Firma PSI podpisała umowę z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu na dostawę, wdrożenie i uruchomienie systemu do automatycznego zarządzania pracą zajezdni tramwajowej Poznań Franowo. Zajezdnia stanie się dzięki temu jedną z najnowocześniejszych w Europie.
Wdrożenie systemu już się rozpoczęło, a zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2013 r.
Automatyczne sterowanie ruchem
Budowana obecnie zajezdnia tramwajowa na Franowie stanowić będzie jeden z największych i najnowocześniejszych tego rodzaju obiektów w Europie. Jej powierzchnia wynosząca 17 hektarów przekroczy wielkością wszystkie zajezdnie tramwajowe dotychczas istniejące w Poznaniu. Docelowo będzie tam miejsce dla 150 pociągów, czyli dwa i pół razy więcej niż w największej dotychczas zajezdni w Poznaniu przy ulicy Głogowskiej.
Zajezdnia na Franowie będzie pierwszą automatyczną zajezdnią tramwajową w Polsce i zarazem największą tego rodzaju inwestycją w naszej części Europy. Rozwiązanie oparte zostało o oprogramowanie do zarządzania zajezdnią PSItraffic, wdrożone już przez PSI Transcom w kilku zajezdniach tramwajowych w Europie.
System DMS (ang. Depot Management System) obejmie szereg zintegrowanych komponentów, których zadaniem jest zautomatyzowanie zarządzania pracą zajezdni. W jego skład wchodzą elementy zarządzające i optymalizujące trasy przejazdów tramwajów, w tym w szczególności system służący do automatycznego planowania i wizualizacji oraz zarządzania ruchem tramwajów, system zdalnej identyfikacji tramwajów poruszających się na terenie zajezdni oraz komunikacja głosowa i wizualna pomiędzy uczestnikami ruchu.
Wdrażany na Franowie system umożliwi określanie tras przejazdu tramwajów oraz miejsc postoju w sposób zapewniający ich płynny ruch, decydowanie o kolejności wjazdu tramwajów do zajezdni i ich wyjazdu, zgodnie z rozkładem jazdy, przydzielanie kursów pasażerskich do odpowiednich tramwajów oraz wspieranie dysponentów oraz pracowników obsługi technicznej w codziennej pracy. Dzięki temu możliwa będzie oszczędność zarówno czasu jak i kosztów, dzięki maksymalnemu wykorzystaniu każdego z tramwajów, którymi dysponuje MPK.
- Przedsiębiorstwa komunalne w naszym kraju dopiero zaczynają doceniać znaczenie rozwiązań informatycznych, które przy stosunkowo niewielkich kosztach znacząco zwiększają sprawność obsługiwanych procesów, a tym samym pozwalają uzyskać szybszy zwrot z inwestycji w kosztowne projekty infrastrukturalne. Decyzją o wdrożeniu systemu do automatycznego zarządzania pracą zajezdni na Franowie, zarząd MPK w Poznaniu wyznaczył nowy trend w zakresie eksploatacji tego rodzaju obiektów w Polsce – mówi Arkadiusz Niemira, prezes zarządu PSI.
Nowoczesność już za 1,5 roku
W ramach projektu dostarczone zostaną także system sterowania zwrotnicami wraz z napędami zwrotnic, automatyczna identyfikacja pojazdów, system zapewniający komunikację głosową oraz serwery.
Przedstawiciele wykonawcy zapewniają, że Zajezdnia Franowo będzie za 1,5 roku jedną z najlepiej funkcjonujących zajezdni w Europie, przyczyniając się do dalszej poprawy funkcjonowania i obsługi pasażerów MPK.
- Budowana zajezdnia tramwajowa na Franowie praktycznie w każdym aspekcie będzie posiadała nowoczesne rozwiązania. Z uwagi na wielkość zajezdni i jej usytuowanie w sieci komunikacji tramwajowej, szczególną uwagę poświęciliśmy systemowi automatycznego sterowania pracą zajezdni. System ten, dzięki wsparciu informatycznemu, pozwoli na sprawne realizowanie złożonych zadań: sterowania ruchem pojazdów, procesów obsługowych, planowania pracy – mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań.
PSI oferuje kompletne rozwiązania informatyczne dla energetyki (sieci elektroenergetyczne oraz rurociągi gazowe i paliwowe), produkcji (branża metalowa, motoryzacyjna i budowy maszyn), logistyki oraz transportu publicznego. Koncern PSI powstał w 1969 r. i zatrudnia na całym świecie ponad 1,5 tys. osób, w tym ponad 120 poznańskim oddziale.