wykonawcy remontu przy Bagateli, wyprodukowały i zabudowały 3 kompletne rozjazdy tramwajowe dwutorowe, pojedyncze, wraz z szynami łączącymi prostymi i łukowymi  tworzącymi razem cały węzeł rozjazdowy.